• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag tycker det hela har blivit dagistjafs? Jag har beställt en Adria 670SL hej hopp alla positiva skrivarvänner!!

:spinny::spinny:
Jag håller fullständigt med dig,svenska avundsjukan lyser lång väg,det är väl bara positivt om några köper en ny eller för dom `ny´ bil,om det är så att det är gjort i all välmening att tala om alla fel o brister då tackar jag för det. Jag köper bil efter MIN övertygelse
MVH Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det finns flera som har Kabe byggda på MB-chassie.
Min exempelvis är byggd på MB 316 CDI och duger till vintercamping även om jag haft ett par bilar med bättre vinterkomfort genom åren. Stark motor, automatlåda och bakhjulsdrift är plus tycker jag, inte minst i vinterväglag.

Men tveklöst hade jag bättre vinterkomfort i den Pillos som jag fick byggd -92; 4WD, isolerade stalldörrar till förarhuset, golvvärme och mkt bra isolering (PU-skum).
Men detta har jag skrivit om tidigare, men kanske förlåtligt att ta upp igen i denna lite träliga repristråd.

Kanske tråden skulle bli mer läsvärd om alla enbart skulle nämna vad som är negativt med det egna märket? Det bör man ju ha god koll på efter något år.

aake
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

På Elmiamässan 2005 studerade jag Adria husbilar ganska hårt. De säljer bra och klart jag var intresserad. Mycket bra idéer på många detaljer. Jag frågade säljaren,"Hur mycket isolering finns i vagnen"? "Det behöver du aldrig tänka på" sa säljaren. Jag upprepade frågan två gånger men fick samma svar. Det slutade med att jag gick hem med "8-10 kilo" broschyrer av alla märken i överkomlig prisklass. Sedan satt jag en hel lördag, läste och jämförde utrustning mot pris. Jag kom fram till att Kabe Travelmaster WL (06) hade allt jag önskade i utrustning och planlösning samt att Kabe var billigare än billigare husbilar med tillägg av extrautrustning. Sedan tog det en kvart hos 2 olika handlare innan affären var klar. Summan av detta: Tack till Adria säljaren att jag är en otroligt nöjd kund hos Kabe. Mvh Matts Torebring
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Kul tråd det här många åsikter och tyckanden men också bra info.
Min slutsats är att det borde byggas en Kabe I 780 AWD på MB 519CDI som finns med fyrhjulsdrift. Bilen skulle givetvis byggas helt utan trä i väggarna och isoleringen vara PU skum. Den trista baksidan blir troligen att det behövs ett lyckat bankrån för att betala
för härligheten. Har man riktigt mycket pengar går den säkert att beställa från Pillos men då är den ju inte en Kabe så det duger kanske inte för alla.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Helt utan att lägga några egna värderingar i detta, undrar jag vilka erfarenheter av andra tillverkares husbilar ni har, som är säkra på att Kabe är det enda rätta? Då gärna i vinteranvändning, vilket ju verkar vara Kabe:s paradgren. Jag är inte intresserad av erfarenheter från husvagnar! För att förtydliga, jag skulle gärna köpa en Kabe om jag tyckte att den passade mej, men för det pris som begärs får man en hel del hos andra tillverkare också?! :rolleyes:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Så länge Kabe och andra bygger framhjulsdrivna bilar, och väldigt mycket som halvintegrerat tycker inte jag man kan överhuvudtaget kalla dom vinteroptimerade.

Både viktigaste, näst viktigaste och tredje viktigaste kriteriet för mig när jag väljer vinterbil är bakhjulsdrift. Fjärde kriteriet vattenburen värme och därefter smidigt avskärmning av köldbryggan nummer ett, förarhytten.

