• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har läst många trådar fram och tillbaka angående val av GPS men finner inte riktigt svaret på mina frågor så jag startar en egen.

Skulle vilja ha era synpunkter på navigationsappar och/eller fast navigator.
Vad ska jag välja?

Vill se rådande hastighetsbegränsning och helst kunna lägga in bilens totalvikt (hamnade på en väg förra helgen där jag egentligen inte fick köra, men följde GPS:en).
Den ska visa vilken fil man ska vara i för att svänga och gärna fartkameror och framförallt trafikstockningar.

I jobbet kör jag en kombo av Volvos navigator och Google maps, där den senare har bäst trafikuppdatering.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Använder copilot som efterfrågar det du önskar. Använder även google maps, hittar bättre till platser. Men det kräver att den är uppkopplad
hela tiden men det vet du nog redan. Allt detta har jag i bilstereon som är en android med 10" skärm

Android.jpg
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag är trogen Waze-användare. Har försökt mig på maps.me, Google Maps, Apple Kartor, Sygic. Hade t.o.m en Navigon på den tiden det begav sig. Jag faller alltid tillbaka på Waze.

Plus för Waze:Inte lika imponerande:
  • visar gällande hastighetsbegränsning
  • visar och varnar för fartkameror
  • leder om vid köer
  • visar din hastighet (baserad på GPS-data)
  • visar vilken fil du ska ligga i (ganska nytt för Waze)
  • funkar tillräckligt bra med Apple CarPlay (men inte särskilt upphetsande)
  • du kan få en Batmobile som avatar och Batman eller Jokern som röst:
    "Police ahead. Look out for Commissioner Gordon."
  • saknar stöd för tyngre fordon (har för Personbil, Taxi och MC)
  • färgschemat är tråkigt

Vad ska jag välja?
Min röst på Waze! Iaf om du är i närheten av köiga storstäder.

Ja förresten!! Gör en sån röstning med olika alternativ. :D
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Frågan går inte att svara på. Allt beror på vad man tycker. Du kommer att få många olika svar. Jag gillar en Garmin navigator men är även öppen för Google Maps och routern på i bilen, ständig uppkoppling och surfplattan som navigator. Mobilen gillar jag inte dom navigator, ibland ringer det olämpligt. Inbyggda navigatorer för bökiga att hantera tycker jag, uppdatering kartor och nedladdning POIer. Men som sagt smaken och tyckandet är olika. Garmin och TomTom har sina nackdelar, man måste ha en PC eller Mac för att uppdatera mjukvara och kartor. Båda säger att det går att uppdatera via wi-fi men det brukar strula och på Garmin måste du ha en dator för att uppdatera de fria fartkamerorna. Det är ett tag sedan jag hade en TomTom så där vet jag inte hur det är med kamerorna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är trogen Waze-användare. Har försökt mig på maps.me, Google Maps, Apple Kartor, Sygic. Hade t.o.m en Navigon på den tiden det begav sig. Jag faller alltid tillbaka på Waze.

Plus för Waze:Inte lika imponerande:
  • visar gällande hastighetsbegränsning
  • visar och varnar för fartkameror
  • leder om vid köer
  • visar din hastighet (baserad på GPS-data)
  • visar vilken fil du ska ligga i (ganska nytt för Waze)
  • funkar tillräckligt bra med Apple CarPlay (men inte särskilt upphetsande)
  • du kan få en Batmobile som avatar och Batman eller Jokern som röst:
    "Police ahead. Look out for Commissioner Gordon."
  • saknar stöd för tyngre fordon (har för Personbil, Taxi och MC)
  • färgschemat är tråkigt


Min röst på Waze! Iaf om du är i närheten av köiga storstäder.

