• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag har läst många trådar fram och tillbaka angående val av GPS men finner inte riktigt svaret på mina frågor så jag startar en egen.

Skulle vilja ha era synpunkter på navigationsappar och/eller fast navigator.
Vad ska jag välja?

Vill se rådande hastighetsbegränsning och helst kunna lägga in bilens totalvikt (hamnade på en väg förra helgen där jag egentligen inte fick köra, men följde GPS:en).
Den ska visa vilken fil man ska vara i för att svänga och gärna fartkameror och framförallt trafikstockningar.

I jobbet kör jag en kombo av Volvos navigator och Google maps, där den senare har bäst trafikuppdatering.

Intressant för det där med GPS. Vi har haft husbil sedan 2000 då körde vi runt i Europa utan någon GPS som styrde oss. O vad roligt vi hade utan den utvecklingen! Vi åkte fel och upptäckte många stunder och kartan glömde vi oss av med allt som oftast.
Sedan skaffade vi GPS.en. Sedan styrde vi upp livet, men nog blev det tråkigare. Började med en Sony som stannade då o då. Sedan har vi hållit oss till Garmin och nu styr vi, även vikten på husbilen som vi nu har inställd. Nu vi har alltid säkerheten så vi kommer fram.
Garmin har varit bra och kan rekomendera den om ni vill styra ett säkert liv. Vill ni ha ett och spännande och roligt liv, så strunta i GPS.en o ta fram kartan.
Roligare än den oteckninska delen får vi inte uppleva igen, men nog var det roliga och dramatiska stunder att komma ihåg.
Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant för det där med GPS. Vi har haft husbil sedan 2000 då körde vi runt i Europa utan någon GPS som styrde oss. O vad roligt vi hade utan den utvecklingen! Vi åkte fel och upptäckte många stunder och kartan glömde vi oss av med allt som oftast.
Sedan skaffade vi GPS.en. Sedan styrde vi upp livet, men nog blev det tråkigare. Började med en Sony som stannade då o då. Sedan har vi hållit oss till Garmin och nu styr vi, även vikten på husbilen som vi nu har inställd. Nu vi har alltid säkerheten så vi kommer fram.
Garmin har varit bra och kan rekomendera den om ni vill styra ett säkert liv. Vill ni ha ett och spännande och roligt liv, så strunta i GPS.en o ta fram kartan.
Roligare än den oteckninska delen får vi inte uppleva igen, men nog var det roliga och dramatiska stunder att komma ihåg.
Bengt

