• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Jag har som någon skrev haft några stycken, nu använder jag mest den inbyggda i passagerarsätet, min sambo med papperskarta sedan när vi närmar oss målet så kanske vi tar hjälp av Google maps, med detta upplägg så har vi ännu inte kört fel bara kört en annorlunda väg, vi har gps inbyggd och ett par i surfplatta dom används mer å mer sällan
Och papperskartan är så trevlig att planera på
Planering efter karta är väldigt trevligt
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Eftersom frågan var helst campermodell så är det Garmin och TomTom som gäller. Jag tycker TomTom är enklast att jobba med men det är en vanesak. Använder även bilens stationära GPS och ibland IPad, telefon. Men det är alltid TomTom som vinner! Campermodellen har oftast redan alla ställplatser och campingar som jag hittar i apparna. För att ibland slippa omvägar för min vikt så har jag en inställning för personbil som är 3,20 m hög. Att välja telefon som navigator är för mig väldigt primitivt och om det är prisvärt med campermodell får var och en avgöra!
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Eftersom frågan var helst campermodell så är det Garmin och TomTom som gäller. Jag tycker TomTom är enklast att jobba med men det är en vanesak. Använder även bilens stationära GPS och ibland IPad, telefon. Men det är alltid TomTom som vinner! Campermodellen har oftast redan alla ställplatser och campingar som jag hittar i apparna. För att ibland slippa omvägar för min vikt så har jag en inställning för personbil som är 3,20 m hög. Att välja telefon som navigator är för mig väldigt primitivt och om det är prisvärt med campermodell får var och en avgöra!
Slängde min Garmin i Tyskland då den på morgonen vid avfärd envist visade resvägen baklänges! Trots kallibreringar. GOOGLE Maps fungerade perfekt
Därefter används detta eminenta instrument som uppdateras emellanåt.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag använder Garmin 780, främst för att det är enkelt att få in HBK:s POI-fil. Som backup har jag Apple Kartor, funkar väldigt bra numera med bäst röstguidning av alla. Sygic i telefonen om jag vill lägga in ruttplanering som backup. Det jag gillar med Garmin är att man kan få en sidopanel som hela tiden visar närmaste mack och närmaste rastplats framöver.
Ett tips till Garmin: jag använder Garmin ”Drive”- appen i telefonen för att kunna söka efter målet och kan sedan enkelt skicka över till navigatorn. Den sökningen funkar bättre än sökning via navigatorns meny.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej Sten, Det finns ingen som egentligen är bättre än den andra, det har inte med priset att göra om Du kommer fram rätt eller inte, alla använder samma kartmaterial på billiga och dyra gps, skillnaden är upplösningen och storleken samt uppkopplingsmöjligheten, jag har bara erfarenhet av Garmins gps, 2 st. en av dem med möjlighet att lägga in storlek och vikt på husbilen, men den visar ibland väldigt konstiga vägval, det som rekommenderas är att alltid stämma av med en hederlig karta, som bevisligen aldrig visar fel. mvh. Rolf
Nja, det finns två olika kartleverantörer, Tele Atlas och Here och det skiljer en del mellan dem. Det finns fler kartleverantörer men det är dessa två som dominerar GPS-enheterna.
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Jo, men simuleringsläge är ju bara ett övningsläge, där kan man inte navigera på riktigt.
Nog navigerade den riktigt, men envisades med att vi skulle vända och åka därifrån vi kom dagen innan trots ny adress inlagd. Det var minsann inget övningsläge, utan skarpt läge!!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Nog navigerade den riktigt, men envisades med att vi skulle vända och åka därifrån vi kom dagen innan trots ny adress inlagd. Det var minsann inget övningsläge, utan skarpt läge!!
Hade du granskat rutten innan du åkte hade du troligen sett vad som var fel.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag har i dag tre olika Garmin fordonsnavigatorer. En gammal 760 (ej campermodell), en Nüvi 65 och en Camper 780. Den gamla 760 ligger som reserv om någon av de andra krånglar.
Jag kopierar HBK-s fil med husbilsplatser till både Nüvi 65 och till Camper 780.
Har googlat runt lite och hittar Garmin 780 och Garmin 780 EU MT-D. Har inte förstått skillnaden mer än att den ena kostar ca 3260:- medan den senare kostar ca 4290:-

