• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glykol, rekommendationer?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja säg det, det är ju bara att göra som det står i instruktionsboken, inklusive andelen vatten/koncentrerad glykol.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat

Glykolen har mer funktionalitet än bara frostskydd.
Att bara fylla på med "Skånevatten" är inte att rekommendera, behöver det toppas upp med vatten, använd avjoniserat vatten, som är nästan lika dyrt som färdigblandad glykol.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Glykolen har mer funktionalitet än bara frostskydd.
Att bara fylla på med "Skånevatten" är inte att rekommendera, behöver det toppas upp med vatten, använd avjoniserat vatten, som är nästan lika dyrt som färdigblandad glykol.
hur många verkstäder tror du använder kranvatten.
jag jobba på bilverkstad i mina ungadagar o inte hade vi nått fancy vatten. vi blandade i en vannakande med vanligt kranvatten som alla andra
det går lika bra med vanligt vann. jag har använd vanligt van i över 50 år
konstigt att inga av mina bilar har exploderat i värmeslag
det ska alltid göras så fruktanssvårt märkvärdigt med allting,
till o med på den tiden vart man kunde fylla vann på batterier gick det hur bra som helst med vanligt kranavann om man inte hade batteri vann hemma
bättre med kranavann än en tor cell.
man kommer längre med sund förnuft, men det finns inte idag

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag förstår dej, men i dagens bilar kan det bli dyrt att inte göra rätt.

Då har du nog säkert också sett hur olika metallegeringar i t.ex. en motor reagerar på oren kylvätska vid olika temperaturer.
Det handlar oftast inte om sunt förnuft utan mest om kemi/fysisk.
Förr kunde det se ut som nyponsoppa i kylsystem, men just det berodde inte på fel glykol ;)
Angående att fylla på batterier så är det problemet med elsystem som kokade batterier löst sedan länge.
Man gör dock som man själv vill.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Jag förstår dej, men i dagens bilar kan det bli dyrt att inte göra rätt.

Då har du nog säkert också sett hur olika metallegeringar i t.ex. en motor reagerar på oren kylvätska vid olika temperaturer.
Det handlar oftast inte om sunt förnuft utan mest om kemi/fysisk.
Förr kunde det se ut som nyponsoppa i kylsystem, men just det berodde inte på fel glykol ;)
Angående att fylla på batterier så är det problemet med elsystem som kokade batterier löst sedan länge.
Man gör dock som man själv vill.

o med oren kylvätska menar en kylvätska som har fått ett skvät kranavann ??????
vet du varför man inte ska använd kranavann om man ska vara helt korrekt ?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
o med oren kylvätska menar en kylvätska som har fått ett skvät kranavann ??????
vet du varför man inte ska använd kranavann om man ska vara helt korrekt ?

Självklart kan man slå i en skvätt ifall nöden kräver det.

Ja, man bör inte blanda ut glykolen men kranvatten, då man helt enkelt inte vet vad det innehåller, förutom vatten.

Det finns >25st fjärrvärmenät i Stockholm, i 3st helt nya av dem snålade man på vattenkvaliteten vid första uppfyllningen, efter 10år var systemen helt slut av korrosion, så kan det gå när snålheten bedrar förnuftet.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Självklart kan man slå i en skvätt ifall nöden kräver det.

Ja, man bör inte blanda ut glykolen men kranvatten, då man helt enkelt inte vet vad det innehåller, förutom vatten.

Det finns >25st fjärrvärmenät i Stockholm, i 3st helt nya av dem snålade man på vattenkvaliteten vid första uppfyllningen, efter 10år var systemen helt slut av korrosion, så kan det gå när snålheten bedrar förnuftet.
det är kalken man inte vill ha in i systemet. det samma var det med dom gamla batterierna
i värsta case senario sätter kalken igen kanalerna. men det har jag alldrig upplevd
har du nån källhänvisning vart jag kan läsa om dom fjärvarmevärken

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat
Det kan vara bra att hålla rekommendationer för de som kör söderut till värmen också.
Detta eftersom man håller nere kokpunkten.
Om man nu har problem med det.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
det är kalken man inte vill ha in i systemet. det samma var det med dom gamla batterierna
i värsta case senario sätter kalken igen kanalerna. men det har jag alldrig upplevd
har du nån källhänvisning vart jag kan läsa om dom fjärvarmevärken
Min källa är från kurser, antingen när jag tog certifikat för ångpannor, eller så var det på en vattenverksutbilding i Stockholm, minns inte exakt.

Spelar ingen roll, jag vill ändå rekommendera att köpa färdigblandad glykol av rätt typ ifall man byter vätska eller håller på och toppar upp.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Min källa är från kurser, antingen när jag tog certifikat för ångpannor, eller så var det på en vattenverksutbilding i Stockholm, minns inte exakt.

Spelar ingen roll, jag vill ändå rekommendera att köpa färdigblandad glykol av rätt typ ifall man byter vätska eller håller på och toppar upp.
det måste vara en skröna, för det finns inget på nätet om det.
ja se där var ju problemet, det inte så enkelt att köpa rätt glykol när man inte vet vad det är i behålaren.
då det enklare bara att toppa upp med en skvätt vann.
det säkrare än att råka blanda glykol som inte gillar varandra, o det blir gele i hela motorn. jag vet vad jag föredrar.
vi har så fint vatten i sverige så det inget problem att använda det i kylaren. värre är det i södre europa o usa för den delen oxå.
så behöver man akut vann till kylaren i södre europa är det bättre köpa vann på dunk än kranavann
eller oxå far man runt som en idiot o letar efter distilerat vann o missar många fina semester timer
med det sagt är det ju helt klart rätt att köpa färdig blandat glykol, men det går lika bra med lite vann
vi snakkar ju om under 1 liter på hela kylsystemet. tror ni verkligen själv på att bilen tar skada av det

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
det måste vara en skröna, för det finns inget på nätet om det.
ja se där var ju problemet, det inte så enkelt att köpa rätt glykol när man inte vet vad det är i behålaren.
då det enklare bara att toppa upp med en skvätt vann.
det säkrare än att råka blanda glykol som inte gillar varandra, o det blir gele i hela motorn. jag vet vad jag föredrar.
vi har så fint vatten i sverige så det inget problem att använda det i kylaren. värre är det i södre europa o usa för den delen oxå.
så behöver man akut vann till kylaren i södre europa är det bättre köpa vann på dunk än kranavann
eller oxå far man runt som en idiot o letar efter distilerat vann o missar många fina semester timer
med det sagt är det ju helt klart rätt att köpa färdig blandat glykol, men det går lika bra med lite vann
vi snakkar ju om under 1 liter på hela kylsystemet. tror ni verkligen själv på att bilen tar skada av det
Helt rätt vi har toppenvatten i norden.

Problemet för kylsystemet är att vattenverket tillsätter klor mot bakterier och kalk för att skydda våra gamla vattenledningar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I en tråd om Alde skrev jag detta:

Så här skriver MAN:
1750939835979.png
Jag har inga betänkligheter att använda kranvatten där jag bor.

Detta betyder inte att det är OK med vilken glykol som helst i vilken motor som helst, eller att blanda vika sorter som helst rakt av.
Det är min poäng.

Toppen