Det finns allt sätt att komma till intressanta och oväntade ställen även med en navigator, ange ditt huvudmål, stäng av alla undvikanden och kryssa i personbil, kryssa också i närmaste väg, titta sedan vad som dyker upp, det kommer många kul vägar och platser, men se upp lite för man kan i värsta fall bli lotsad igenom någon gårdsplan, eller in på någon kostig, så man får tänka lite själv också! :)
Kör f.ö. Garmin med Sygic parallellt på en 10" padda, Garmin för navigationen och paddan för större överblick.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har man en platta eller telefon med gps program i så ska inte kartor eller program ligga på extra minneskort, sen ska man stänga av andra program som också samtidigt vill ha tillgång till gpsmottagaren bl.a google maps även om den inte är startad så går den i bakgrunden och sparar var man är även facebook plus alla andra program som man har installerade och alla vill åt samma data.
Klart det krockar då eller går långsamt. bästa är nog en dedikerad apparat som man installerar från fabriksinställningar och rensar allt man inte ska ha där precis som en riktig gps. Om man inte behöver trafikuppdatering finns det knappast någon anledning att vara online då får man bara in en massa skräp, man ska helst inte vara uppkopplad när man installerat eller när man återställer. Alla uppdateringar ska stängas av de behövs inte mer än då kartorna ska uppdateras. Då kommer även en enklare platta att fungera jo min nyare platta med 8 kärnor och mycket minne går bättre än min gamla samsung med enkel processor men den hänger med och den sitter i husbilen är inte rädd att bli av med den har ju inget värde längre. Den gamla har visserligen en något sämre gpsmottagare men den fungerar bra. jag vet att i varje fall de nyare har glonass men vet inte om programvaran i europa använder det är ju det ryska sattelitsystemet.
I min personbil har jag en samsungtelefon utan simkort som har igo installerat det är en telefon som var lite budget när den var ny 2016 fungerar utmärkt som gps skärmen duger ganska bra och man lyssnar ju mycket på röststyrningen. Den sitter nästan jämt på instrumentbrädan om jag skulle behöva den kostade 500kr beg i nyskick.
Jag upptäckte att det inte var någon jättebra ide att ha en stor surfplatta 10,8" framför näsan det tog uppmärksamheten från vägen och trafik som en magnet och var svårt att inte ställa in något egentligen oviktigt. Behövdes bara vid komplicerade trafikplatser och knappt då. stort problem med sol rakt på skärmen lättare att skugga en mindre.
IGO känns fortfarande bäst som knarrevik säjer men det finns svagheter att hitta platser men då kan jag använda maps i telefonen som är uppkopplad och söka rätt sen knappar jag in den platsen i IGO nackdelen är att man måste stanna någonstans en stund för det tar ett tag att inte ha den funkonaliteten direkt. En bra lösning är att ha två skilda program gående för extra säkerhet. Google maps har jag använt och ett par gånger har inte kartan varit uppdaterad vid någon ombyggnad eller en tillfällig väg pga. vägarbete maps brukar haka på direkt då.
Jag har alltså 2 surfplattor och två telefoner med igo i alla och maps i de uppkopplade sen sitter jag på kvällarna med datorn och planerar det som inte är planerat i förväg och flyttar info till surfplatta och telefon på morgonen går jag ut i hytten sätter fast dem och kopplar in laddningen kollar att allt går som det ska.
Använder HBK platslista online och maps i datorn den har ju ingen gps och windows har provat att köra den i android läge men det fungerar inget vidare sen måste jag ha en lös gps puck inkopplad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste mobile enheter med GPS i dag støtter både det russiske og det kinesiske nettet i tillegg til det originale amerikanske. Nøyaktighet i åpent terreng rundt en meter på alle tre. I tillegg kan enheter med telefoni og wifi benytte triangulering for lokasjon. Inne i store kjøpesenter benyttes dette endel. A-GPS består i hovedsak av nedlasting fra internet oppdaterte tabeller over satellittene, noe som når en starter opp en GPS mottaker kan ta opp til en halv time før den begynner å finne frem ved nedlasting fra satellittene.