Är det så att det är samma GPS men att Black friday spökar till det för mig? Om det är två olika, kan då båda ta emot egna Poi-filer?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har googlat runt lite och hittar Garmin 780 och Garmin 780 EU MT-D. Har inte förstått skillnaden mer än att den ena kostar ca 3260:- medan den senare kostar ca 4290:-

Är det så att det är samma GPS men att Black friday spökar till det för mig? Om det är två olika, kan då båda ta emot egna Poi-filer?
På min står det bara Camper 780 with digital traffic.
Den finns också som Camper 785 och då har den inbyggd färdkamer.
Jag köpte min på NetOnNet, länk nedan:
Tänk på att det är bra med ett 32 Gb Micro SD minneskort till den.
Jag hade problem i början med att kopiera HBK:s husbilsplatser till den men efter att jag fick ordning på detta har det fungerat bra.
Kom på att jag vid ett tillfälle fick problem men då var det något som blivit fel på filen jag laddade hem. Efter att laddat hem filen igen fungerade det.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har googlat runt lite och hittar Garmin 780 och Garmin 780 EU MT-D. Har inte förstått skillnaden mer än att den ena kostar ca 3260:- medan den senare kostar ca 4290:-

Är det så att det är samma GPS men att Black friday spökar till det för mig? Om det är två olika, kan då båda ta emot egna Poi-filer?
Hej
Det kan vara lite lurigt men det finns två versioner av dem. MT-D modellerna, där ”D” står för digital betyder att man via en medföljande kabel får trafikinformationen via RDS radio systemet. Den andra modellen som egentligen heter MT-S ( det skrivs inte alltid ut) betyder att ingen information fås genom RDS systemet utan för att kunna få någon information så måste man koppla ihop en smartphone med den som då måste vara internetuppkopplad.
Det är dock så att med ”D” modellerna (jag vet inte om det går med alla men i alla fall de flesta) så går det även att ansluta den till en smartphone om man skulle vilja ha mer information utöver trafikinformationen.
För min del är det uteslutet med annat än en ”D” modell men här finns antagligen andra som bestämt skulle hävda motsatsen så Du får själv göra en bedömning vilken av dem som passar dig bäst.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kom att tänka på en annan skilnad mellan Garmin och Tomtom. Då man närmar sig en korsning kan Garmin säga att jag skall svänga mot någon fullkomligt okänd lokal plats som man kanske kan finna i Motors bilatlas om man letar länge. De orter som står på skyltarna undviks systematiskt, så även med vägnumren.

Tomtom däremot talar i allmänhet om att man skall svänga mot en känd ort och vägnummer anges om det finns.

Jämförelsen är mellan en äldre Tomtom 60 och Garmin Camper 760 lmt-d.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Kom att tänka på en annan skilnad mellan Garmin och Tomtom. Då man närmar sig en korsning kan Garmin säga att jag skall svänga mot någon fullkomligt okänd lokal plats som man kanske kan finna i Motors bilatlas om man letar länge. De orter som står på skyltarna undviks systematiskt, så även med vägnumren.

Tomtom däremot talar i allmänhet om att man skall svänga mot en känd ort och vägnummer anges om det finns.

Jämförelsen är mellan en äldre Tomtom 60 och Garmin Camper 760 lmt-d.
Min Garmin 780 har väganvisning med vägnummer.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Garmins olika modellbeteckningar är lite förvirrande men följande framgår ur manualen till 780:

• Produktmodeller som slutar på MT kan ta emot trafikinformation från en luftburen sändningssignal som använder den inbyggda trafikmottagaren och den medföljande fordonsströmkabeln (Ta emot trafikdata med en trafikmottagare, sidan 15).
• Alla produktmodeller kan ta emot abonnemangsfri trafikinformation via appen Garmin Drive (Ta emot trafikdata med din smartphone, sidan 15).


Min gissning är att heter den MT-D så har den trafikmottagning via DAB-bandet, med tanke på hur dåligt det funkar med DAB-radion i bilen så blir det väl inte så lyckat. Dessutom är det bara grundläggande information, vill man ha mer så är det en betaltjänst.

Trafikinformationen via smartphone är enkelt och funkar bra, och märks inte på surfförbrukningen.
 
Toppen