• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grandfathers regel svar från TS.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ställde frågan om varför har inte grandfather's regeln någon kod nummer och varför står det inte på våra körkort i kolumn 12...

Svaret jag fick ser ni här under...

Tack för ditt meddelande!

Körkortet är lagstadgat att vara utformat enligt EU-standard och övergångsregler är inget som tillhör standarden, därmed anges inte dessa.

Med vänlig hälsning

Emma Persson
Avdelning Körkort


Om jag inte mindes helt fel så läste jag ett ställe att varje land inom EU och EES kan lägga till landets egna speciella körkorts regler... Och då blev det från nummer 100.... Osv.. I kolumn 12 på våra körkort

Mellan 1-99 var EU och EES gemensamma regler...

Vad säger ni om detta...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst... Men det finns länder utanför EU och EES som accepterar också det svenska körkortet...
Har då kk en kod för grandfather's regeln så är det kanske lättare för de som kör utanför EU och EES att polisen/ myndigheter acceptera regeln.... Som det är nu så syns det ju inte på körkortet..
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Byråkratin har nått kritisk massa och lever numera ett eget liv utan att bekymra sig över det ursprungliga uppdraget, att arbeta för medborgarna. Det ser vi dagligen inom mängder med områden. Sjukvården, SJ Försäkringskassan Pensionsmyndigheten, kön med exempel kan göras lång.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Byråkratin har nått kritisk massa och lever numera ett eget liv utan att bekymra sig över det ursprungliga uppdraget, att arbeta för medborgarna. Det ser vi dagligen inom mängder med områden. Sjukvården, SJ Försäkringskassan Pensionsmyndigheten, kön med exempel kan göras lång.
Så har det sett ut i Sverige de senast 30 åren, men det är nu de upptäcker var alla pengar tar vägen, de hittade nu var det 25-30 myndigheter dom de inte visste fanns,
Allvarligt talat var är det som hänt de senaste 30 till 40 åren.
Ja ja vi ska inte klaga det finns värre problem i världen idag.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Ja och Parkinson såg det redan på 50-talet. Men det var nog så att han inte var naiv.
Men tillbaka till tråden visst hade det varit bättre med tyskarnas lösning där man ersatte med C1 behörighet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja och Parkinson såg det redan på 50-talet. Men det var nog så att han inte var naiv.
Men tillbaka till tråden visst hade det varit bättre med tyskarnas lösning där man ersatte med C1 behörighet.
I Tyskland gäller liknande som i Sverige, körkort klasse 3 tagna före 1999 får köra upp till 7,5ton, med körkort efter 1999 måste man ha C1 upp till 7,5ton. Om man vill köra över 7,5 ton behövs C.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I Tyskland gäller liknande som i Sverige, körkort klasse 3 tagna före 1999 får köra upp till 7,5ton, annars måste man ha C1 upp till 7,5ton.
Om man vill köra över 7,5 ton behövs C.
Man kan ju undra om det då framgår på tyskens körkort ..?
Eller om det är som i Sverige.... Bort trollad...?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men de tyska och norska fick väl C1 inskrivet under behörigheterna, bara i Sverige man krånglade till det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick i morse detta svar av TS om varför står inte grandfather's regeln i kodad form i kolumn 12 på våra körkort

Då svarar TS..

Tack för ditt meddelande!

Kolumn 12 på körkortet är en villkorskolumn på körkortet.
"farfarsregeln" är inget villkor.

Då körkort tagna före 1 Juli 1996 och inte har varit återkallade efter det ingår i en övergångsregel så skrivs det inte ut på körkortet.

Med vänlig hälsning

Persson Carina
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro

Läser man TSFS 2012 :60 och under §6 om kolumn 12 så står där ju att man kan lägga in mer än bara vilkor.... Övriga upplysningar i kodad form... Kan de också lägga in.....
Känns lite som att TS vill undanhålla oss denna information...
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Tyskarna som har Klasse 3 har inget C1.

Då har du fel. Jag tog mitt klass 3 körkort 1989 och redan år 2000 bytte jag körkortet ("rosa trasan" som det hette eftersom det var rosa papper) till plastikkort, förnyade år 2014 pga nya regler avseende trehjuliga fordon och ytterligare en gång år 2021 innan jag flyttade till Sverige,

Det gamla klass 3 översätts regelbundet till:

  • A med kod 79.03 och 79.04 ("trehjuliga fordon > 45 km/h med / utan släp")
  • A1 med kod 79.03 och 79.04 ("trehjuliga fordon > 45 km/h med / utan släp")
  • AM
  • T
  • B
  • BE
  • C1 (obegränsad giltighet!)
  • C1E (obegränsad giltighet!)
  • CE med kod 79 (det utgör en begränsing av klass CE på C1 motorfordon med 1-axliga släp och tågmassa > 12t ända upp till 18,75t). CE 79 är tidbegränsad på 50 års åldern och behöver sen förnyas var 5:e år; det var det jag gjorde 2021.