Android 10 har fått muligheten til å stenge av lokasjon for programmer som ikke er startet - eksempel Google maps som har en liten modul som ligger i bakgrunnen. Denne trenger ikke å vite hvor du er hele tiden. Det er nok at den får informasjonen i det den starter opp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För högre noggrannhet finns D-GPS,avänds inom sjöfarten bla. liknande systen kommer för flyget då man kan landa helt utan marksystem,en markstation korrigerar GPS systemets fel sänder data till mottagaren,det blir meterprecision.
För vägnavigation är dagens system fullt tillräckligt.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag köpte en dubbeldin stereo med apple carplay för 500kr på Wish. Fungerar utmärkt med valfri navigatorapp i från telefonen. Det som var sämre med den var radiomottagningen men radio/musik kör jag från mobilen ändå.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har man en platta eller telefon med gps program i så ska inte kartor eller program ligga på extra minneskort, sen ska man stänga av andra program som också samtidigt vill ha tillgång till gpsmottagaren bl.a google maps även om den inte är startad så går den i bakgrunden och sparar var man är även facebook plus alla andra program som man har installerade och alla vill åt samma data.
Klart det krockar då eller går långsamt. bästa är nog en dedikerad apparat som man installerar från fabriksinställningar och rensar allt man inte ska ha där precis som en riktig gps. Om man inte behöver trafikuppdatering finns det knappast någon anledning att vara online då får man bara in en massa skräp, man ska helst inte vara uppkopplad när man installerat eller när man återställer. Alla uppdateringar ska stängas av de behövs inte mer än då kartorna ska uppdateras. Då kommer även en enklare platta att fungera jo min nyare platta med 8 kärnor och mycket minne går bättre än min gamla samsung med enkel processor men den hänger med och den sitter i husbilen är inte rädd att bli av med den har ju inget värde längre. Den gamla har visserligen en något sämre gpsmottagare men den fungerar bra. jag vet att i varje fall de nyare har glonass men vet inte om programvaran i europa använder det är ju det ryska sattelitsystemet.
I min personbil har jag en samsungtelefon utan simkort som har igo installerat det är en telefon som var lite budget när den var ny 2016 fungerar utmärkt som gps skärmen duger ganska bra och man lyssnar ju mycket på röststyrningen. Den sitter nästan jämt på instrumentbrädan om jag skulle behöva den kostade 500kr beg i nyskick.
Jag upptäckte att det inte var någon jättebra ide att ha en stor surfplatta 10,8" framför näsan det tog uppmärksamheten från vägen och trafik som en magnet och var svårt att inte ställa in något egentligen oviktigt. Behövdes bara vid komplicerade trafikplatser och knappt då. stort problem med sol rakt på skärmen lättare att skugga en mindre.
IGO känns fortfarande bäst som knarrevik säjer men det finns svagheter att hitta platser men då kan jag använda maps i telefonen som är uppkopplad och söka rätt sen knappar jag in den platsen i IGO nackdelen är att man måste stanna någonstans en stund för det tar ett tag att inte ha den funkonaliteten direkt. En bra lösning är att ha två skilda program gående för extra säkerhet. Google maps har jag använt och ett par gånger har inte kartan varit uppdaterad vid någon ombyggnad eller en tillfällig väg pga. vägarbete maps brukar haka på direkt då.
Jag har alltså 2 surfplattor och två telefoner med igo i alla och maps i de uppkopplade sen sitter jag på kvällarna med datorn och planerar det som inte är planerat i förväg och flyttar info till surfplatta och telefon på morgonen går jag ut i hytten sätter fast dem och kopplar in laddningen kollar att allt går som det ska.
Använder HBK platslista online och maps i datorn den har ju ingen gps och windows har provat att köra den i android läge men det fungerar inget vidare sen måste jag ha en lös gps puck inkopplad.
Men visst har Igo blivit lite lustigt efter den senaste uppdatering av kartorna..visserligen installerades dom klanderfritt på telefonen..men på plattan vill den inte vissa några vägar i adressen trots att kartorna är nerladdade och installerade men ändå säger den att "du har inga kartor än" kanske har min platta för gammal android system ..tror att det är 8 som den kör på
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Köpte min första GPS 2005, en Tomtom, men skaffade ny för fem år sedan då tekniken nu blivit bättre och snabbare. Tomtom är väldigt enkla att både uppdatera och lägga in sina Poi:s i.
 

Bilagor

  • 20201004_105734.jpg
    20201004_105734.jpg
    3,7 MB · Visningar: 7

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
För högre noggrannhet finns D-GPS,avänds inom sjöfarten bla. liknande systen kommer för flyget då man kan landa helt utan marksystem ...
Inte helt utan markstation. D-GPS mäter skillnaden i förhållande till en fast GPS-mottagare och den framräknade koordinaten. På min handhållna Garmin GPSmap 76S kan jag se om jag har mottagning av D-GPS, 3D eller 2D.

1601804406562.png

DGPS förbättrar noggrannheten

Positionen kan vara mer exakt om det inte är för att signalen från satelliten påverkas av jonosfären och troposfären, såväl som fel i satellitklockorna och satellit-efemeris. Du kan installera en DGPS-mottagare för att få ännu bättre precision. Positionsnoggrannheten är då vanligtvis under 1 meter i praktiken, men endast 8 meter anges av juridiska skäl.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Liknar Lantmäteriets system, som kostar pengar, fast där skickas korrektionerna ut över FM-nätet (har jag för mig). För DGPS (gratis) används långvågssändare placerade på ett antal fyrar runt kusten.

Kom så väl ihåg när störningen på GPS togs bort. Plötsligt slutade lat/long-värdena på min Garmin 128 fladdra på de sista decimalerna och blev stabila. I stället för att ha en position som hoppade runt flera tiotals meter så blev det någon/några meters fel. I praktiken kunde man sedan se var på båten (hade båt på den tiden) GPS-antennen satt.

