• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvvärme

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Jag har problem med min elektriska golvärme i sovrumsdelen i en Rapido 9090df 2014
Jag har 230v fram till en kopplingsdosa där det sedan går en kabel till tranformatorn som det är ström på, sedan går det en kabel till påslaget till golvärmen som sitter på sänggavel som jag inte får ström på.I kopplingsdosan sitter det ett kretskort,kan det vara fel på det?.Någon som har ett tips på vad för fel det kan vara
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Jag har problem med min elektriska golvärme i sovrumsdelen i en Rapido 9090df 2014
Jag har 230v fram till en kopplingsdosa där det sedan går en kabel till tranformatorn som det är ström på, sedan går det en kabel till påslaget till golvärmen som sitter på sänggavel som jag inte får ström på.I kopplingsdosan sitter det ett kretskort,kan det vara fel på det?.Någon som har ett tips på vad för fel det kan vara
Lägg upp nån bild på grejorna så blir det lättare o gissa....
 

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Lite bilder
 

Bilagor

  • IMG_2904.jpeg
    IMG_2904.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 96
  • IMG_2905.jpeg
    IMG_2905.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 92
  • IMG_2906.jpeg
    IMG_2906.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 99
  • IMG_2907.jpeg
    IMG_2907.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 101
  • IMG_2908.jpeg
    IMG_2908.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 103
  • IMG_2909.jpeg
    IMG_2909.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 98

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Har du spänning ut från transformatorn? Sedan sitter det en termostat, kanske styr den kretskortet du skrev om. Så det är bara att följa spänningen hur långt den kommer....
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Tillslaget (brytaren kan du inte mäta i ) dit går en kabel med två trådar så spänningen kommer till brytaren i ena tråden och går sen tillbaka i den andra tråden
Mät om du har ström spänning ut från Trafon som Kenjon skriver,
Är det 12volt eller 24volt ut från trafon till värmekabeln?
 

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Tillslaget (brytaren kan du inte mäta i ) dit går en kabel med två trådar så spänningen kommer till brytaren i ena tråden och går sen tillbaka i den andra tråden
Mät om du har ström spänning ut från Trafon som Kenjon skriver,
Är det 12volt eller 24volt ut från trafon till värmekabeln?
Har ingen spänning ut från trafon
 

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Tillslaget (brytaren kan du inte mäta i ) dit går en kabel med två trådar så spänningen kommer till brytaren i ena tråden och går sen tillbaka i den andra tråden
Mät om du har ström spänning ut från Trafon som Kenjon skriver,
Är det 12volt eller 24volt ut från trafon till värmekabeln?
Läste någonstans att det sitter en glassäkring i trafon ,stämmer det
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Förmodligen
Funkar värmen i övriga delen? isåfall kan ev någon ventil som styr sovrumsdelen spöka
Ser att det står Alde på denna så det är nog termostaten
Har du en eller flera av denna utplacerade i bilen
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är elektrisk golvvärme (230V) på den Rapidon. Det sitter både glassäkring inne i transformatorn och säkringar på utgången.
Golvvärmen fungerar bara när man är anslutet till 230V stolpe.
Den vita Alde shunten styr hur mycket/lite värme det ska vara till sovdelen och har inget med golvvärmen att göra.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är en annan trafo än den jag har men glassäkringar för 230V brukar sitta inne i trafon. Även säkringar på utgången kan sitta inna i trafon. Du får plocka av kapslingen och titta.
 

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Det är elektrisk golvvärme (230V) på den Rapidon. Det sitter både glassäkring inne i transformatorn och säkringar på utgången.
Golvvärmen fungerar bara när man är anslutet till 230V stolpe.
Den vita Alde shunten styr hur mycket/lite värme det ska vara till sovdelen och har inget med golvvärmen att göra.
Det är elektrisk golvvärme (230V) på den Rapidon. Det sitter både glassäkring inne i transformatorn och säkringar på utgången.
Golvvärmen fungerar bara när man är anslutet till 230V stolpe.
Den vita Alde shunten styr hur mycket/lite värme det ska vara till sovdelen och har inget med golvvärmen att göra.
Men är inte trafon verkar vara helkapslad,var sitter säkringen på utgången sitter den ute i garaget brevid dom andra 12v säkringarna
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På min så sitter säkring för 230V inne i trafon. Min trafo går att skruva isär och det måste man för att nå kabelanslutningar. Säkringar för utgången sitter på kabel direkt efter trafon. Inga säkringar finns i garaget.
 
Toppen