• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gnällande EP Hydrauliska stödben

Bronzestreet

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
30859
Medlemskap
2024
Hej,

Husbilen som vi bytte till i våras har EP Hydrauliska stödben vilket är väldigt bekvämt. Men jag har märkt oljud när jag fäller in dem. Gnisslar och gnäller en hel del. Låter en del när man fäller ut dem också. Något som har haft samma problem och lyckats åtgärda det?

Tar tacksamt emot alla tips gällande EP Hydrauliska stödben.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,

Husbilen som vi bytte till i våras har EP Hydrauliska stödben vilket är väldigt bekvämt. Men jag har märkt oljud när jag fäller in dem. Gnisslar och gnäller en hel del. Låter en del när man fäller ut dem också. Något som har haft samma problem och lyckats åtgärda det?

Tar tacksamt emot alla tips gällande EP Hydrauliska stödben.
Spraya siliconspray på benen, detta problem är inte helt ovanligt.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Fick tips av EP i Skene där vi monterade våra att använda kedjespray till cykel typ CRC särskilt om man har bilen stående på benen över vintern, både rostskydd och smörjning.
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Hej,

Husbilen som vi bytte till i våras har EP Hydrauliska stödben vilket är väldigt bekvämt. Men jag har märkt oljud när jag fäller in dem. Gnisslar och gnäller en hel del. Låter en del när man fäller ut dem också. Något som har haft samma problem och lyckats åtgärda det?

Tar tacksamt emot alla tips gällande EP Hydrauliska stödben.
Jag monterade mina stödben 2014 och har inget gjort beträffande skötsel, mer än tvätta och hålla rent. Men så har jag inte kört husbilen vintertid. Träffade Miro på husbilsträffen i Karlstad och han upplyste att man skulle spraya cylindrarna minst två gånger per år med kedjespray. Så nu gör jag som han sa.
 
Senast ändrad:
Toppen