MVH
Hans
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Samsung platta är android och fungerar hur bra som helst wifi å gps inbygd så kan man köra efter co pilot eller zygic fungerar off line. Du behöver ej ha med simkort å då är den billigare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har märkt att vissa paddor får sämre noggrannhet om de är uppkopplade via Wi-Fi än om de har eget simkort.
Så nu har jag investerat i en ny padda (med 4G).
Tror det blir vettigaste valet för mig.

Då kan den både användas för navigation (ingen kan ringa till den och störa mitt i navigeringen) och för film och surf på kvällen.
Den har större bildyta än mobilen och samma laddare (Samsung).

Då slipper jag släpa på alla möjliga attiraljer (i sommar har jag haft med en liten padda (gammal) för navigation, en stor IPad 12,9” med rejält trasig skärm för filmtittande, min privata mobil samt min jobbmobil.
Nu är jobbmobilen kopplad över växeln så man slipper jobbsamtal på semestern (blir en telefon mindre) och en ny padda som förhoppningsvis kan ersätta de båda andra.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har läst många trådar fram och tillbaka angående val av GPS men finner inte riktigt svaret på mina frågor så jag startar en egen.

Skulle vilja ha era synpunkter på navigationsappar och/eller fast navigator.
Vad ska jag välja?

Vill se rådande hastighetsbegränsning och helst kunna lägga in bilens totalvikt (hamnade på en väg förra helgen där jag egentligen inte fick köra, men följde GPS:en).
Den ska visa vilken fil man ska vara i för att svänga och gärna fartkameror och framförallt trafikstockningar.

I jobbet kör jag en kombo av Volvos navigator och Google maps, där den senare har bäst trafikuppdatering.
Vi har också använt några navi app/system.
1. När vi hade börjat med husbilslivet (slutet på 80talet) - då var min fru en ganska tillförlitlig navigator. Med några Europa ländersvägatlas och hennes ljuva sammetsröst kom vi ofta till målet
2. Antal år senare köptes Garmin nüvi 760, fungerade bra men hände att den ledde oss via små vägar då vi ofta har valt och fortfarande väljer att köra små vägar för att uppleva landskap, etc.
3. Garmin har kompletterats med navi appar i Android telefoner: Tomtom (som vi slutade använda pga dålig användarvänlighet ‐ subjektiv bedömning), senare Navigon (som vi har fortfarande installerat i fruns surfplatta) och nu Copilot (som jag har både i mobilen och min surfplatta)
4. 2016 köptes navigator apparat Snooper Ventura S6800 som vi använder nu. Varför valdes Snooper:
a ‐ den tillåter insättning av husbilens dimensioner och vikt,
b - har inbyggd databaser, Bordatlas, campsites ACSI, Camperstop, Alan Rogers, etc.
c - kunde utrustas med TPM (vi köpte det för det anser vi är säkerhetshöjande utrustning)
d - har stor 7tum skärm
e - fria livslånga uppdateringar

En sak har inte ändrats genom åren - min frus sammetsröst som guidar oss, ännu bättre än tidigare, och inte bara genom skandinaviska och europeiska vägnätet :cool:
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag ser att många använder iPad och antar att många också använder iPhone. Jag har ett problem med dessa: jag har testat Sygic, iGo samt Apple kartor, för alla slutar röstguidningen att fungera om man växlar till en annan app och sedan tillbaka. För att få det att funka måste jag starta om navigationsprogrammet. IPhone 11 Pro med IOS 14.01. Är det någon fler som upplevt samma problem?

//Thomas
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Ok men du skall använda en Samsung platta å co pilot eller sygic då fungerar det
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har i tidigare inlägg på denna tråd skrivit att jag använder en Garmin Nüvi 65 som navigator.

Jag köpte min första Garmin navigator i slutet 1990-talet. Då fanns inte några smartphones eller Surfplattor. Efter det har det blivit flera Garmin GPS, både för marint bruk och fordonsnavigering.

Jag har provat flera navigeringsprogram på både surfplatta och telefon men upplever inte att jag får ut lika mycket som jag får av GPS:en. Upplevde det krångligt att lägga in filer med egna POI, t.ex. Husbilsklubbens fil med husbilsplatser.

Det sista jag avinstallerade var CoPilot. När jag försökte skapa en rutt från Nyköping till Björke, en dryg mil norr om Gävle efter gamla E4, drog CoPilot rutten E4:an upp till Hagsta, flera mil norr om Gävle, och därifrån gamla E4:an söderut till Björke. En omväg på säkert 5 – 6 mil.

