• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det vore väl kul om KABE tillsammans med Adria, kan bygga en helintegrerad bil som matchar några av de bättre mellaklassfabrikaten i Europa, typ Cartago, Niesmann, Frankia o.s.v.

Hörrödu!

Sen när blev min bil en mellanklassbil ?

Min bil är snäppet bättre än de flesta andra bilar. Även bättre än de jag inte har någon erfarenhet av.

Så det så!!

;););););)
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hörrödu!

Sen när blev min bil en mellanklassbil ?

Min bil är snäppet bättre än de flesta andra bilar. Även bättre än de jag inte har någon erfarenhet av.

Så det så!!

;););););)

roger,åker zkidor skidor,är niesmann bäst
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

svar till jyrki ärissoleringen verkligen bytt kabe brukar ha bra isoleing det erkänner du skälv varför skulle den vara sämre på 790 dom byggs ju av samma personal på samma fabrik som övriga kabe bilar varför skulle då den vara sämmre det är samma varför skulle den vara sämre för att den byggs helintigrerad, det är samma sak med saab och opel det är i prinsip samma bil framtagna i samarbete med varandra men sen skilljer det på detaljer så då tror du kanske att opel är bättre för den byggs av tyskar och inte värdelösa svenskar.

Hur mycket av i780:an är byggd i Sverige? Adria bygger väl hela bodelskarossen i Slovakien. Och då är ju isoleringens Adrians. (styropor).

Jag tror att 740,750, 700 och 880 har annan isolering/tjocklek, de är byggda i Sverige. Adrian kommer från Slovakien. Men som sagt jag vet inte, vill bara ha ett svar på frågan. FJ visste inte heller...

Om prissänkning under 1 400 000:- sa inte FJ heller något, jag trodde att det var sänkt till det.

Det vad du tycker om svenskar delar inte jag!
med all vänlighet
jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Tack!

Fel av mig. Men nära...

jyrki
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det är ju faktiskt inte omöjligt att KABE speificerar sin egen isolering. Sedan skrev någon frigolit, och någon styropor här tror jag, var det ett antagande eller vetande (exakt) :confused:
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej jyrki varför tror du 780 byggs hoss adria, skulle det inte likväl vara tvärtom, bara för att dom har sammarbetat om framtagningen för att spara pengar, så gör ju alla i dag så behöver intedom inte byggas på samma för det 780 byggs på samma sätt som övriga kabe bilar i tenhult från grunden, kabe har traddion att bygga dom bästa vinter husvagnarna det är bevisat av vintercampare dom har överfört dom erfarenheterna till husbilarna och bevisat att de bygger bra vinterbilar det har du skälv med givit varför skulle dom då vara så dumma att dom inte kann bygga en helintgrerad bil det blev tydligen billigare än dom trodde från början och sänker priserna där efter det är väl bra.

jag börjar tro att du till hör dom som hatar svensk industi dom skall inte finnas det är tidens mellodi sverige ärkänt för sin teknik och kvallitet i hela världen så varför skulle dom dom då vara så dumma så dom inte skulle kunna bygga en helintigrerad husbil, dom har måmga patent som andra byggare vill åt int minst golvärmen vilket dom var först i värden med,

i om ett par veckor skall jag besöka fabriken i tenhult då kna jag taga reda på fakta så vill dukann vi diskutera mera då,

ha det nu så bra och gå inte ohc gräm dig över att svenskar verkligen kann bygga husbilar.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Då jag pratade med en Kabe representant på Elmiamässan säger han ungefär detta
Bara kilopriset på 1 m husbil jämfört med 880 an visar att priset är satt i överkant
780 kommer inte att kosta över 880 an så någon större överraskning var det tydligen
inte för Kabes innersta krets heller.
Som sagt ingen har ju heller betalt detta "överpris" för någon 780 så det har enbart
om möjlikt dämpat efterfrågan något och en bedömning på deras sätt att göra kalkyler kan ju göras, medvetet eller inte från deras sida.

P-zon
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Vid lite eftertanke om meterpriser husbil kom jag utan akademisk precicion fram till följande

Kabe 740 120 tusen/m prislapp 900
Kabe 750 130 tusen/m prislapp 1000
Kabe 780 160 tusen/m prislapp 1250 I versionen ligger ju alltid över halvintegrerat samma här.
Kabe 880 150 tusen/m prislapp 1350

Fullständig värdelös info förmodligen men det säger mig något som arbetar med husbyggnation ju mindre yta ju dyrare, med husbilar är det tvärtom eller plockas det ut
mer vinster på större och dyrare bilar.

P-zon
 
F

F.d. 53007

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej jyrki.angående byggnation av Kabe 780 så bygger Kabe i Tenhult bilen från början.
Isoleringen är den samma som i alla Kabes husbilar.det går att få fram via Internet.Har även kontaktat Kabe.Du har ju tydligen en perfekt husbil så varför skriva negativt om en bil som du tydligen inte är så insatt i.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag tycker det hela har blivit dagistjafs? Jag har beställt en Adria 670SL hej hopp alla positiva skrivarvänner!!

