• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvvärme

B

Bergåsen

Guest
Sv: Golvvärme

Helt onödigt att värma upp hela källaren (dubbelgolvet) om det är golvvärme du vill ha.Källaren behöver bara vara frostfri

Golvvärme läggs i slingor strax under golvytan infräst i isolering och fördelingsplåtar
Detta är den överlägset mest energieffektiva och mest komfortabla lösning.
Värmen kommer dit du vill ha den.
Vattenburet med egen pump och möjlighet att reglera temperaturen på golvet är att föredra,men elslingor går också bra om man alltid har tillgång till el.

Har jobbat med värme och energi hela mitt arbetsliv samt provat flera andra lösningar bla. Carthagos uppvärmda dubbelgolv.
Visst, varmt på vissa ställen men ingen bra golvvärme.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme

Det är så här med bilar som har uppvärmt golv att radiatorerna sitter i gränsen mellan golven eller strax över. Detta gör att full värme kommer upp i bodelen precis som på bilar som saknar detta mellangolv. Alltså, bara fördelar att ha dubbelgolv och slippa problem med uppvärmning av tankar o ventiler.
Fördelarna blir också stora om man har en AC monterad i garaget och leder luften rätt väg. Svalare i mellangolvet som gör att tillväxten på lukt i gråvattentanken elimineras helt.

En optimal bil är helt slät under, ganska enkelt tycker jag.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Golvvärme

Dubbelgolv är perfekt! Men inte som golvvärme.
Större delen av den värme som tillförs med radiatorer i dubbelgolvet försvinner ut ur bilen genom transmission och infiltrationsförluster innan den nått bodelen.
Mellangolvet blir dessutom för varmt för vatten ,vin och öl.

Bästa lösningen blir då dubbelgolv med riktig golvvärme,tyvärr en dyrare och mer komplicerad lösning som de flesta husbilstillverkare väljer bort,samt kanske onödigt för de som bara använder några månader på sommaren.
Men har man provat detta system med den helt suveräna komforten och låga energiförbrukning som medföljer blir det avgörande för husbilsköpet.
 
Toppen