• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Garmins olika modellbeteckningar är lite förvirrande men följande framgår ur manualen till 780:

• Produktmodeller som slutar på MT kan ta emot trafikinformation från en luftburen sändningssignal som använder den inbyggda trafikmottagaren och den medföljande fordonsströmkabeln (Ta emot trafikdata med en trafikmottagare, sidan 15).
• Alla produktmodeller kan ta emot abonnemangsfri trafikinformation via appen Garmin Drive (Ta emot trafikdata med din smartphone, sidan 15).


Min gissning är att heter den MT-D så har den trafikmottagning via DAB-bandet, med tanke på hur dåligt det funkar med DAB-radion i bilen så blir det väl inte så lyckat. Dessutom är det bara grundläggande information, vill man ha mer så är det en betaltjänst.

Trafikinformationen via smartphone är enkelt och funkar bra, och märks inte på surfförbrukningen.
  • "LMT-D" betyder: Lifetime Map Update + Lifetime Traffic + DAB+
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
  • "LMT-D" betyder: Lifetime Map Update + Lifetime Traffic + DAB+
Hej
Garmins beteckningar kan vara förvirrande, idag står ”D” för digital (åtmindstone på de flesta) och de tar då emot RDS signaler eller både RDS och DAB.
RDS har till skillnad från DAB täckning över hela landet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Garmins beteckningar kan vara förvirrande, idag står ”D” för digital (åtmindstone på de flesta) och de tar då emot RDS signaler eller både RDS och DAB.
RDS har till skillnad från DAB täckning över hela landet.
Texten kommer från GARMIN:s hemsida, visserligen den Tyska, men ändå! ;)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Texten kommer från GARMIN:s hemsida, visserligen den Tyska, men ändå! ;)
Ja, där ser man. Det luriga med Garmin är att de kan sälja en modell i flera olika varianter och det är inte omöjligt att även beteckningarna kan betyda olika på olika marknader. Jag vet heller inte hur väl RDS radio är utbyggd i Tyskland .
Mitt inlägg gällde Sverige där RDS radio är rikstäckande. (RDS är digital radio)
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Ja, där ser man. Det luriga med Garmin är att de kan sälja en modell i flera olika varianter och det är inte omöjligt att även beteckningarna kan betyda olika på olika marknader. Jag vet heller inte hur väl RDS radio är utbyggd i Tyskland .
Mitt inlägg gällde Sverige där RDS radio är rikstäckande. (RDS är digital radio)
Min Camper 780 with digital traffic har varnat för trafikstörningar i nordvästra Dalarna och där tror jag inte att det finns någon DAB-radio.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en gammal Camper 760, min erfarenhet är att RDS varningarna i Sverige kommer för sent, samt ligger kvar för länge efter att ett trafikstopp löst sig. I Tyskland fungerar det dock mycket snabbt och bra med väldigt exakta tidsförseningar m.m.
Minns inte att jag fått nåt meddelande i Danmark eller Norge, men de borde inte va sämre än oss.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, där ser man. Det luriga med Garmin är att de kan sälja en modell i flera olika varianter och det är inte omöjligt att även beteckningarna kan betyda olika på olika marknader. Jag vet heller inte hur väl RDS radio är utbyggd i Tyskland .
Mitt inlägg gällde Sverige där RDS radio är rikstäckande. (RDS är digital radio)
Traffic bör ju kunna stå för RDS?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har en gammal Camper 760, min erfarenhet är att RDS varningarna i Sverige kommer för sent, samt ligger kvar för länge efter att ett trafikstopp löst sig. I Tyskland fungerar det dock mycket snabbt och bra med väldigt exakta tidsförseningar m.m.
Minns inte att jag fått nåt meddelande i Danmark eller Norge, men de borde inte va sämre än oss.
Håller med PeterK om att varning för trafikstörningar ligger kvar alldeles för länge. Har dock inte varit med om att varningen har kommit för sent.
Att varningar för trafikstörningar kommer för sent eller ligger kvar för länge beror ju på den som sänder ut informationen och inte på GPS-en.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en ældre 3590 LM -T. Altså trafikmeldinger via en "dims" der sidder på strømkablet, der også har en meget tynd antenneledning der ligger i vinduet.

De første par år var meldingerne langsomme, både i Danmark og i Tyskland, men i de seneste år (2?) er det blevet meget bedre. Nu kommer informationerne hurtigere ved spærringer længere fremme ad den valgt rute og dermed også forslag til en alternativ rute.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Som jag skrivit tidigare är jag ny med husbil i den här vevan. Jag navigerar med bilens inbyggda Blaupunkt Camper tillsammans med Ipad mini med Sygic Truck & Caravan samt Igo Primo. Upplever Blaupunkt Camper, som är inbyggd i min Hobby på Fiat, positivt. Blir alltmer imponerad av den. Massor av inbyggda ställplatser och waypoints, mm. Någon annan som har andra erfarenheter av Blaupunkt Camper?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Senaste uppdateringen(versionen) av Maps.Me var ingen höjdare. Att få egna POI att fungera är inte lätt och Bokmärken (knapp i nedkanten) poppar inte upp medsamma. Visningen på kartan fungerar som den ska, när man väl fått allt på plats.
MapsMe får nog bli som reserv - åtminstone under vintern.
Maps.google fungerar bra hemomkring, men utanför Sverige tuggar den MB, om kartorna inte är nedladdade. Kör man oplanerat torskar man. Vägvisningen är inte den bästa heller, som jag nämnt tidigare. Mapsen får bli som reserv.
Har ni tänkt på att man helst ska stanna 1 mil innan slutdestination och kolla så att vägen till slutmålet är går via en körbar väg?
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Vår Garmin heter 890 MT-D. Har aktiverat Garmin Drive med livetraffic/realtid med våra smartphone både Iphone och Android. Är det bara signaler via RDS den plockar in här? Hade hoppats på att den skulle visa avstängda/enkelriktade gator, precis som vår GPS i bilen gör (Hyundai Tucson 2021). Google maps gör det… Men inte vår Camper 890. Eller har vi missat något?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vår Garmin heter 890 MT-D. Har aktiverat Garmin Drive med livetraffic/realtid med våra smartphone både Iphone och Android. Är det bara signaler via RDS den plockar in här? Hade hoppats på att den skulle visa avstängda/enkelriktade gator, precis som vår GPS i bilen gör (Hyundai Tucson 2021). Google maps gör det… Men inte vår Camper 890. Eller har vi missat något?
Något fel är det. Har en 1090 och den ger denna information
Allt finns inte, när vi körde hem från Frankrike var en tunnel i Paris avstängd och vi tvingades in på mindre gator. Var och vände vid Triumfbågen, men allt gick bra och vi kom vidare
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag har nyligen köpt en Camper 795, tycker trafikinformationen är/var riktigt dålig, trots uppdaterad Drive-App osv, valde jag en rutt från Skåne till Stockholm sa GPS:en att det inte fanns några trafikhändelser alls längs rutten, trots massor av vägarbeten osv. Hade till och med flera samtal till supporten, som inte kunde svara på en enda fråga utanför standardfrågorna. MEN när jag körde Skåne Alingsås i snöoväder så helt plötsligt bad den mig svänga av E4 för att vägen var avstängd och guidade mig rätt, så något funkar bra iaf.
 
Toppen