• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS i kameran.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

En annan sak som jag funderat över är om det digitala ND-filtret alltid bör vara inkopplat? Eftersom du har lusläst handboken har du kanske ett svar annars överlåter jag frågan till Ludde.

Jag hittade förklaringen själv!
Det är bara när man vill sänka ljusstyrkan dvs ha större bländare och längre tid som man använder det inbyggda ND-filtret.

Ju mer man läser i handboken desto mer förvirrad blir man. Den digitala tekniken ger ju möjlighet att för en ringa kostnad proppa apparaterna fulla med olika mer eller mindre vettiga funktioner! Tyvärr fungerar inte alla dessa funktioner i alla lägen beroende på inställningarna för andra funktioner! Undantagen är många och till slut blir man så less på "sörjan" så man funderar på att köpa en lådkamera i stället.

Exempel! Ska du fotografera en fågel inne i ett tätt grenverk i motljus så måste du kanske konsultera handboken eftersom du omöjligen kan komma ihåg alla inställningar! När du till slut har lyckats knappa in alla inställningarna så har fågeln för länge sedan flugit sin kos och där står du med din långa näsa!

Skulle det vara så omöjligt att förse kameran med en fokusring så att man enkelt skulle kunna ställa in skärpan manuellt vid MF- och finjustera vid AF-fotografering??!!

Kommer den finessen på G13 eller G14 tro? Alla knep är tillåtna när det gäller att kränga den senaste kameravarianten!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Nu har jag lämnat tillbaka G12:an till affären och fått en Nikon P7000 i stället. Den glider ner som en sanatoriegolla i västfickan och tycks passa mig bättre än G12:an! Förutom extra batteri + några hundra kronor så fick jag en åsna (!) vid bytet. Jag kunde inte ta med mig åsnan hem (gud ske lov och pris och ära) utan den skänktes tydligen till någon behövande i något U-land!

P7000.jpg

Jag tycker P7000 är en kamera som låter fotografen bestämma mer än G12:an. Båda kamerorna ger bra bilder med liten ansträngning men G12:an har fjärmat sig längre från fotograferingens grundprinciper än P7000 på något sätt; för många och krångliga elektroniska finesser och mängder med inställningar som man omöjligen kan komma ihåg när man står där och fepplar i menyerna och motivet har försvunnit för länge sedan!

Vad jag saknar på P7000 är den vridbara skärmen som G12:an har men man kan ju inte få allt! Manuell fokusering går faktiskt ganska bra med P7000!! För övrigt har jag börjat snegla på Samsung EX1 och Panasonic LX5! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Har kameran möjlighet att registrera GPS-koordinater?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Har kameran möjlighet att registrera GPS-koordinater?

Tyvärr, den funktionen saknas men det går tydligen att ordna med ett speciellt minneskort numera, Eye-Fi.

Rubriken på den här tråden är ju "GPS i kameran" så tråden kan väl sägas ha utvecklats en del och tycks numera handla om olika kompaktkameror m.m.

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.818
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: GPS i kameran.

...e de särskilt bra? Med GPS-koordinater alltså? När man inte kan hitta kameraskrället? I så fall ska jag ha en sån! Tror i så fall jag ska köpa en med inbyggt skärpedjup också, det verkar himla praktiskt! :D

Jag har lärt mig mer om fotografering i den här kåseritråden än jag gjort i hela mitt liv tidigare. Dessutom har jag haft förbaskat roligt! :) Tack alla!

Krister N
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: GPS i kameran.

GPS-koordinater är nog bra om man har ett stort bildföde, och vill kunna hitta bilderna snabbt genom kartsök. GIS applikationer är det toppen för, även som metadata för bildbyråer.

Det finns en (svindyr) GPS-tillsats till mina Nikonkameror, men jag har ännu inte sett att jag har något jättebehov för det här ännu.

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Nu har jag fått tag på en mycket bra kamera på Tradera för en struntsumma!

Olympus C 4000Z.jpg

Ni tror väl inte jag är riktigt klok som lägger trehundra spänn på en 10 år gammal kamera med "bara" 4 milj. pixlar! Kameran är i nyskick. Jag tror inte den är använd alls. Den kostade en smärre förmögenhet på sin tid! Det är ingen resekamera; den är alldeles för långsam, men när det gäller natur- och porträttfotografering så slår den det mesta med sin fina optik! Kameran har Pixel mapping!

Jappe
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Nu har jag fått tag på en mycket bra kamera på Tradera för en struntsumma!

Visa bilaga 41012

Ni tror väl inte jag är riktigt klok som lägger trehundra spänn på en 10 år gammal kamera med "bara" 4 milj. pixlar! Kameran är i nyskick. Jag tror inte den är använd alls. Den kostade en smärre förmögenhet på sin tid! Det är ingen resekamera; den är alldeles för långsam, men när det gäller natur- och porträttfotografering så slår den det mesta med sin fina optik! Kameran har Pixel mapping!

Jappe

Ärligt talat, så har du kanske inte betalat något överpris, men antagandet i din första mening ligger sanningen väldigt nära. :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Kameran fungerar fint men ett oväntat problem har dykt upp! Den tidens minneskort, Smartmedia, är svåra att få tag på. Med kameran följde ett kort på16mb.

Smk.jpg

16 mb ger bara c:a 10 bilder i högsta upplösning! Största storleken är 128 mb och jag skulle jag gärna köpa ett sådant. Kanske kan HBK:arna hjälpa mig med det! Titta i byrålådorna; ni kanske har gamla Smartmedia-kort liggande där! :rolleyes:

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Olympus har tyvärr använt sig av egna minneskort. Jag har ett 512 MB XD liggande som du kan få om det passar. Det bör räcka till drygt 100 bilder.

Undersök om XD passar och hör av dig!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Olympus egna kort skiljer sig från alla andra enbart på grund av sin panoramafunktion och den kan jag leva utan eller använda 16mb-kortet till.

k-l.jpg

Tack för erbjudandet om xd-kortet, Knarrevik, men jag tror inte att det skulle fungera i Camedian!

Jappe
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

År 2000 köpte jag en Fuji MX-2700 digitalkamera som gick på Smart-Media kort. Några år senare köpte jag ett 128 MB kort, men det fungerade aldrig korrekt i kameran. Kameran var antagligen för gammal. :(
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: GPS i kameran.

Och jag har en Olympus Camedia C-70 liggandes. Tyckte den var fantastiskt bra en gång i tiden.
512Mb kort i, tror inte jag har något extra.
Däremot ett extra batteri för batteri slukar den.

Är du intresserad? - Allt eller inget

/Gunnar
 
Toppen