• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS i kameran.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Med tanke på mitt sätt att mer eller mindre fotografera ihop reseberättelser och att den kamera jag använde i "Jappe i Spanien" blev så gott som utsliten av allt fotograferande så har jag börjat se mig om efter en ny resekamera. Liten, snabb och behändig ska den vara!

Det finns tydligen kompaktkameror med inbyggd GPS som sparar positionen för exponeringen och det skulle nog passa mig alldeles utmärkt!

Panasonic Lumic DMC-TZ10 tycks vara en kamera som skulle kunna passa bra! Finns det någon här som har provat just den kameran eller någon annan GPS-kamera? Hinner GPS-en verkligen med i svängarna? Ibland går det undan när jag tar bilderna "i flykten"!

Knarrevik tycker förståss att jag ska skaffa en iPhone eller iPad eller vad det heter men jag är inte säker på att en sådan tingest är tillräckligt potent och snabb för min typ av resefotografering.

Synpunkter mottages tacksamt, även av "iPhonarna"!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Visst kan en iPhone eller Android vara bra att ta till i nödfall och även få med koordinaterna för platsen där bilden är tagen men för att få riktigt bra skärpa fordras en bättre kamera gärna med så stor bildsensor som möjligt.

Jag har inte forskat i vilka kameror som har inbyggd GPS men jag antar att de blir allt fler. Om du ändå är i köptankar se till att kameran klarar RAW-formatet där du har större möjligheter att "framkalla" bilden så som du vill ha den. De flesta kameror klarar "bracketing" dvs att de tar flera bilder med olika exponeringar samtidigt. Det kan vara bra att ta till på stillastående motiv för att skapa bilder med större dynamiskt omfång (HDR).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Jag har kollat runt lite bland recensioner och tester och det verkar som om GPS-funktionen inte är särskilt väl fungerande. Dessutom drar den finessen tydligen mycket ström.

Angående RAW och bracketing så har jag en systemkamera för sådan fotografering.

Hade G12:an (Canon) varit lite mer fickvänlig så hade jag valt den trots att den saknar GPS. Jag blir nog tvungen att avstå från GPS och kanske skaffa en väst med större fickor!

Jag trodde faktiskt att Knarrevik skulle förorda iPhone så jag blev lite förvånad!

Jag är fortfarande öppen för tips i det här ämnet!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Jag tog fram egenskaperna på G12 och jag hade nog också skaffat en större väst framför GPS-funktionen.
Jag har en gammal G6 men den är ännu klumpigare.

  • HS-system
  • 10 MP CCD med hög känslighet
  • 28 mm vidvinkel, 5x zoomobjektiv, hybrid-IS
  • 7,0 cm (2,8") vari-angle LCD, Electronic Level, OVF
  • Frontratt, helmanuell & RAW
  • HD-filmer, HDMI
  • Läge för högt dynamiskt omfång
  • Smart Auto
  • Multiaspektfotografering
  • Många tillbehör
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Min "gamla" Canon A720IS fick ju pixelfel vilket resulterade i en massa små ljusa prickar vid mörkerfotografering. Olympus har en ny kompakt XZ-1 där pixelfelen kan åtgärdas (pixelmapping)! Intressant! Dessutom har kameran både RAW och bracketing och inte idiotmånga pixlar utan en bra sensor i stället.

Tydligen det hänt en hel del på kompaktkamerafronten den senaste tiden och det finns många kompetenta småkameror!

Det här blir inte lätt! GPS-funktionen kan jag nog glömma tyvärr!

Jappe

PS. Jag kanske skulle börja använda min gamla Minolta XT, 3milj. pixlar som jag har använt till många bilder här på HBK

3.jpg

eller min gamla Canon PS A700 6 milj. pixlar som mirakulöst har tillfrisknat efter doppet i Skagerack för något år sedan.Den litar jag inte riktigt på men alla funktioner har återkommit!

6.jpg

Hade denna utmärkta kamera med jättefin optik och 8 milj. pixlar haft optisk sökare så hade den fungerat alldeles utmärkt egentligen!

8.jpg

Äh, jag är nog bortskämd! Jag kör med Samsungen i fortsättningen! Den får duga! Man kan ju inte springa iväg och köpa nya kameror hela tiden! DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50121

Guest
Sv: GPS i kameran.

Har en Nikon Coolpix p6000 med GPS. Resension. Har dock aldrig använt GPS funktionen så jag vet inte hur snabb denna är. Misstänker att den använder lite tid för att hitta positionen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS i kameran.

DCM-TZ10 har fått höga betyg i många tester.
Själv har jag en av föregångarna TZ-65 och är mycket nöjd med den. Ingen GPS i den däremot.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: GPS i kameran.

jag (Lovisa) har en iphone 3Gs och kameran i den är sådär...GPF funktion finns och bilderna blir såklart ok om man tänker visa någonting snabbt där kvalitet på bilden inte har så stor betydelse. Den saknar också blixt vilket gör att det inte går att fotta i skymning elle mörker

Runar har en iphone4 och den har blixt på kameran och bildkvaliteten är mycket skarpare och bättre

Min erfarenhet av fotografering och kameror är att du FÖRST måste ta beslut vad du ska ha fotona till.

ska du visa upp den på nätet så krävs ingen flashig kamera med många megapixlar. Då skall det bara vara enkelt att ladda upp bilden.

Ska du ha bilderna senare för utskrift tex som canvastavla eller liknande för att få ett vackert motiv på väggen så kan du köpa en flaschig kamera med många megapixlar och du får då göra inställningar i kameran när du fotar,,,liten upplösning för webbilder,,,stor upplösning för andra foton som du vill ha till annat.

