• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråa avgaser vid kallstart ?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!

I helgen när jag skulle starta husbilen 1.9TD så kom det grå avgaser från bilen i ca 10 sekunder och försvann sedan ? Har aldrig inträffat tidigare men idag var det likadant när jag startade den med kall motor vid lunchtid igen. Någon som har erfarenheter och kan dela med sig om vad det kan tänkas vara ? Kondens, topplockspackning, turbo ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hvit eller lys grå avgass tyder på vatn - og med den motoren så er mitt førstvalg for synderen topppakningen. Denne har lett for å bli skadet i ivergangen sylinder - motorblokk (mener at 1,9 er en PSA motor med løse cylinderforinger). Sjekk olje og kjølevatn for grå eller lysbrun farge - da er det virkelig farlig.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hejsan!
Det är ljusgrå avgaser som bara inträffar vid kallstart
Pågår i ca 10 sekunder innan de försvinner. Får väl åka
in med bilen till min husbilsfirma hymer center och se vad ett sånt
byte kan kosta ... Tack för hjälpen ...


//Jonas
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Om det bara är vid uppstart av kall motor så kan det vara en liten läcka på tätningarna till ventilstyrningarna. Försvinner det vatten så är det värre. Ser motoroljan normal ut? inte grådaskig eller så?
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Motorołjan ser normal ut och det försvinner inte vatten.
Är det skadligt att använda husbilen?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

När jag startade min 2.5 Td så var det vit/grå rök. Det var dieselpumpen (lågfartsdelen) Efter renovering av den så slutade det att ryka. Det var ganska kostsamt så hoppas att du har ett enklare fel.
Lycka till
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Motorołjan ser normal ut och det försvinner inte vatten.
Är det skadligt att använda husbilen?

Kör som vanligt och håll lite koll på olje och vattenåtgång. Min gamla lurk 18000 mil gör likadant men lite längre tid än tio minuter. Röken minskar hela tiden försvinner helt när tempmätaren börjar ge utslag.
Lycka till
Hälsn. Bror
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hejsan!

Tack för alla svar.
Ska höra imorgon på Hymer Center vad de spekulerar i.
Topplockspackning låter ju riktigt kostsamt men man vågar ju inte chansa och använda bilen för att den kanske tvärstannar när som helst...
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hejsan!
en kompis till mig gav mig följande svar :

om röken ger sig så fort det blir lite varmt så är det nog ingen fara. Tricket är nog att lukta på röken, luktar det inget är det nog kondens/vatten,
annars är det oförbränd diesel eller olja. Men skulle det vara olja skulle det förmodligen bara öka när tempel ökar. Du kan väll kolla så det inte bubblar i expansionskärlet när motorn går på tomgång och att det inte försvinner någe vatten. Om Turbon är dålig ryker det hela tiden och i regel mer när man belastar motorn. Tat lugnt, tio sekunders ryk är inget för en diesel, skulle tro att alla dieslar ryker lite vid start. Mvh Micke.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Var i kontakt med Hymer Center idag, beskrev mina iaktagelser men de hade ingen aning om vad det kunde vara. De behövde ta in bilen för en genomgång och felsökning men det var visst kö till verkstaden i 2-3 veckor.
Rekommenderade inte att jag skulle använda bilen då felorsaken inte ännu är fastställd. hmmm....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Här är det många olika diagnoser, men om det ryker vitt eller rent grått och är luktlöst är det vatten, om det är olja ryker det ljusblått och luktar ganska starkt. Om du får olja i kylvattnet (känns fett i expansionkärlet) är det topplockspackningen. Om du får gråaktiga slingor eller grå olja på oljestickan är det också troligen topplockspackningen. det är väl ungefär så långt man kommer utan att demontera tyvärr! :mad:
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hejsan!

Ok, luktade på avgaserna imorse när bilen var kall och det lyktade inget annat än Diesel , varken olja eller någon stark doft ....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Kolla om det möjligen läcker lite olja i skarven mellan topplocket och blocket, prova i så fall att efterdra toppen. Bör göras med momentnyckel!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Du kan även ta ett co prov på kylvattnet
de som renoverar kylare brukar ha en sådan provare
ävan en del verkstäder
är en glasampull som man suger upp kylvätskan igenom om du har avgaser i kylvattnet
färgas kristallerna i glasampullen
Då är det antligen blockpackningen eller sprickor i toppen
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hej!
Jag vet inte så mycket om Fiatdieslar även om jag har en sådan i min husbil men desto mer om Cheva V8-dieslar men orsakerna till rök borde vara densamma.
OK med vit rök vid start 5-10sek, ofullständig förbränning. Vit/grå rök vid start tycker jag låter som trötta glödstift. Fortsätter det att ryka kan det bero på olika saker som dålig komp. eller att insprutningspumpen krånglar. Termostaten kan också ha fastnat i öppet läge.
Hoppas det ordnar sig, du har ju fått en del tips du kan kolla av andra.
/Åke
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Jonas ! Du skriver inget kylvatten försvinner, motoroljan inte missfärgad, säkerligen som din kompis säger kondens/fukt i utblås systemet = avgaseriet. Men för att bekräfta/lugna dig kör till en aukt. verkstad som ditt bilmärke tillhör, som helt enkelt, mäter övertrycket i expansionskärlet med motorn igång ökar det markant så är det inte bra. Man kollar även åt andra hållet med avstängd motor man pumpar upp tryck å kollar att det inte faller för fort. = koll av topplocks packning. (Men var med å kolla vad manometern visar en del skor sig på okunskap)
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hej igen!

Uppdaterar informationen med att det verkar som om motorn går på tre cylindrar under de första 10 sekunderna , dvs när bilen ryker.
Motorn går då väldigt ojämnt.
Efter ca 10 sekunder går bilen jämnare igen och röken försvinner ?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hej igen!

Uppdaterar informationen med att det verkar som om motorn går på tre cylindrar under de första 10 sekunderna , dvs när bilen ryker.
Motorn går då väldigt ojämnt.
Efter ca 10 sekunder går bilen jämnare igen och röken försvinner ?

Hm låter intresant.Hur har du komit fram till detta
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Gråa avgaser vid kallstart ?

Hm låter intresant.Hur har du komit fram till detta

Hejsan!
Ren spekulation men man kan tydligt höra hur motorn går från ojämn till jämn gång efter ca 10 sekunder och i samband med det så försvinner också rökutvecklingen. Ofullständig förbränning kanske ?
 
Toppen