• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS förbjuds?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Även gps i bilen kan förbjudas

Nu blir det krav på handsfree till mobilen och sms-förbud när man kör bil. Regeringen backar sedan de rödgröna och Sverigedemokraterna gått på samma linje. Men förbudet blir mer omfattande än så. Även mejl, internet och gps-användning stoppas, enligt uppgift till DN.

Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. Därför måste vi skapa en teknikneutral lagstiftning, säger Anders Ygeman (S).

Som ett av de sista länderna i Europa ska även Sverige förbjuda sms:ande vid bilkörning och införa krav på handsfree. Men det dröjer till 2012 eller 2013 innan lagen träder i kraft.

Lagen kommer även att innehålla formuleringar som förbjuder användning av mejl, internet och gps som kräver att man flyttar blicken från vägen till en elektronisk skärm, enligt uppgift till DN.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Jag tycker att det låter som ett försenat Aprilskämt. Då måste man nog förbjuda samtal med föraren oxå, som det var på dom gamla bussarna
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS förbjuds?

Jag tycker att det låter som ett försenat Aprilskämt. Då måste man nog förbjuda samtal med föraren oxå, som det var på dom gamla bussarna

Eller så får man välja!
Antingen lyssna på GPS:en eller passageraren. Jag installerade en manlig röst i navigatorn och har bestämt mig för att följa den manliga eftersom de oftast har diametrala uppfattningar om vägvalet.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: GPS förbjuds?

Det finns ljud i GPS med det har inte de duktiga i stora huset en aning om,det blir bara sämre och sämre.snart får vi inte köra mer än vissa dagar.
Berra
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS förbjuds?

Undrar om man får titta på vägskyltarna, då släpper man ju också blicken från vägbanan.
Polis, ambulans och barandkår kommer inte att hitta fram till platsen där något hänt?
Jag tror inte att Anders Ygeman (S) är dum men han har nog lite otur när han tänker.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: GPS förbjuds?

Även gps i bilen kan förbjudas

Nu blir det krav på handsfree till mobilen och sms-förbud när man kör bil. Regeringen backar sedan de rödgröna och Sverigedemokraterna gått på samma linje. Men förbudet blir mer omfattande än så. Även mejl, internet och gps-användning stoppas, enligt uppgift till DN.

Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. Därför måste vi skapa en teknikneutral lagstiftning, säger Anders Ygeman (S).

Som ett av de sista länderna i Europa ska även Sverige förbjuda sms:ande vid bilkörning och införa krav på handsfree. Men det dröjer till 2012 eller 2013 innan lagen träder i kraft.

Lagen kommer även att innehålla formuleringar som förbjuder användning av mejl, internet och gps som kräver att man flyttar blicken från vägen till en elektronisk skärm, enligt uppgift till DN.

I de flesta moderna bilar är det väl elektroniska instrument paneler.Då kan man inte kolla hur fort man kör t.e.x. hur löser man detta?:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS förbjuds?

Har inte alla här åkt bakom bilar som vinglar, eller plötsligt tappar fart, eller som oförklarligt glider över i det andra körfältet? Den gemensamma nämnaren jag har sett i det sammanhanget är att föraren har varit fördjupad i sin telefon, med att prata, slå nummer, skriva sms o.sv. Varför göra sig löjlig över ett så bra beslut! Jag säger, Äntligen! :)
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Som jag förstår det, är det väl inte GPS:en som ska förbjudas, utan handhavandet
under färd, precis som SMS. Det är ju då man är okoncentrerad på omgivningen.

Om man programmerar GPS:n innan avfärd och sen lyssnar på instruktionerna är
väl inte det mer störande än att lyssna på ev. medpassagerare. :wink:

Handsfree är ju bra men då får man inte ringa själv, bara ta emot samtal.

F ö förstår jag inte hur man ska kunna kolla efterlevandet av dessa nya regler.

Men det kanske hindrar alla långtradarchaffisar som sitter med mobilen klistrad vid örat. :mad:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS förbjuds?

Debatten inför ett nytt lagföslag är oftast yvig men hittar sin rätta form i det slutliga lagförslaget.
En anpassning till övriga EU-länders lagstiftning kommer förmodligen att ske och då är sms:ande och mobiltelefonerande utan hands-free ej tillåtet.
I vissa länder får inte information om platser för fartkameror förekomma i GPS:en men själva GPS:en är tillåten.

Sitt lugnt i båten.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Tror nog klokheten och inte några tekniska schabloniseringar kommer att ligga till grund för lagförslaget, när det slutligen utformas efter sedvanliga remissförfaranden.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
G

GunDogs

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Jodå, IngBo, men det är i mina ögon värre att yrkeschaufförer inte vet bättre.
De tillbringar trots allt betydligt mer tid i trafiken.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS förbjuds?

Jag har suttit och knappat på GPS:en många gånger med livet som insats!
Klart det ska förbjudas vilket det faktiskt är i stora delar av Europa! Att däremot titta på GPS:en och att lyssna på den lär väl knappast bli förbjudet!

Mobiltelefon hör inte hemma i trafiken anser jag!

I Spanien är det stränga straff på den här sortens trafikfarlig verksamhet liksom i många andra länder i Europa!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5898

Guest
Sv: GPS förbjuds?

skitbra lag
Äntligen blir det fri fart på våra vägar då jag nu inte längre får titta på hastighetsmätaren . Och så bra det kommer att bli om vi inte får ha GPS då kommer gamla trogna vägkartan upp på ratten igen , för det stog väl inget om förbud mot att läsa vägkarta när jag kör....

Vad dom är duktiga :)
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Inte släppa blicken från vägbanan? Jag förmodar att det är många som jublar nu, för de tittar aldrig i backspeglarna.Lagstiftarna har nog inte tänkt färdigt när de kommer med ett så vansinnigt förslag. Mobilprat utan handsfree, SMS etc. är bra, låt det stanna där.

//Bosse
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: GPS förbjuds?

Medan alla funderingar florerar kring lagförslaget, så får jag vara glad för att radion och cd:n inte inbegrips (vad jag kan förstå). Jag kan lugnt även i fortsättningen kravla på bilgolvet efter en tappad cd-skiva eller ratta på radion för att få in ett bra program och sedan sjunka in i en drömvärld med följd av att jag vid framkomst undrar vad som hände på vägen och varför det gick så fort att komma fram.

Trots detta är jag glad för att man över huvud taget diskuterar förbud av mobilanvändande av förare i bilar - har sett hemska exempel där Fru Fortuna lyckligtvis varit framme och räddat situationen.
 
Toppen