• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gratis datorprogram m.m

F

F.d. 29908

Guest
Sv: Gratis datorprogram m.m

Är precis det som är problemet med dessa gratisversioner, man märker inte vad den missat förrän man installera ett "riktigt" virusskydd. Men visst gratisvarianterna är bättre än inget.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Gratis datorprogram m.m

Jag har känslan av att det som skiljer gratisantivirus och dem som kostar pengar så är det hastigheten på uppdateringarna och extraverktygen.
Men å andra sidan, det första jag avinstallerar när jag får en ny dator så är der Symantec antivrus. Den slöar inte ner systemet lika mycket längre, men den är helt hopplös att jobba med.

Jag har använt AVG, Avast, Avira och Comodo i omgångar (gratis alla tre) och den som irriterar mig klart minst är Comodo. De andra får man jobba med en del för att få bort alla "Här är jag, ser du mig"-Popuper de skall visa hela tiden. (AVG var snällast av de övriga). Comodo har den stora fördelen att dessutom vara en kanonbra brandvägg, som alltid är bra att använda i en laptop (själv tycker jag att Windows egen brandvägg mest är till irritation och bara stoppar det jag vill ha igenom).

Mitt senaste äventyr i antivirusskogen är att jag på min Windows 7 installerade Microsofts eget gratisantivirus; Essentials.
Fantastiskt bra! Låg profil, tar väldigt lite systemresurser och uppdaterar ofta. Så jag kommer nog att byta till detta på de andra också. Jag vet inte om de släppt den officiellt för Sverige än, men via Ninite.com kan man välja den som en av alla gratisprogram man kan hämta där.
Ninite.com är kanon på flera andra sätt också, som jag skrev i en denna tråd för länge sedan.

//Stefan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gratis datorprogram m.m

Just snabba uppdateringar med nya "motmedel" är väl vad antivirusprogram handlar om? Jag misstänker att det är det som är skillnaden mellan gratisprogram och sådana man betalar för.
Det hjälper ju inte mycket om man får antivirusfilen veckor eller månader efter att viruset har kommit ut?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Gratis datorprogram m.m

Just snabba uppdateringar med nya "motmedel" är väl vad antivirusprogram handlar om? Jag misstänker att det är det som är skillnaden mellan gratisprogram och sådana man betalar för.
Det hjälper ju inte mycket om man får antivirusfilen veckor eller månader efter att viruset har kommit ut?
Det är nog snarare någon/några dagar senare som det är frågan om.
Vilket är tillräckligt bra, som jag ser det.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Gratis datorprogram m.m

Passar på att tipsa om programmet Waze för telefoner med GPS.
Waze är en gratis GPS-navigeringsprogramvara där användarna själva skapar kartor och genererar aktuell trafikinformation.

Waze har precis öppnats upp för Sverige men det börjar redan fyllas på med mer och mer vägar och desto fler som använder det ju bättre blir det.

Jag tror att programmet kräver kommunikation mot server så tänk på trafikavgiften om inte har fast avgift.

Waze: Way to go

waze.com • View forum - Swedish Forum

/Lasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gratis datorprogram m.m

Just snabba uppdateringar med nya "motmedel" är väl vad antivirusprogram handlar om? Jag misstänker att det är det som är skillnaden mellan gratisprogram och sådana man betalar för.
Det hjälper ju inte mycket om man får antivirusfilen veckor eller månader efter att viruset har kommit ut?

Avast! uppdaterar minst en gång varje dag. Allt sker automatiskt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gratis datorprogram m.m

Ja, det stämmer, men innehåller den tillräckligt med info, eller går den bara ändå? Min erfarenhet är att det missar en hel del? :cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Gratis datorprogram m.m

Har haft Norton och Trust, dom sidsta 4 år bare Avast, aldrig haft en vira sedan jag begyndte på Avast, så kan rekommanderes herifrån.

Skal nävnes at jag daglig bruger ccleaner ( CCleaner - Home ) så jag tror disse 2 i kombination, har gjort deres job bra :):):)
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Gratis datorprogram m.m

Mitt mest benyttede ryddeprogram er Ccleaner. Enkelt, greit og effektivt. Kjører alltid Ccleaner etter hvert besøk på internet. Gratis nedlasting fra www.piriform.com/ccleaner .

oleberg :yes:
 
Toppen