• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gul kabel för 16A

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som avslutning från mig. Jag tänkte att det kanske bara ev. var korta skarvsladdar på 1.5mm² som benämns just 16A 3680W på svenska sidor, men en annan känd firma har den här infon om en 1.5mm² skarvsladd som är 25meter så den tanken sprack.


1621800938700.png
Ps. Muskatten, campingarna med krav har ju 2.5mm² som krav på kabelarian, och då måste den tyvärr vara underkänd vad det än står för A eller W på specen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om ni väljer 50 meter istället för 5 meter tycker dom ändå att den tål 16 Amp!!!!
Blir nog inte så många volt kvar då efter 50 mter :).

Jag har vid ett par tillfällen kopplat in 75M 230v 1.5mm kabel till hb... Jag märkte inte att det då var dålig kräm...Så det stämmer ju inte vad du skrev. :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mål motstanden i den 50 meter kabelen og gang ohm tallet med 16 så får du fallet i spenning over kabelen når den benyttes fullt utrullet. Ganger du spenningsfallet med 16 så får du varmeutviklingen i watt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Min tanke med kablen är att koppla den in i hb och sen koppla från 16A ställplats eller direkt från min generator. Med tanke på att den är godkänd för 16A undrar jag om den är godkänd på camping eller ställplatser... Och om den är godkänd för utomhusbruk?
Om och om igen, en tråd i ämnet har precis rullat ut. Och så startar det igen. Och i den här tråden "Jag har en dum fråga som nybörjare" gör du ett inlägg genom att svara på en fråga. Skriver du inlägg utan att läsa hela innehållet? Föreslår att du läser allt där inklusive länkarna där.

 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Mål motstanden i den 50 meter kabelen og gang ohm tallet med 16 så får du fallet i spenning over kabelen når den benyttes fullt utrullet. Ganger du spenningsfallet med 16 så får du varmeutviklingen i watt.
1,16 ohm av 14,37
Men det var väl en 5 meterskabel det gällde i ursprungsfrågan.
Så det går rätt lätt att räkna om siffrorna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om och om igen, en tråd i ämnet har precis rullat ut. Och så startar det igen. Och i den här tråden "Jag har en dum fråga som nybörjare" gör du ett inlägg genom att svara på en fråga. Skriver du inlägg utan att läsa hela innehållet? Föreslår att du läser allt där inklusive länkarna där.


Det känns lite som att han trollar och vill ha igång en diskussion igen?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Sen är det nog många som ser instalationoch anslutning som samma, men där skiljer det sig faktiskt åt.
Inte lätt att veta kanske, kanske lite lätt att blanda ihop.
 
Toppen