• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gnällande EP Hydrauliska stödben

Bronzestreet

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
30859
Medlemskap
2025
Hej,

Husbilen som vi bytte till i våras har EP Hydrauliska stödben vilket är väldigt bekvämt. Men jag har märkt oljud när jag fäller in dem. Gnisslar och gnäller en hel del. Låter en del när man fäller ut dem också. Något som har haft samma problem och lyckats åtgärda det?

Tar tacksamt emot alla tips gällande EP Hydrauliska stödben.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej,

Husbilen som vi bytte till i våras har EP Hydrauliska stödben vilket är väldigt bekvämt. Men jag har märkt oljud när jag fäller in dem. Gnisslar och gnäller en hel del. Låter en del när man fäller ut dem också. Något som har haft samma problem och lyckats åtgärda det?

Spraya siliconspray på benen, detta problem är inte helt ovanligt.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Fick tips av EP i Skene där vi monterade våra att använda kedjespray till cykel typ CRC särskilt om man har bilen stående på benen över vintern, både rostskydd och smörjning.

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025
Hej,

Jag monterade mina stödben 2014 och har inget gjort beträffande skötsel, mer än tvätta och hålla rent. Men så har jag inte kört husbilen vintertid. Träffade Miro på husbilsträffen i Karlstad och han upplyste att man skulle spraya cylindrarna minst två gånger per år med kedjespray. Så nu gör jag som han sa.

Senast ändrad:

Mickesmaskin

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
39462
Medlemskap
2025
Hej,

Vet inte om du kommit till rätta med oljudet vid hiss å sänkning av stödbenen. Jag tror att det är parkeringsbromsen sim låter då bakhjulen tvingas rotera vid hiss å sänk. Pröva att dra åt den lite lösare pm du inte står i lutning

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Hej,

Gokväll
Har haft samma problem i ett antal år, 2 st ben är utbytta.
Enligt Miro på EP beror det på att styrningarna inne i benen är väldigt tajta, medvetet gjort från fabrik, för att kunderna inte ska känna nåt ” glapp” när benen är långt utskjutna.
Har smörjt mina hydraulben enl anvisning från Miro i flera år, men tyvärr tar det inte bort ljudet inifrån benen.
Eftersom det inte är något egentligt funktionsfel, så har jag lärt mig leva med detta.
Hoppas på en återkoppling om du kan hitta nån metod som funkar.

Hejs
Claes 105

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag fick detta oljud efter att ha bytt olja i E&P systemet efter första säsongen.

Miro fyllde med Dexron III olja, jag bytte till Dexron IV olja.
Dexron IV har lägre viskositet, "tunnare" än Dexron III. (funkar bättre i kyla)

Slutsats, det har betrydelse på ljudet vilken olja systemet är fyllt med.

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025
Till oss sa Miro att biltemas silikonspray 2 ggr per år räcker samt byta till dextron lll olja. Men visst gnäller det lite ibland.

m_camper

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2025
Kolla på den här videon, ganska intressant att se hur benet är uppbyggt. Just den här personen använder Wurth HHS 2000, enligt linertreff rekommenderar även E&P den.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
kan det inte fastna skit då?
Jo.
Därför smörjer jag inte mina stödben.
I andra sammanhang, entreprenadmaskiner exempelvis, smörjs inte kolvstängerna annat än av oljefilmen som bildas när cylindern arbetar.
Just detta med "arbetar" är den stora skillnaden, en stödbenscylinder arbetar ibland (säsongsuppställning) mycket sällan.

I ställer för att smörja kolvstängerna med sprej eller annat, cyklar jag stödbenen under lågsäsong helt in och sedan ut igen var 3-4 vecka.

Detta har funkat fint i fem år i skrivande stund.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Samma här, har aldrig smort mina kolvstänger, känns fel för mig med ett klistrigt smörjmedel där, borde påfresta nedre packboxen(?)
Mina har funkat sedan april-17.

Toppen