Det där med C1E och det konstiga CE79-tillägg har sin ursprung i klass 3 definition: "motorfordon med totalvikt upp till 7,5 t, också med 1-axliga släp". På grund av befintliga regler var den totalkvikt på 1-axliga släp begränsad på 1,5 gånger motorfordons totalvikt. 7500 kg gånger 1,5 blir 11250 kg, total alltså 18750 kg med 3 axlar. Och eftersom C1E är begränsat på 12t totalvikt inkl. släp - mindre än klass 3 - så behövs det här trickset.

Fördelen med C1E är dock att det inte finns någon begränsning avseende antal axlar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då har du fel. Jag tog mitt klass 3 körkort 1989 och redan år 2000 bytte jag körkortet ("rosa trasan" som det hette eftersom det var rosa papper) till plastikkort, förnyade år 2014 pga nya regler avseende trehjuliga fordon och ytterligare en gång år 2021 innan jag flyttade till Sverige,

Det gamla klass 3 översätts regelbundet till:

  • A med kod 79.03 och 79.04 ("trehjuliga fordon > 45 km/h med / utan släp")
  • A1 med kod 79.03 och 79.04 ("trehjuliga fordon > 45 km/h med / utan släp")
  • AM
  • T
  • B
  • BE
  • C1 (obegränsad giltighet!)
  • C1E (obegränsad giltighet!)
  • CE med kod 79 (det utgör en begränsing av klass CE på C1 motorfordon med 1-axliga släp och tågmassa > 12t ända upp till 18,75t). CE 79 är tidbegränsad på 50 års åldern och behöver sen förnyas var 5:e år; det var det jag gjorde 2021.

Det där med C1E och det konstiga CE79-tillägg har sin ursprung i klass 3 definition: "motorfordon med totalvikt upp till 7,5 t, också med 1-axliga släp". På grund av befintliga regler var den totalkvikt på 1-axliga släp begränsad på 1,5 gånger motorfordons totalvikt. 7500 kg gånger 1,5 blir 11250 kg, total alltså 18750 kg med 3 axlar. Och eftersom C1E är begränsat på 12t totalvikt inkl. släp - mindre än klass 3 - så behövs det här trickset.

Fördelen med C1E är dock att det inte finns någon begränsning avseende antal axlar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då har du fel. Jag tog mitt klass 3 körkort 1989 och redan år 2000 bytte jag körkortet ("rosa trasan" som det hette eftersom det var rosa papper) till plastikkort, förnyade år 2014 pga nya regler avseende trehjuliga fordon och ytterligare en gång år 2021 innan jag flyttade till Sverige,

Det gamla klass 3 översätts regelbundet till:

  • A med kod 79.03 och 79.04 ("trehjuliga fordon > 45 km/h med / utan släp")
  • A1 med kod 79.03 och 79.04 ("trehjuliga fordon > 45 km/h med / utan släp")
  • AM
  • T
  • B
  • BE
  • C1 (obegränsad giltighet!)
  • C1E (obegränsad giltighet!)
  • CE med kod 79 (det utgör en begränsing av klass CE på C1 motorfordon med 1-axliga släp och tågmassa > 12t ända upp till 18,75t). CE 79 är tidbegränsad på 50 års åldern och behöver sen förnyas var 5:e år; det var det jag gjorde 2021.

Det där med C1E och det konstiga CE79-tillägg har sin ursprung i klass 3 definition: "motorfordon med totalvikt upp till 7,5 t, också med 1-axliga släp". På grund av befintliga regler var den totalkvikt på 1-axliga släp begränsad på 1,5 gånger motorfordons totalvikt. 7500 kg gånger 1,5 blir 11250 kg, total alltså 18750 kg med 3 axlar. Och eftersom C1E är begränsat på 12t totalvikt inkl. släp - mindre än klass 3 - så behövs det här trickset.

Fördelen med C1E är dock att det inte finns någon begränsning avseende antal axlar.

Hej och tack för informationen...

Jag har en fråga då jag vet inte om jag har uppfattat allt du skrev rätt...

Du berördes av "grandfather's regeln" i ditt tyska körkort...
Men när du flyttade till Sverige och ändrade till Svenskt körkort.... Så gav Transportstyrelsen dig körkorts behörigheter i ditt svenska körkort från den tyska grandfather's regeln...

Har jag uppfattat det rätt...?
 

Agnes2008

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Malmö
HBK-Nr
32583
Medlemskap
2024
Hej!

Finns det informationsblad man kan hämta ut via nätet för att visa om man eventuellt blir stoppad utomlands?
Jag menar då på Tyska Engelska eller Franska!
 
Toppen