:spinny::spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det är väl klart att man som svensk är intresserad av hur Kabe agerar och konkurrerar på husbilsmarknaden. Som starkt potentiell köpare följer jag deras ansträngningar, och hittills verkar de klara sig bra ur de flesta relevanta synpunkter. Det gläder mig.

Vad denna tråd egentligen handlar om kan man undra; det var litet oklart i början, men sen . . . . . . . blev det värre! Maken till spretighet har jag sällan läst och skådat! Jag själv skulle som kund, vid gjort avtal naturligtvis begära en realistisk valutaklausul i köpekontraktet, som på ett vettigt sätt både skyddar mig som köpare och leverantören fram till den dag då härligheten står där, besiktigad, provkörd, godkänd och betald.

Om bara en av parterna i en affär är nöjd är det ingen bra affär för den framtida relationen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag förstår inte varför några här blir så upprörda av att någon undrar, bilen var ju försedd med ett mycket högt pris, då stiger ju kraven, både på information och på bilen som sådan. Om nu allt är så bra som man vill göra gällande, är det väl bara att informera om var fördelarna ligger? det hela börjar likna pajkastning?! :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Montreal bör förklara sig; på vad sätt är "man " upprörda? Vad innebär "att det börjar likna pajkastning"? Vad innebär konkret pajkastningen? Spretigheten tilltar tyvärr.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej jyrki.angående byggnation av Kabe 780 så bygger Kabe i Tenhult bilen från början.
Isoleringen är den samma som i alla Kabes husbilar.det går att få fram via Internet.Har även kontaktat Kabe.Du har ju tydligen en perfekt husbil så varför skriva negativt om en bil som du tydligen inte är så insatt i.

Hej!

Tack för informationen, du är den första som kunde ge den! Kabe kunde/ville inte svara på frågan på mässan och jag vill veta till 100% vad jag sätter mina pengar på...

Jag är inte negativ till Kabe 780, tvärtom, jag var mycket intresserad av bilen, tills jag fick veta och såg att den skulle vara en modifierad Adria och till vilket pris! (inget ont om Adria, men de motsvarar inte Kabe på vintern) och då falnade byteslusten.

Nu säger du att bodelen är helt byggd av Kabe, bra då är säkert isoleringen/konstruktionen ok.

hälsning:)
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Montreal bör förklara sig; på vad sätt är "man " upprörda? Vad innebär "att det börjar likna pajkastning"? Vad innebär konkret pajkastningen? Spretigheten tilltar tyvärr.
När man skriver att Kabe inte gör lika bra husbilar som diverse tyska utan att konkretisera det hela tycker jag oxå att det känns som upprörda känslor.
Hade man sagt att Kabe är sämre p.g.a. detta och detta som är bevisat enligt denna och denna källan då är det ju en annan sak, men detta har ännu inte framkommit utan folk som säger en massa utan kött på benen. Att det finns tyckare till mycket är ju en sak, men var är bevisen?
Hade någon sagt att jag tycker att hållfastheten i skåpen är bättre p.g.a. tjockleken i materialet är tjockare och av bättre trä då är det en sak, men jag har inte sett nåt sånt. Har du?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det kan jag gärna försöka göra. Det verkar som några här tycker att man inte får ifrågasätta Kabe:s bilar och hur de är konstruerade och byggda .I stället attackeras den som ställer frågan ,som i alla fall jag inte uppfattade som fientlig utan mera nyfiken och intresserad? Om Kabe man nu vill slå sig in bland husbilstillverkarna även utanför Sverige får man nog bli lite mera öppen med info om bilarna, särskilt som de har ett högt grundpris som på något sätt måste rättfärdigas. Jag hoppas att de lyckas! ;)
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Ja det är så att kabe väcker känslor jag har stött på mycket sådant dett har blivit så även bland husvagns åkarna där jag har befunnit mig i 40 år innan jag gick över till husbil, så har jag märkt att nämner man kabe så ärdet taggarna utåt alltid och det var ju lika här på detta forum ja dom tyska bilarna är bättre, och kabe har inte dom vinter egenskaperna som vill göra gällande det är mot bättre vetande, men det är väl någon form av avundsjuka, det har jag stött på många gånger här är ju en här på forumet som har en nordick och när han fram håller den så blir det likadant där, alla vet ju att han har rätt men ingen vill erkänna det det är ju en svensk vinter bil det är inte populärt det skall vara tyskt i dag även om det har sina brister, jag har även hört om denna bilen att det skulle vara en adriabil, jag har tängt att så okunniga kann dom väl inte vara.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej husbilsvänner ! Mig veterligen så jämför man aldrig Fiat med Mercedes när det gäller peronbilar vare sig bilen eller motorerna .Och jag vill påstå att det ej bara är priset som skilljer fiat och Mercedes husbilsmotorer. Men det är min uppfattning, Men att Kabe är en övereklamerad husbil har jag hört i alla fall från två Kabe ägare, men jag har ju ingen egen erfarenhet. Men skulle jag vara i stånd att välja husbilsmärke , så valde jag i alla fall en Chartago med Mercedes motor.
 
Toppen