• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gnisslande ljud, bakfjädrar hörs vid gungning i låg fart?

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Hejsan!
Vår Adria Sonic 2012 har börjat gnissla och gnöla när bilen gungar, Fiat Ducato chassi 4250kg.
Ljudet kommer från vänster bakfjädring , vad är det, hur får man tyst på eländet...?
Någon som vet?

mvh
Anders
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
På vår förra husbil med fiat chassi böt det ut ett par plastbussningar som sitter vid bladfjädrarna bak på bilen och sen blev det tyst..
 
Senast ändrad:

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Hadde en 2014-mod. på Ducato light-chassis. Der var det foringene til stabilisatorstaget på bakakslingen som lagde en slik ulyd. Prøv med å spraye WD-40 e.l. på foringene, blir ulyden borte vet du årsaken. Dette er en kortvarig løsning, ved første tur i regnvær vil smøringen vaskes bort av sølespruten!
Hos meg ble foringene byttet på garanti.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Har du Al-Co Chassi med torrisionsstavar? Nyare axlar är underhållsfria medans äldre skall smörjas 1ggr/år. Du ser om det sitter smörjnipplar på axeln.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Hadde samme gnissel bak. Byttet bakre foringer og opphengs braketter på bladfjærene på min 2014 modell i fjor. Norge var prisen over 6000,-, vi byttet de på ferie reise i Tyskland utenfor Kiel, og betalte 288 euro på autorisert Fiat Professional verksted.
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande gnissel som du. Lyckades efter mycket letande hitta var det kom ifrån, visste bara att det kom från fjädrarna.
Min lösning blev att lyfta bilen så fjädern avlastades så jag kunde bända isär fjädrarna i ändarna där det sitter en plastbricka. Efter det fettade jag in anläggningsytan och det blev det tyst. Fungerade inte med 556 som jag provade först. Det är fyra ställen som du behöver fett in.
Skickar med en bild så kanske det blir begripligt.20190601_090144.jpg
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Hej, 4 ställen då menar du båda ändarna på fjäderpaketet där bladen ligger på varandra.
Plastbrickan sitter den fast i övre bladet? Den fettas in också? är vanligt smörjfett ok?
mvh
Anders
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Hej
Den sitter fast i det undre bladet. Jag tog Molybdenfett men det går nog bra vilket.
När jag hade lyft bilen körde jag in en kil mellan bladen och då särades dessa så ja kom åt med en spackelspade som jag hade fettet på. Inte alls svårt och ja, det är på fyra ställen.
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Tack för tipset, men tyvärr ljudet är kvar, åker väl på att byta bussningar
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Vet inte om jag tillför nånting till denna tråd, men jag har råkat ut för ett liknande problem. Det skrek högt vid ett bakhjul när vi körde och när vi gick i husbilen vid stillastående. Det lät ungefär som en fresse hade fått nåt bryt och skrek som en tok. Men det var stötdämparen som hade skurit och lämnat in
Mvh
Matti:(
 
F

F.d. 56455

Guest
Enligt den information jag fått, (har samma problem) är det gummibussningen i det bakre fästet som låter. Det går att lossa bultarna och spreja med ngn olja, dock bara tillfälligt. Bussningen borde egentligen bytas. Tobbe, var bussningen ipressad i bladfjädern? eller var den lätt att ta loss?
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Tack för tipset, men tyvärr ljudet är kvar, åker väl på att byta bussningar
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Haft något som liknar din utmaning på samtliga våra husbilar. I varje läge lyft upp och monterat
bort bultarna som håller bladfjädrarna till chassit, en i taget och i neutralt läge så att inget springer iväg :), dragit ut dem och tagit bort monteringsjärnen och sedan dragit ut plasthylsan. Rengöring av alla delar och sedan smörjt dem med lågtemperaturfett och återmonterat. Har gjort susen.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Jobbigt missljud vid farthinder, ska försöka åtgärda enligt ovanstående tråd o byta bussningarna.
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Jag tog isär detta idag och i övre fästet i ramen sitter plastbussningar med en metallhylsa intryckt. Jag tog ur hylsan och fettade in den. Den var rostig och ärgad så det var dags. På vänster sida var hylsan sprucken så det blir att beställa ny men jag fick bort oljudet vilket var det primära målet...
 

Bilagor

  • 20230622_185613.jpg
    20230622_185613.jpg
    3 MB · Visningar: 35

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Hejsan!
Vår Adria Sonic 2012 har börjat gnissla och gnöla när bilen gungar, Fiat Ducato chassi 4250kg.
Ljudet kommer från vänster bakfjädring , vad är det, hur får man tyst på eländet...?
Någon som vet?

mvh
Anders
Hade en husbil för många år sedan, som gnisslade i vänstra bakre fjädrar. Hade en verkstads- kompis som absolut skulle klara av problemet, men nej det fortsatte efter 20-30mils körning. Jag fick fortsätta att använda 50:56 spray. Lite skenant när man var tvungen att krypa under o spruta, men det hjälpte alltid. Ja levde med det tills vi bytte ut husbilen. Bengt
 
Toppen