• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvvärme

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Golvvärme 12V

Hejsan eklund, det beror lite på hur du menar. Det finns en del väldigt tunna golvvärmeskivor att rulla ut under mattor som går på, kanske 12V, 24V eller 48V's transformator från 230V.
Men om du menar att driva golvvärme på 12V från din batteribank när du inte är inkopplad på 230V så är problemet lite större.
Om du skall ha ut så mycket värme så det gör någon nytta för välbefinnandet så får du bara värme från kanske en halv timme till kanske tre timmar om du har tre, fyra batterier i husbilen, sedan är det tomt och dags för en kraftig uppladdning av hela batteribanken.
Om du skall ha ut ännu mer värme från golvet än bara komfortvärme att gå på, så går det inte alls med batterier.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Golvvärme 12V

En undran fins et husbilar att köpa i dag utan golvvärme så under utvecclade husbilar i dagens smhälle, är dom säljbara begagnade årsin sak men nya det tycer jag är ofattbart att där inte ställs krav på att där skall finnas golvärme i en ny bil, där är någonting för klubbar och organistioner att ställa krav på, vi lever inte på 80 talet.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme 12V

En undran fins et husbilar att köpa i dag utan golvvärme så under utvecclade husbilar i dagens smhälle, är dom säljbara begagnade årsin sak men nya det tycer jag är ofattbart att där inte ställs krav på att där skall finnas golvärme i en ny bil, där är någonting för klubbar och organistioner att ställa krav på, vi lever inte på 80 talet.

Det beror kanske på hur den används ?

Personligen skulle jag inte betala ett öre extra för golvvärme. Har luftburen dieselvärmare, blir snabbt varmt, och värmen räcker till och blir över.
Då bilen bara kommer att används vår/sommar/höst så är det bara aktuellt vår och höst.

Peter :)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Golvvärme 12V

Jag har 12v golvvärme innanför dörren fabriksmonterat på min Rimor.
Bra när det är blött eller snö, det torkar upp fort på golvet.
Om det ger nån direkt extra värme är väl dock tveksamt.
 
F

F.d. 30239

Guest
Hej!
Har en bekant som skall köpa ny/beg. husbil och utöver sedvanlig utrustning skall
det vara golvvärme = el alt vattenburen.
Behöver Er hjälp med Fabrikat på lämplig bil.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Golvvärme

Där fins några husbilstillverkare som monterar vatten buren golv värme som standard, vilket är klart bättre än EL golvvärme för den kan man använda även utan att koppla in sig på el,

det är i huvudsak dom svensktillverkade bilarna som började med det sen fins där några utlänska som har kommit på senare år, så vill du hariktig gollvvärme såleta blznd svenskarna,
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärme 12V

Jag har 12v golvvärme innanför dörren fabriksmonterat på min Rimor.
Bra när det är blött eller snö, det torkar upp fort på golvet.
Om det ger nån direkt extra värme är väl dock tveksamt.

Jag har 12V golvvärme som standard. Eftersom vi inte använder bilen på vintern så klarar vi oss bra med denna. Kräver förvisso 220V-anslutning vilket naturligtvis är till hjälp när man "fricampar".

På sommaren ger golvvärmen faktiskt ett litet extra tillskott till värmen i HB:n.
Den ersätter inte den värmekälla som finns monterat, men den ger en skönare komfort. Även om innertemperaturen inte påverkas speciellt mycket, men ett varmt och skönt golv är inte att förakta.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Golvvärme

Som kännedom så bygde Kabe husvagnar på 80 talet med golv värme som dom fick patent på i 10 år sä länge fick andra husvagns byggare vänta, sedan började drt röra på sig det ärdet systemet som fins i dag under ständig utveckling, Kabe byggde husbilar 203, nu blir där snart ett nytt drev på märket menj ag tycker rätt skall vara rätt fast det svider.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Golvvärme

Konstruksjonen med dobbeltgulv og vatnburen varme i "kjelleren" ble utviklet på Clou på 1980 tallet og standard på serieproduserte Flair fra disse kom i 1994. Tidlig på 1980 tallet var N+B første husbil-påbygger som gikk over til Alde pannor og konvektorer fra et egetutviklet system i tidligere Clou påbygg.

Med oppvarmet mellomgulv blir golvet i bilen lunt over hele flaten uten stripene som varmerør og kabler lett lager. Løsningen er senere kopiert av mange produsenter og på flere modeller. Før 2000 var det så langt jeg har oversikt bare N+B og Eura som hadde oppvarmet mellomgulv.
 
Toppen