Om jag i dag använder Surfplattan eller mobilen blir det med Google Maps.

Jag har installerat Garmin BaseCamp och det äldre programmet MapSource på datorn. När jag uppdaterar GPS:en med nya kartor ansluter jag GPS:en till datorn och väljer att uppdatera kartan på både GPS och dator. Jag kan starta datorn och skapa både egna POI och rutter utan att GPS:en är ansluten till datorn. När jag är klar ansluter jag GPS:en och överför mina POI och rutter till den.

När vi skall åka någonstans tar jag ofta ut en rutt för färden men den använder jag oftast bara som tänkt färdväg. När jag skall åka söker jag i stället efter nästa lämpliga stopp efter den tänkta färdvägen. Jag har skapat en egen fil med rastplatser där jag lagt in vägnumret i namnet. Namnet kan då som exempel bli ”RP E4 Nyköpings bro”.

När jag skall köra söderut från Nyköping efter E4 anger jag E4 i sökfältet och väljer filen med rastplatser. Jag får då en lista i stigande avstånd fågelvägen och riktningen. Vi brukar köra 1 – 2 timmar innan vi pausar det brukar innebära 100 – 150 km fågelvägen. I det här exemplet väljer jag RP E4 Albacken som ligger 117 km SV från Nyköping.

Jag kan också först välja ort (Linköping) och därefter filen med HBK Husbilsplatser och får då en lista med både parkeringar, rastplatser och ställplatser i stigande avstånd från den valda orten.

GPS:en är också förprogrammerad med en mängd olika kategorier, t.ex. Restauranger, affärer, bensinstationer och bankomater som jag, efter att ha valt ort, kan söka på. Det kan vara ICA Maxi eller Biltema som exempel.

När jag kör vill jag ha GPS:en i synfältet så att jag kan se den bara genom att ändra blicken. Jag har därför GPS:en monterad ovanpå instrumentbrädan innanför vindrutan. Om jag försöker sätta mobilen eller surfplattan där så ser jag inte ett dugg på dem om det är starkt solljus men jag ser fortfarande hjälpligt på GPS:en. Det är också en av anledningarna till att jag föredrar GPS:en.

Jag har både surfplatta och mobil med när jag är ute men använder dem mest för att söka och planera för nästa vägval.

Jag har angivit några saker som gör att jag föredrar en GPS men självklart är det ju så att den navigator man lärt bäst att behärska är också den man får ut mest av vare sig det är en GPS eller en surfplatta/mobil.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hejsan i hösten!
Min enkla utrustning är en Samsung 9,7" surf-platta med inbyggd GPS och sim-kort.
Kör gratisprogrammet "Here" det funkar helt ok för mina nuvarande behov,
även offline.
Har även Co-Pilot installerat, men inte lärt mig det programmet ännu... :-(
Jag köpte surf-plattan just för att få en rejält stor och tydlig skärm.
Dessutom så kan surf-plattan det mesta som en vanlig smartphone kan.
Internetsurfa, messa, maila, fotografera, visa film t.om. ringa med.
Ägde surf-plattan bra många år före jag skaffade smartphone.
Nåväl, en fråga till alla som har något tips på en bra surf-platte-hållare?
Fiat 2012, 130 hk, 250 chassie.
Vill gärna prova att sätta surf-plattan rakt på bef. backspegel,
alltså inte hängande under bef. backspegel, utan ovanpå, täckande.
Just nu brukar jag ha den nedanför växelspaken vid det handskfacket,
men känner att den blick-förflyttningen tar för lång tid...
Jag inser att jag kommer att behöva modifiera och justera en köpt hållare,
men hellre det än att börja från noll, eller hur?
Tack för hjälpen! :)
Edit:
OBS! Min dokumenthållare går inte att fälla upp pga Air-Bag vid passagerarsidan.
Annars vore det valet både självklart och enkelt :)
Vi har en Fiat 18 med airbag på båda sidor och kan fälla upp min dokumenthållare. Det är nog bara olika val som importören gjort när de beställt bilarna om det inte har med årsmodellen att göra.
 
Toppen