• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS förbjuds?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

Handsfree GPS måste väl vara tillåtet?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

Hej
Det blir säkert också förbjudet med korta kjolar på flickor inom synhåll från vägen.
Det är ju klart farligt när förarnas blickar lämnar vägen:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS förbjuds?

När jag körde buss förr i tiden kunde det vara lite långtråkigt ibland så när man satt där och rökte och käkade glass och läste tidningen så hände det ibland att man tog sig en xxxx också!

Men det var då det!

Jappe
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

I Kalifornien infördes en lag på att GPS inte fick sättas fast på vindrutan. Efter många protester lättades lagen och nu får man sätta GPSen längst ner till vänster på vindrutan.
Tydligen gäller förbudet med GPS på vindrutan i Minnesota, men eftersom jag inte varit där är jag osäker.

Angående att sitta och pilla fram ett sms medan man kör så kan jag bara säga att om jag skulle pröva det så blev det terrängkörning.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Jag har inga problem med sms, telefoni och gps. till och med radion sköts av co-driven d.v.s. hustrun!
Morfar
icon7.gif
 

Gråbo

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2022
Sv: GPS förbjuds?

Hur bedömmer man lämpligheten av att köra samtidigt som man;
äter och dricker,
röker och snusar,
tappar och spiller i knät eller sätet,
eller ännu värre,
när det lilla barnet har tappat sin napp
eller leksak på golvet som måste tas upp av den som kör.

Att prata i telefon med eller utan handsfree har ingen betydelse,
då har nog samtalets innehåll större betydelse.
MEN alla andra handhavanden med mobilen eller datorn är direkt olämpliga!
 

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Sv: GPS förbjuds?

När jag körde buss förr i tiden kunde det vara lite långtråkigt ibland så när man satt där och rökte och käkade glass och läste tidningen så hände det ibland att man tog sig en xxxx också!

Men det var då det!

Jappe

Vi har väl alla gjort våra misstag, förhoppningsvis blir vi lite förståndigare med åren.
Jag har själv jobbat inom räddningstjänsten i många år och sett följderna av ett ögonblicks okonsentration, och därför tycker jag att lagförslaget är bra.

Ha det bra/Janne
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS förbjuds?

Hur bedömmer man lämpligheten av att köra samtidigt som man;
äter och dricker,
röker och snusar,
tappar och spiller i knät eller sätet,
eller ännu värre,
när det lilla barnet har tappat sin napp
eller leksak på golvet som måste tas upp av den som kör.

Att prata i telefon med eller utan handsfree har ingen betydelse,
då har nog samtalets innehåll större betydelse.
MEN alla andra handhavanden med mobilen eller datorn är direkt olämpliga!

Jag tycker i grunden allt beskrivet är fel att göra under körning, därmed inte sagt att jag inte har gjort något av det någon gång. Viktigast av allt är att man koncentrerar sig på körningen! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Skall man skrotas sin nya bil med GPS inbyggd då, kanske man får 1500:- i skrotpremie. Ja det gäller att vara duktig. Många bilar blir det som måste skrotas. Kanske skall man börja bjuda och konvertera till Epa traktor.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

Hej!

Hur många är det inte som känner igen sig här::mad:

Taxiresan:

Taxichauffören sitter och knappar mer eller mindre oavbrutet på sin terminal. Ska byta zon eller kolla var det finns nya beställningar osv. Sedan ringer mobilen (givetvis utan handsfree) som han tar i sin lediga hand. Spelar ingen roll om det är mitt i city med rusningstrafik eller in 130 km/tim på motorvägen. Och detta är yrkeschaufförer
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

Läste i tidninigen att polisen hade fått ögonen på en lastbil som for lite vingligt på Autobahn.Han sysslade inte med sin GPS utan höll på med styrketräning.
Han försökte övertyga polisen om det inte var olagligt, men han fick böter och prick i körkortet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

När kommer dom på att passagerare kan vara störande under färd och skall förbjuda detta .

Såg man på Sveriges värsta bilförare så kunde ju en del inte ens sätta på torkarbladen utan att dom blev en trafik fara .

Denna killen håller varken på med GPS telefon utan bara njuter och lever sig in i den underbara musiken titta 40 sek in : YouTube - Crazy truck driver

Många regler i Sverge är så "fjantiga" så man undrar ju ibland vem som kommer på allt .

SMSa (hoppas jag blir olagligt) men att glass kan vara lika distraherande men å andra sidan kan man ju käka upp glassen innan man åker ...

En del man har åkt med flaxar som bara den över vägbanan och kompenserar ratten när dom kommer till resp streck och då är dom ändå inte fulla utan kör så kasst .
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: GPS förbjuds?

I andra länder så är inte varken telefonen eller GPS en olovlig. Det är förbjudet att knappa på gps en när man kör. Den skall programeras innan man startar sin resa. Mobiltelefoner får endast användas med en fast instalation så att man inte behöver hålla någon aparat i handen. Hörsnäcka är också olovligt att använda.
40% av uppmärsamheten släpps när man talar i telefon.
Att knappa på GPSen tar ca 4 sekunder avuppmärksamheten ifrån vägen
Att prata med en telefon i handen ökar olycksriskenmed 4 gånger.
Slutsatsen är att det är lika farligt att prata med en telefon i som att ha 1 gr./l. alcohol i blodet.

Men som sagt här ovan det är uppmärksamheten som inte får släppas
Tända sigaretter, läsa,sköta barn, skruva på radion mm.mm är lika farligt
i slutändan är det var och ens sunda förnuft som bör användas, fast det finns några som är befriade ifrån detta sista.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

Jo vad som är fjantigt är ju upp till var och en och tolka , halvljuslagen är väl bra .

SMSförbud är en bra lag .

GPS är ju bra att ha vid färd dock skall man inte pilla på den .
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Har inte den här frågan snuddat vid en känslig punkt.
Det vill säga mäns övertro på sin körskicklighet.
Personligen är jag för lagförslaget. Då jag vid flera tillfällen på länsvägar mött personer som pratat i telefon samtidigt som dom gränslar mittlinjen.
För hur skicklig jag själv anser mig vara som chaufför.
Så blir inte säkerheten bättre än den som har lägsta koncentrationen på sin körning.
Säkerheten kan aldrig bli bättre än omdömet.
MVH. Gunnar S
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: GPS förbjuds?

Jag är också för förslaget. Men av egen erfarenhet vet jag att inte hands-free hjälper helt ändå. Det är själva samtalet som är boven, man har koncentrationen någon annanstans. Har missat åtskilliga avtagsvägar i mitt liv för att jag ringde (med hands-free)...

/Bertil
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Man får gratulera sej själv att man köpte en ny Garmin med röststyrning. Bara säga ex. "kör hem" och vips så har man rutten hem uppe på displayen.

Radion får naturligtvis vara avstängd alltid så ingen i etern säger "kör hem":wall:.

Peter:applaus:
 
Toppen