Lite roligt att lästa Promobils senaste nummer med test av bilar i köldkammare. Alla säljare jag stött på i Sverige påstår att isolerade och uppvärmda gråvattentankar under det isolerade golvet är lika med vintertålig. Dock saknar alla ovan nämnda egen erfarenhet av vinter(fri)camping. Är uppvärmningen via 12v falerar det ju direkt pga batterikapacitet och dessutom tänker man inte på att tömningskranen fortfarande sitter frysutsatt. Detta skedde också i testet nämnt ovan. Adria Polaris kran frös fast och då är det ju bara att avbryta för upptining innomhus.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det där med framhjulsdrift på vintern finns ju också variationer på, mycket beror det väl på hur bilen är byggd, om det är en bil med långt överhäng, och stort garage med mycket grejor i, kan det ju säkert bli problem eftersom framaxeln avlastas. Men på en helintegrerad med den mesta lasten mellan axlarna är ju axellasten nästan lika hög fram
som bak och därmed får man riktigt bra fäste för drivhjulen! Sedan har det ju betydelse hur och var man kör, skall man ge sig ut på obanade vägar på vintern är det väl bara fyrhjulsdrift som gäller? Skall man däremot åka till skidorter för att åka skidor fungerar det nog lika bra med en vettig framhjulsdriven bil, kompletterad med kedjor som säkerhetsåtgärd. För övrigt har jag aldrig hittills behövt avända mina kedjor, trots flitigt körande på vinter, med framhjulsdrift! :)
När det gäller tankarna har vi sådana som är uppvärmda av bilens vämesystem, och hittils har det fungerat o.k. Man behöver ju heller inte tömma varje dag, så på kortare resor har vi inte tömt förrän vi har kommit hem, och på längre har vi väl haft tur att tömma när det inte var så kallt?! Annars går det ju att göra problem av allt, ett förslag är ju att ta den bil man har och pröva, alla har ju olika behov. ;)
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Re: JAndersB

På den Pillos jag hade för knappt 20 år sedan löste jag problemet med vintersäkring genom att grena avloppsslangarna med T-rör och avstängningskranar inne i bilen på så sätt att avloppet vintertid fick gå till ett störtavlopp och runt avloppsslangens golvgenomföring monterade jag en 12V värmekabel (drygt 1A) att använda vid eventuell frysning. Den bilen hade i orginalutförande en isolerad och uppvärmd (vattenburet, gren från golvvärmen) avloppstank, men som du så riktigt påpekar så duger detta ändå inte eftersom avtappningskrananen och vredet frös igen. Men efter ombyggnad enligt ovan så fungerade allt.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Re: Montreal

Tyvärr minns jag inte. Elkabeln var något som min lokala bilverkstad skaffade fram. En sluten och inkapslad vattentät 12V kabelslinga som gick att köpa i olika längder. Var avsett att kunna monteras inne i avloppsledningen, men detta kändes osäkert (risk för stopp) så jag fick den dragen några varv runt utsidan av slangen genom golvet. Kopplades till en strömbrytare med inbyggd indikeringsbelysning ovanför diskbänken så att det gick se om avloppsvärmen var på eller ej. Jag fick för vana att ha på denna värme när jag använde avloppet och slå av efteråt, alltså några minuter då och då, och behövde därmed inte tina några isproppar (vilket sannolikt skulle dragit mer ström).

Min gamle bilmekaniker har med ålderns rätt dragit sig tillbaka, men om du inte finner information på annat sätt skulle jag kunna ringa honom.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Har en son som tävlar alpint. Har de senaste 7 vintrarna frikampat och kört tur och retur till fjällen i Sverige, Norge och alperna ca 70 dagar per säsong. Första bilen halvintegrerad, 2 följande helintegrerade på Fiat och senaste alkov, på Iveco. Helt korrekt att utförande på en framhjulsdriven påverkar framkommligheten men de flesta är byggda med garage och kort hjulbas, dessutom behövs garaget vintertid, så effekten blir katastrofal för framkommligheten. Skulle baserat på mina erfarenheter aldrig mer köpa framhjulsdrivet för vinterbruk.

En framhjulsdriven husbil sämre en en framhjulsdriven personbil. Därefter ett mycket stort steg till en fyrhjulsdriven personbil, En bakhjulsdriven, dubbelmonterad husbil med garage minst lika bra som en fyrhjulsdriven. Lägg på diffspärr och skillnaden mot en framhjulsdriven blir enorm. Har du otur på en framhjulsdriven husbil räcker det med att backa mot en snövall på parkeringen med svagt motlut och du får börja mecka med kedjor, vilka är mycket struliga att få på, speciellt i -25, för att komma bort.

Det hjälper ju inte att inte fylla gråvattentanken på en kort resa när hela landet har minusgrader, inte heller när du kommer hem kan du ju tömma då. Och att släppa ut det på parkeringen med störtfall låter inte så skoj i mina öron. Hink under och hälla i snövallen ser ju inte så snyggt ut.

Men visst, man kan lösa mycket med klurighet men nu diskuterar vi ju hur vissa märken påstår sig vara vinteranpassade.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag träffade Kabe´s representant nu i helgen hos FJ i Falkenberg och när vi satt och pratade sa han att de sänkt priset med 150 000:- på I 780 vilket även gällde de som redan beställt.
Tomten kommer visst sent i år ( eller kanske tidigt ). :yes:
Jag skall naturligtvis fråga BiÖ om detta även kan gälla Carthago.

:mad:Ursprunget var väl som ovan i denna tråd:mad:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

12 v värmekabel finns i knappdosan till lastbilar med bakgavellift.
Verkstäder som lagar bakgavelliftar säljer dessa, det är billiga grejor.

Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Har en son som tävlar alpint. Har de senaste 7 vintrarna frikampat och kört tur och retur till fjällen i Sverige, Norge och alperna ca 70 dagar per säsong. Första bilen halvintegrerad, 2 följande helintegrerade på Fiat och senaste alkov, på Iveco. Helt korrekt att utförande på en framhjulsdriven påverkar framkommligheten men de flesta är byggda med garage och kort hjulbas, dessutom behövs garaget vintertid, så effekten blir katastrofal för framkommligheten. Skulle baserat på mina erfarenheter aldrig mer köpa framhjulsdrivet för vinterbruk.

En framhjulsdriven husbil sämre en en framhjulsdriven personbil. Därefter ett mycket stort steg till en fyrhjulsdriven personbil, En bakhjulsdriven, dubbelmonterad husbil med garage minst lika bra som en fyrhjulsdriven. Lägg på diffspärr och skillnaden mot en framhjulsdriven blir enorm. Har du otur på en framhjulsdriven husbil räcker det med att backa mot en snövall på parkeringen med svagt motlut och du får börja mecka med kedjor, vilka är mycket struliga att få på, speciellt i -25, för att komma bort.

Det hjälper ju inte att inte fylla gråvattentanken på en kort resa när hela landet har minusgrader, inte heller när du kommer hem kan du ju tömma då. Och att släppa ut det på parkeringen med störtfall låter inte så skoj i mina öron. Hink under och hälla i snövallen ser ju inte så snyggt ut.

Men visst, man kan lösa mycket med klurighet men nu diskuterar vi ju hur vissa märken påstår sig vara vinteranpassade.

Jo, som någon skrev här, det började ju med priset på Kabe 780:)
Men vi har ju kommit så långt i det här om vinteranvändning så....?
Din vinteranvändning är ju ganska extrem, och ger kanske dej möjlighet att hålla dej med en extremt vinteranpassad husbil. Det kanske inte är fallet för oss alla. och de flesta har nog inte möjlighet att ligga ute 70 dygn heller, jobbet kallar ju ibland?
Att tina upp en avloppskran när jag är på hemmaplan ser jag ju inte som ett jätteproblem, har jag tur är det t.o.m. tö när jag kommer hem. Annars kan man ju kanske hälla lite spolarvätska först i tanken som någon skrev, jag har aldrig provat?
Kanske kan man montera en värmekabel plus en rörisolering runt utsläppet och avtappningskranen, och därigenom kunna tina när det behövs? Det tänker jag prova.
Vad jag menar är att det är inte så stora problem att använda en normal husbil ett antal övernattningar även på vintern, även om det ibland beskrivs så här.
Om jag sedan hade obegränsad kassa, och tid att använda husbilen mycket mer på vintern skulle jag definitivt kontakta något av de företag som specialbygger husbilar (Hugo:s här i Sverige t.ex.) och specificera en lagom stor fyrhjulsdriven helintegrerad husbil med dubbelglas och andra finesser som jag själv har funderat ut för att bli riktigt sjävförsörjade 1-2 veckor utan våldsam energiförbrukning, men då måste den stora Lottovinsten först komma?!:)
Sedan tycker jag det är ganska kul att förbättra befintliga saker så att de fungerar ännu bättre, så jag är inte så missnöjd egentligen, och jag blir bara mer nöjd ju mer jag förbättrar! :D

Oj, det blev långt men..!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag skriver baserat på dels frustration över det lurendrejeri nästa alla säljare kör med om att bilarna utan problem kan användas på vintern (bl.a. 12v värmd tank under golvet ), dels över att Kabe har sådant rykte om sig att vara vinteröverlägsen när man fallerar på det mest elementära. Hoppas nybörjare på vintercamping vill ta del av erfarenheter.

