• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Under rubriken POI till GPS beskrivs hur man lägger till intressepunkter till olika navigatorer.
Det allra enklaste är att skaffa en app med ställplatser tex Mobil Life Plus som innehåller flera tusen ställplatser främst på kontinenten där varje ställplats beskrivs med karta, bild och utförlig text.

image-705669.png

image-707466.png

image-710163.png
 
Senast ändrad:

Janne o Tarja

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
12542
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Jag vet ingenting om sånt här,måste lära mig från grunden. Appar, POI, IGO och allt vad det heter det är rappakalja för mig. Jag kanske får lägga ner allt vad teknik heter och göra mig av med HB men det är ju synd också när jag nyligen har skaffat mig en. Är det ingen som kan förklara lite smidigt för mig så är det inget att göra åt.

mvh Janne
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS

Börja med att ta reda på vilken tillverkare din GPS kommer ifrån, så får du säkert hjälp. I värsta fall lägg in en bild, så är det säkert någon som känner igen den?! :)
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.246
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Kan vara lite stökigt om man inte har jobbat med dator.
Några frågor
1)
2) Kan du läsa innehållet på GPSen minne.
3) Kan du se om det står IG08 någonstans i minnet på GPSen
Borde också se i GPSen vad det är för karta + version
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Svar p den opprinnelige fråga - nei ikke til alle, noen har ingen dokumentert mulighet andre har en mulighet som enkelte brukere har funnet og dokumentert. Noe enklere er det når det fra produsent foreligger beskrivelse på et europeisk språk om hvordan en legger inn poi-lister og hvilke format som støttes.

Poi-formater er en jungel, heldigvis finnes det verktøy som kan lese og skrive forskjellige formater.

Snubleblokk nummer ett er å finne ut hvilke format som støttes - her trenger en å finlese dokumentasjonen - eller en kan legge ut et bilde av gpsen her på forumet og det er mulig noen kjenner igjen boksen.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Det allra enklaste är att skaffa en app med ställplatser tex Mobil Life Plus som innehåller flera tusen ställplatser främst på kontinenten där varje ställplats beskrivs med karta, bild och utförlig text.

Hei.
Ser jo fin ut den.
Men er den kun til I-produkter?, og kan den brukes uten roaming eller mobil oppkobling i utlandet? Eller krever den datatilgang i mobilt nettverk for å brukes slik den er framstilt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Den kan användas offline men finns som så många andra bra appar endast till iOS. Än så länge.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: GPS

Kanske inte rätt tråd men jag försöker. På vägen hem från årsmötet tappade jag vid ett flertal gånger satelitkontakt, någon som varit ut för detta.
Antennfel eller?
Olle.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS

Vår gamla TomTom XL fick ibland spader och olika störingar dök upp - bland annat tappade den då och då kontakten med satelliterna.

Först efter att vi köpt en ny (Garmin) kom vi på att touchskärmen på TomTom var känslig även under gummiramen runt skärmen.

Fick tipset att rensa rent från damm mm under gummiramen genom att sticka in hörnet av ett visitkort under gummiramen och dra det runt. Det funkade och den GPSn lever fortfarande hos dottern.

Om det är en TomTom som spökar kan det kanske vara värt ett försök....
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: GPS

Hej!
Är det någon som har testat navigera med Nokia 920 ?:mcride:

MVH//Jocko
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Hej!
Är det någon som har testat navigera med Nokia 920 ?:mcride:

MVH//Jocko

Nokias navigation fungerar alldeles utmärkt. Har haft den som enda navigation fram tills nu, gratis offline Navteqkartor.
En riktig "nav app" som Copilot på platta är dock mer användarvänlig.

Peter :)
 

Janne o Tarja

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
12542
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Kan vara lite stökigt om man inte har jobbat med dator.
Några frågor
1)
2) Kan du läsa innehållet på GPSen minne.
3) Kan du se om det står IG08 någonstans i minnet på GPSen
Borde också se i GPSen vad det är för karta + version

Hej.

Har hittat ett namn i gpsen, Nav N Go iGO 8. Vad kan det vara? Är det namnet på gpsen eller.....
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.246
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Det är altså IGO8 karta i din GPS
Dina POI-filer ska vara av typen *.kml. GoogleEarth använder samma format.
Här har du ett program som konverterar POI till olika format.
PoiEdit - Downloads

Här hart du en cafeer mrd kml-fil i Sverige.
Visa bilaga S-CoffeeShops_Google_earth.zip

Packa upp den

Beskrivning hur du gör

POIplaza | POI download_


Från ovastående
iGO8
POI
1. Turn off the write protection of the Memory Card.[/font]
2. Connect the memory card or the navigation device to PC, then create the following path on the memory card: igo8/content/userdata/POI.
3. Download, unzip and copy the the downloaded .kml files to the above map.
]4. Restart your navigation device.
5. Run the navigation software and swich to Advanced mode. Choose the Manage POI icon.
6. Choose downloaded POIs (kml file); then choose Edit and set the distance of POI icon visibility. The default icon is Google Earth's globe.
7. In the Navigation menu choose Find POI, and choose as Destination.
Note: some POIs might not be reachable on the map, if the map is not detailed enough.
Översatt Google
iGO8
POI
1. Stäng eventuellt av skrivskyddet på minneskortet.[/font]
2. Anslut minneskortet eller navigationsenheten till datorn, sedan skapa följande sökväg på minneskortet: x:\...........igo8/content/userdata/POI.
3. Ladda ner, packa upp och kopiera de hämtade. KML-filer till ovanstående map.
4. Starta din navigationsenhet.
5. Kör navigationsprogrammet och swich till avancerat läge. Välj Manage POI ikonen.
6. Välj nedladdade POI (KML-fil), välj sedan redigera och ange avståndet POI ikon synlighet. Den förvalda ikonen Google Earth Globe.
7. I navigationsmenyn välja Sök POI, och välja som destination.
Obs: vissa POIs kanske inte vara nåbar på kartan, om kartan inte är tillräckligt detaljerad.
Ekelt uttryck
Skapa en map på ditt minneskort(samma som kartan)
x:\......igo8/content/userdata/POI
x:\.....=beroende på minneskortet.
Kopiera in din(a) *kml-file(r) till denna map.
Du ska du ha fått in dina POIs.

Hur du får in ikonen har jag kopierat från
POIplaza iGO8 icons
1. Open iGO8 map on your memory card.
2. Copy branding.zip file downloaded from POIplaza into iGO8 map. If the map is already containing this file, and you wish to keep it content, make a security copy of this file.
3. Run the navigation software and swich to Advanced mode. Choose the Manage POI icon. 4. Choose downloaded POIs from POIplaza (kml file); then choose Edit and set the distance of POI icon visibility, finally add the adequate icon from downloaded branding.zip collection

Kan inte prova själv eftersom jag inte äger någon IGO8-GPS.
Hade tidigare en 2-din Kina-radio med GPS. Det först som pajade var GPsen.
Hoppas att du kommer igång.
Kanske finns det någon annan som kan hjälpa till
mvh
Arne Bergkvist
 
Toppen