• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gul kabel för 16A

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det finns ju många andra ställen än Sverige som inte är så noga med regler både inom det ena som det andra.
Firmorna som säljer på de har stora "internetaffärerna" är inte så mycket att lita på för de som säljer vet säkert ibland inte ett dugg om varorna de säljer.
Men tittar man på de flesta "vanliga stickkontakter" som sitter på skarvsladdar så står det typ 16A eller 10/16 - 250V m.fl. kombinationer på dem. Så om annonsören inte vet ett dugg, eller med säkerhet inte vet ett dugg/bryr sig om Sveriges regler så kan det nog hamna vilken info. som helst på komplett skarvsladd i annonserna oavsett kvadrat på själva sladden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jaså... Har du länk till dem?
Här är en

3680w vid 230v blir 16A
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Intressant dock vad regelboken säger. Finns det krav på dimension/last på en färdig sladd eller är det typ att tillverkaren bara skall garantera funktionen?
Är faktiskt nyfiken.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Mycket tveksam till att om jag vågar skriva något här överhuvud taget då tråden lätt spårar ur då. Men tydligen så är inte frågan glasklar för alla. Idag så kan vägguttag Schuko vara säkrade 6A i gamla anläggningar och 10A och även 16A då dom flesta uttagen idag är märka med 16A. Till dessa uttag kan man ansluta en ojordat rakapparatsladd på 0,5kvmm (ibland är dom inte ens det) eller en förlängningskabel 3G0,75kvmm till häcksaxen. Således går det alldeles utmärkt att ansluta den gula kabel från Amazon till ett 16A uttag och driva en laddare, borrmaskin, högtryckstvätt och liknande.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det är väl upp till brukaren vilken kabel man använder (förutom på Caravan clubs campingar) ska man bara ha till belysning, ladda batteri och kanske kylskåpet räcker 1,5mm mycket väl, 3-4 A. skall man däremot använda 3kw värmepatroner så är bättre med 2,5mm eftersom det ofta är hög belastning under lång tid. Hemma har jag en 1,5mm sladd som jag använder, men använder endast 1kw för värme med denna sladd.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nej, det är inte upp till brukaren.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter för anslutning av husbilar och husvagnar till elstolpar säger att det skall vara CEE-kontakter, 2.5kvmm och max 25m. Sedan hänvisar, och upprepar, Caravan Club till denna förskrift för sina campingar.

Skall man däremot INTE ansluta en husbil eller husvagn utan bara en häcksax e.dyl. så går det naturligtvis att använda andra kablar.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mycket tveksam till att om jag vågar skriva något här överhuvud taget då tråden lätt spårar ur då. Men tydligen så är inte frågan glasklar för alla. Idag så kan vägguttag Schuko vara säkrade 6A i gamla anläggningar och 10A och även 16A då dom flesta uttagen idag är märka med 16A. Till dessa uttag kan man ansluta en ojordat rakapparatsladd på 0,5kvmm (ibland är dom inte ens det) eller en förlängningskabel 3G0,75kvmm till häcksaxen. Således går det alldeles utmärkt att ansluta den gula kabel från Amazon till ett 16A uttag och driva en laddare, borrmaskin, högtryckstvätt och liknande.
Hejsan :), ja det är väl sällan man har skarvsladdar genom trädgården på 2.5mm² när man bara har en 300W maskin i slutänden, även om sladden sitter i ett 16A uttag. Det behövs ju inte om man inte befinner sig på en campingplats med regler på 2.5mm² i alla lägen utan att få tänka själv.
Problemet med de klena skarvsladdarna är ju att det står 16A och 3680W på Teknisk information, vilket ju är att ta i lite i överkant i vissa lägen i alla fall.

BAUHAUS
Skarvsladd.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min tanke med kablen är att koppla den in i hb och sen koppla från 16A ställplats eller direkt från min generator. Med tanke på att den är godkänd för 16A undrar jag om den är godkänd på camping eller ställplatser... Och om den är godkänd för utomhusbruk?
 
Toppen