Sedan kan man ju förstås också göra som bergsbestigare, sova i tält och tina vattenflaska när man kommer hem. Alltså blir det en definitionsfråga. Jag anser att man för att få kalla en bil vinteroptimerad bör kunna förvänta sig få samma komfort och användningsfrihet vintertid som sommartid, annars är värdet av begreppet ganska värdelöst ur konsumentupplysningsynvinkel.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag skriver baserat på dels frustration över det lurendrejeri nästa alla säljare kör med om att bilarna utan problem kan användas på vintern (bl.a. 12v värmd tank under golvet ), dels över att Kabe har sådant rykte om sig att vara vinteröverlägsen när man fallerar på det mest elementära. Hoppas nybörjare på vintercamping vill ta del av erfarenheter.

Sedan kan man ju förstås också göra som bergsbestigare, sova i tält och tina vattenflaska när man kommer hem. Alltså blir det en definitionsfråga. Jag anser att man för att få kalla en bil vinteroptimerad bör kunna förvänta sig få samma komfort och användningsfrihet vintertid som sommartid, annars är värdet av begreppet ganska värdelöst ur konsumentupplysningsynvinkel.
Håller med dig fullständigt!
Sen är det inte bara elementära,men man får även titta på så himla enkla saker som färskvattentank mm,90 liter i en 880,möjlvis gratis men leta och fylla vatten för jämnan,
nej ,skulle aldrig kunna använda en sådan bil så fritt som vi gör.
/z
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag skriver baserat på dels frustration över det lurendrejeri nästa alla säljare kör med om att bilarna utan problem kan användas på vintern (bl.a. 12v värmd tank under golvet ), dels över att Kabe har sådant rykte om sig att vara vinteröverlägsen när man fallerar på det mest elementära. Hoppas nybörjare på vintercamping vill ta del av erfarenheter.

Sedan kan man ju förstås också göra som bergsbestigare, sova i tält och tina vattenflaska när man kommer hem. Alltså blir det en definitionsfråga. Jag anser att man för att få kalla en bil vinteroptimerad bör kunna förvänta sig få samma komfort och användningsfrihet vintertid som sommartid, annars är värdet av begreppet ganska värdelöst ur konsumentupplysningsynvinkel.
Jag håller helt med ovanstående och vill också tillägga att det givetvis går att använda de flesta moderna husbilar några nätter på vintern. Det går också att förbättra funktionen med mindre och listiga modifieringar. (tack för goda tips i denna tråd)
Att sedan försöka framhålla sig själva och det varumärke man bygger som överlägset ja då krävs det att man har något som verkligen är bättre än andra för att inte framstå som falsk i ämnet. Tyvärr försöker Kabe framstå som överlägsen utan att vara det men vi kan ju hoppas att dom jobbar på att bli bäst. Idag finns bättre vinterbilar också till samma pris. De finns hos flera tyska premiumleverantörer vilket tydligt framgått i denna tråd.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Mycket diskussion om "vinterbilar", högt och lågt om vartannat men med vilket resultat, vad, varför, för vem och när ... ? Har det gått "troll i begreppet vinterbil(?)";

För hur stor andel av husbilisterna är det verkligen intressant att ha just en "vinterbil", kanske möjligen <10% (= i så fall inget som behövs för gemene husbilist) men därom vet jag inte ..... men det vore intressant att veta!

För min del tror jag trots allt att det bara är en minoritet av oss husbilister som verkligen använder husbilen vintertid! Jag bortser från dem som drar "söderut till den eviga sommaren", det är ingen "vinteranvändning" med krav på just "vinterbil"?

Kan tänka mig att uppemot 50-60% av sålda husbilar under senaste 5-10 åren är specade mer eller mindre som "vinterbilar", sedan är ju frågan om "den skall(?) klara" -5 eller -40º, var går smärtgränsen och vem bedömer den?

Även om jag förmodligen själv har en "vinterbil" så är jag inte speciellt intresserad av det, eftersom jag inte använder bilen vintertid, troligen i likhet med de flesta andra husbilister!

Jag har inte sett några tillförlitliga jämförelser av "vinterbilar" och vad som då avses med det, i mina ögon borde bilen användas/fungera i varje fall invändigt likadant som på sommaren med 12v elenergi, värme, vatten, disk, dusch, avlopp, mm ... annars tycker jag inte att det är en "vinterbil" .... men väl något mellanting(?)!
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej
Vår första husbil var en SMC alkov modell årmodell 1988.
Där stängde man av hyttdelen med en tjock matta. Vattenburen värme.
Den hade 2 avloppstankar. En som låg invändigt och en utvändigt. På vintern stängde man av den utvändiga och använde bara den invändiga.

Det var den bästa vinterbil vi haft hittills.

Claes
 
Toppen