Ja förresten!! Gör en sån röstning med olika alternativ. :D
Jag har också provat många och faller tillbaka på Sygic,av samma anledningar som du valde Waze.
Viktbegränsningar i navigatorn undviker jag att välja,ger ofta mycket stora omvägar.
Har allt installerat i Ipad.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har flera surfplattor och mobiler som jag provat olika program på.
I dag använder jag en några år gamma Garmin Nüvi 65. Tyvärr saknar den mottagning av trafikstörningar och möjligheten att lägga in bilens mått och vikt. Det som jag upplever som bra med Garmin GPS-er är att jag kan ladda in GPS-ens karta i datorn och skapa rutter och egna POI-s med hjälp av programmen BaseCamp eller Mapsource .
Garmin Camper 770 är en modell som är på väg att ersättas av Garmin Camper 780. Den finns också med färdkamera och heter då Camper 785.
Nedan länk för att läsa mer om dessa modeller.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag har också provat många och faller tillbaka på Sygic,av samma anledningar som du valde Waze.
Intressant! Jag tycker att användargränssnittet verkar bra i Sygic, men har inte betalat för något av deras tillägg. Är sugen på deras HUD (head-up display), mest för att jag tycker att det är en kul grej.
Har du lagt till någon av tjänsterna på Sygic?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Gick in för att ställa exakt samma fråga, och ser att du slog mig med någon timme :) Jag har under åren i bilar använt ett otal olika lösa och inbyggda navigatorer, senaste 10 åren Volvo. Tycker att Google apps i en iPhone 11 släpar efter lite grann ibland. Jag installerade och betalade för Sygic i en iPad Mini 4, men där var GPS:en för dålig så nu kör jag Sygic i telefonen. Inte riktigt nöjd med grafiken och visning av färdvägen. Dessutom kräver trafikinformationen ständig uppkoppling. Hade spekulerat på att köpa en Garmin Camper 780 med trafik men blev snål, så jag hoppas på tokrea på Black Friday. Som någon skrev, helt plötsligt vill du kunna använda telefonen som telefon. Det är också så att en Garmin alltid har bättre satellitmottagning än en telefon enligt min erfarenhet.

Testade att lägga in Husbilsplatsernas GPX-fil i Google Maps men det var bökigt att använda sen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Här är en gubbe till som använt många olika navigatorer under åren.
Ett vägskäl var att lämna de förladdade och istället kliva in i iPadvärlden. En sån enorm skillnad (tack Knarrevik). Mycket större skärm, många fler navigationsprogram att testa o välja på. Massor av andra nyttiga appar, Ställplatser och sevärdheter. Idag har vi valt CoPilot men oftast duger det förvånansvärt nog med Google Maps. Det är ju så enkelt att kolla på HBK Husbilsplatser, trycka på en Ställplats, välja Google Maps, kör dit. Så våra röster hamnar på en rejäl platta, sedan får du testa lite olika navigationsprogram.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Här är en gubbe till som använt många olika navigatorer under åren.
Ett vägskäl var att lämna de förladdade och istället kliva in i iPadvärlden. En sån enorm skillnad (tack Knarrevik). Mycket större skärm, många fler navigationsprogram att testa o välja på. Massor av andra nyttiga appar, Ställplatser och sevärdheter. Idag har vi valt CoPilot men oftast duger det förvånansvärt nog med Google Maps. Det är ju så enkelt att kolla på HBK Husbilsplatser, trycka på en Ställplats, välja Google Maps, kör dit. Så våra röster hamnar på en rejäl platta, sedan får du testa lite olika navigationsprogram.
Exakt, fast det är billigare med android platta
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag kör efter en Garmin 770 som är inställd efter mitt fordons mått och vikt. Sedan planerar jag körningen med Google Maps och använder decimalkoordinaterna från Gmaps till Garmin. Sedan använder jag flertalet appar för att hitta ställplatser mm.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Fungerar verkligen en platta lika bra som en "riktig" GPS när man kommer ut i mellersta och norra Sveriges inland? Det är inte min erfarenhet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fungerar verkligen en platta lika bra som en "riktig" GPS när man kommer ut i mellersta och norra Sveriges inland? Det är inte min erfarenhet.
Plattan fungerar utan tvekan,däremot kör jag Garmin parallellt och den litar jag inte helt på,den priotiterar stora vägar även om det innebär lång omväg( jodå den är rätt inställd)
 
Toppen