Ska jag dock rekomendera en kamera som är liten smidig och lätt att ha med sig så vill jag rekomendera Casio Exlim. CASIO EXILIM EX-H15 SILVER - Förenar teknisk perfektion med elegant design. De finns flera olika, denna jag länkat till är relativt billig med mina mått mätt. om den har gps funktion är jag dock tveksam till.

ska testa hur det är att ladda upp foto via iphone här på sidan..om det är svårt så gissar jag att det inte är akturelllt med en iphone :wideeyed: (notering)( det går inte att ladda upp bilder via iphone´s safari)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Testar om det går att lägga in en bild med min iPhone.

aRIMG0023_4.jpg


PS! Det gick!

Med mellanlagring. Det går att skicka en bild tagen med telefonen direkt till en bildblogg.
Därefter kan man infoga bilden från annan websida i detta forum.
På så sätt kan man även reglera storleken på bilden.

Bilden föreställer Uddevalla inre hamn.
 
Senast ändrad:

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: GPS i kameran.

Hej,
vi har också en Panasonic Lumic DMC-TZ10 och är mycket nöjda med den. Har inte använt GPS:en. Den har däremot, som vi uppskattar, stort zoomomfång och att den har halv- och hel-manuella exponeringskontrollerna och så är den liten och nätt. Kameran känns mycket gedigen och hög kvalitet, den har ju också en "syster"-kamera som heter Leica V-Lux 20.
/Willy
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

För ett par veckor sen kom Panasonic Lumix DMC-TZ20 på marknaden. Den har, förutom GPS, Leica optik med en vidvinkel från motsvarande 24 mm (ett enormt plus när man tar bilder inomhus eller inne i husbilen), 14 megapixel, 16 ggr zoom, kan ta 3D-bilder och har samma storlek som föregångaren TZ10.
Jag köpte en sådan och i jämförelse med min lilla Nikon P7000 tycker jag att Panasonicen har någon bättre upplösning och gör krispigare bilder än kompaktkameran P700.
Även solen har fläckar! Nackdelen med alla kompaktkameror som inte har genomsikssökare är att man i starkt solljus måste gissa var motivet finns, eftersom man inte ser nåt på displayen. Dessutom är det lättare att hålla en kamera stilla när man håller den mot ögat än när man håller den på avstånd.


P1010178.JPG

P1010178-a.JPG
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Båda kameror bredvid varandra. Lumixen är ca 1 cm i längden och bredden större än ett kreditkort.

_UDO2136 (Small).jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Ja Peterpan, jag vill väldigt gärna ha optisk sökare men elektronisk sökare är säkert mycket billigare att tillverka så snart finns det väl inga "vanliga" kompaktkameror kvar med optisk sökare, tyvärr. Utbudet är närmast enormt och det är svårt att välja rätt och jag är tacksam för alla synpunkter som kommer fram här!

Det här kommer att ta tid och det kommer hela tiden nya modeller och det gör ju inte det hela enklare precis!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS i kameran.

Både Nikon och Canon har ju nya "kompaktkameror" med genomsiktssökare och det ryktas att Olympus har en på väg? För mej kommer inte en kamera utan optisk sökare på fråga!
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: GPS i kameran.

Vi använder Panasonic TZ10 innan hade vi TZ6 tror jag den hette, men just på grund av GPS bytte vi. Kör nämligen mc över hela Europa och tar massvis av kort men vet inte alltid varifrån... Fantastiskt att ha! Dessutom finns ett program som man öppnar kortmappen i, sedan öppnas kortet automatiskt i Google Earth! Använde det vid vår Skottlandsresa i somras, det är som att åka tillbaka (vill...!) igen. Dessutom finns förprogrammerade POI kanske inte så märkvärdigt men när den vet var Köpings rådhusplats är så fattas nog inte många resmål. Beställde från USA via Ebay, låg någon tusenlapp under riktpris på Pricerunner.

Mvh Marita
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Jag kunde inte hålla mig utan lopp iväg och köpte en G12:a! Den gick faktiskt ner i västfickan. Kameran är sensationellt bra för att vara en kompakt! Raw och bracketing och riktiga rattar m.m.

G12.jpg

GPS-funktionen har jag ju i navigatorn.

Jappe

PS. Millan fräste åt mig: "Sluta att leka med den där dumma kameran nån gång! Jag är hungrig!"

Arg Millan.jpg

DS.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Grattis till marknadens bästa kompaktkamera!

Canon G12 stödjer SDXC-minneskort och Eye-Fi-kort med inbyggd Wifi-sändare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Det verkar som om du har rätt igen, Knarrevik! Jag har hållit på i timmar och försökt lära mig alla mer eller mindre knepiga finesser. Trevligt är att det tycks finnas många manuella inställningsmöjligheter som jag känner igen från mina första kameror för sisådär 50 - 60 år sedan!

G12 ovan.jpg

RAW! Jag har funderat på att lära mig den hanteringen tidigare men det har aldrig blivit av. Besvärligt kanske och om man inte ser någon skillnad på en RAW-bild och en Jpg-bild så verkar det vara lite överkurs. Ludde Kuddson protesterar säkert mot detta men frågan är om jag som "glad amatör" har någon anledning att fördjupa mig i RAW-hanteringens sköna konst!

Jag ska starta en ny tråd med rubriken RAW så får vi se vad det kan ge!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen