• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråa avgaser vid kallstart ?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hej.jag tycker det låter som ett trasigt glödstift.

Skulle det kunna tänkas vara en anledning till att motorn ryker under de första 10 sekunderna vid kallstart?
dvs oförbrännt bränsle som stannar kvar i någon av cylindrarna och bildar denna rökutveckling och som sedan
självantänder pga värmeutvecklingen i de andra cylindrarna ?

Är det dyrt att lämna in och få det bytt eller kan man byta det själv som ett tändstift ? hur ser man vilket som är trasigt ?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Ta først å kontroller kontaktene på alle 4 - det er ikke uvanlig med litt dårlig kontakt. Sitter en løst så stramm den litt med en tang. Ellers så kan en måle hver enkelt med et ohmmeter, er det brudd så er det synlig som ingen kontakt als. er det en som skiller seg ut i noen som helst retning så kan det være synderen.
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hej igen. Ett enkelt sätt är att ta en kabel från +polen till ett stift i taget.
Blir det stor gnistbildning är det helt, liten gnistbildning eller ingen alls trasigt.
En ohmmätare kan ofta visa att stiftet är helt vid liten belastning.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Efter utlåtande från verkstad så är det troligtvis någon spridare som läcker lite, därav rökutvecklingen de första sekunderna. Fick råd om att antingen tuta och köra som det är eller så måste spridarna plockas isär och provtryckas (låter dyrt)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Prata med en Bosch-Service, dom har utrustning för att kolla spridare, jag tror inte att det behöver bli så dyrt! :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Før en kontakter verksted burde det vel prøves litt "Lurium"? Dyserens alla Redex, STP eller vanlig 2taksolje?
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Uppdaterar informationen i sökandet efter ett svar. Jag och flera andra har liknande symptom och "alla" har vi före den inträffade rökutvecklingen använt oss av STP spridarrengöring som vi hällt i tanken. Enligt verkstaden som jag varit i kontakt med så kan det då lossna "skit" som sedan fastnar i spridarna på väg ut ? Vid midsommar bytte jag olja och filter och idag lämnade jag in bilen och de böt bränselfilter....


Forskar vidare ....
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Sitter vid polsk dator, daerfoer "konftik stafnink".

Vill till diskussionen addera att INNAN en turbo rasar blir det oljedroppar paa
fordonet efter avgasroeret.
Jag hade mystiska oljedroppar paa bakaenden paa min volvo 950 i ett aar
innan turbon rasade.
Naer den vael rasade SYNTES det rejaelt! host-host! :(
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Jag tippar att en av spridarna kärvar lite.
Kör en hästkur med Diesel injection cleaning vätska under ca två tankningar.
Använd därefter alltid en halvliter tvåtaktsolja per tank. Då slipper du problem med insprutningspumpen i framtiden, allt blir mycket bättre.
Men, före besiktning skall du inte ha tvåtaktsolja i tanken annars kan du få dåliga avgsvärden...
Övrigt. Den lilla "skit motorn" som du har, skall du aldrig låta bli överhettat vad som än händer, då får du problem på riktigt...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Har lärt på en stor diesel-verkstad at Redex kan göra underverk på dieselmotorn.
Nej, det var inte för att de sålde den själva.
Men på K-värde och besiktning de sa, ge den 2-3 skruvkork fullt direkt i inloppet ve snabb tomgång.

Vad säger proffsen om det :msn_question:

REDEX DIESEL PLUS 250ML - Best.nr. 8592
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hejsan!

Uppdaterar ärendet då jag idag fick tillbaka min husbil från de trevliga grabbarna på El & Dieselteknik här i Örebro. Räkningen landade på 3200 kr för byte av två trasiga glödstift och en justering av dieselpumpen..

pga att glödstiften inte fungerade så blev det kvar oförbrännd diesel i cylindrarna , därav rökutvecklingen och den ojämna gången under de första 10 sekunderna...

Ingen mer rök och bilen går fint igen..


//Jonas
 
Toppen