• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Glömt bankkort

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag förstår hur du menar.
Jag gillar Toker också... för att han inte alls är så tokig som han gärna gör sig själv. En riktigt intelligent tossing.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Här får Toker medhåll.

Tillgång till och mottagande av kontanter Access to and acceptance of cash

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
det bara i sverige folk är så korkade o inte vill använda cash.
Var i Kirkenäs för några år sedan och tänkte ta ut lite norska pengar i bankomat. Det fanns en i hela staden och den hade varit sönder några dagar och väntades lagas veckan efter, kanske. Norrmännen hade inget problem med detta tydligen.

Så, det är inte bara i Sverige man betalar på annat vis än med kontanter.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
har alldrig känt att något motarbetar mej faktiskt alldrig haft problem med cash.
o har alldrig blivit lurad av skimming o annat skit
o varför skulle jag inte kunde resa med cash ???????
det bara i sverige folk är så korkade o inte vill använda cash.
prova du att betala en glass i utlandet med kort, dom glor på dej som
om du är båda dum o från månen
nåe lev ni er värld med digitala bluff o bliv blåsta till höger o vänstra
jag kan trots allt bara bli av med den summan jag har i kontanter
Det är ju helt klart ett "säkrare" sätt om än lite dyrare med tanke på växelkurser och avgifter för valutaköp.

Jag kom bara att tänka på en berättelse jag hörde om en grupp tandläkare, tror jag det var, som reste utrikes för att delta i en konferens.
På hotellet de checkade in ombads de visa kreditkorten som de tänkte betala med.
En i gruppen talade då om att han avsåg att betala för hotellrummet med kontanter och inte med kort.
Konsekvensen för honom blev att han tvingades betala sitt hotellrum i förskott, varje dag under vistelsen!
Skälet som portieren angav var att om hans bank inte "litade" på honom kunde inte de heller göra det.

Trist, men kanske förståeligt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Ja i vissa sammanhang ses den som vill betala med kontanter som en misstänkt person och kan t.o.m. nekas handla. De stora hyrbilsfirmorna t.ex. gör så i en del (många?) länder.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men det är väl klart att uthyrningsfirmor, hotell, campingplatser, mm, som levererar en fortlöpande tjänst, hellre tar ett credit- eller debitkort. Då är de ju alltid garanterade att få full betalning.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Kanske lite utanför ämnet men vi besökte Tulpanladan i Nederländerna i våras, ett helt kontantfritt ställe. För att komma in på toaletterna var du tvungen att blippa kortet för betalning direkt vid grinden på samma sätt som man blippar ett hotellkort, när transaktionen gick igenom klickade grindlåset och entre medgavs till toaområdet. För övrigt ett mycket trevligt ställe att besöka när tulpanerna blommar och vädret är gött
Hälsningar
Peter

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det jag menar med i princip alldrig är att ibland är man tvungen att betala med kort
på typ camping, färja o sånt men alldrig i vanlig butik då går jag
inte att det är min princip att aldrig betala med kort.
men så långt som möjligt betalar jag med cash
nu ljuger jag byggmax där tar dom bara kort o där handlar jag
ingen regel utan undantag
en liten rolig historia...........
skulle handla ett släpp av en privat person för 6000 kr, langade fram 6000 i kontanter.
då sa han jag vill inte ha kontanter, då stoppade jag pengarna i fickan o tackade för mej.
hoppsan rent plötsligt gick det bra med kontanter o jag fick mitt släp :D:D:D:D:D

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om inte köparen haft Swish hade det inte blivit någon affär för min del, kontant är skumt..
Jodå jag förstår lite hur du tänker.
Men ändå är det väl märkvärdigt hur det kan ha blivit så här? De flesta äldre med husbil är ju uppvuxna med kontanter...pengar. det var ju det som var pengar. Och i ganska många länder..om vi stannar i Europa, så är pengar fortfarande pengar...som går att anväda. Ok det händer att de genomlyses med en speciell lampa för att kolla så de är äkta.
Och det fuskas med eurosedlar-falska men jag tror att det fuskas nog minst lika mycket med digitala kort o kortbedrägerier... så har det blivit säkrare ? Förmodligen inte.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
För några år sedan var plötsligt mina norska sedlar ogiltiga - de skulle visst bytts ut mot nya före en viss datum.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
En intressant formulering, ”kontant är skumt”, kan du förklara närmare vad du menar.
I dagens kontantfria värld anses större belopp i kontanter som svarta pengar, men sedan beror det väl på hur stort belopp det gäller.
Handla på ICA kontant går bra, men ska du köpa större kapitalvaror kontant är det värre, bankerna jagar stora kontantköp hela tiden oftast är det kopplad till ljusskygg verksamhet.
Jag klara mig bra med bankkort/kreditkort i hela EU ,det är sällan man blir nekad kortbetalning, trenden går helt klart överallt mot kontantfritt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
ja o då hade du fått stå där med ditt släp som kanske bara jag var intr av
o så säger ni att jag är korkad
Jag tycker snarare att det är du som tycks anse att de flesta andra är korkade (inlägg #15).

Du är naturligtvis helt fri att tillämpa din jag-vänder-i-dörren-om-de-inte-vill-ta-mina-kontanter-princip. Du missar en del bra ställen på det viset men det är ju upp till själv om du tycker envisheten är värt det.

Flexibility is king

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag sålde en äldre personbil för ca 15 år sedan till en duktig murare. Han var från det gamla Östtyskland och hade med sig köpeshillingen, 25 000 Skr i 500 lappar! Han förstod inte att jag tyckte det var jobbigt men vi avslutade affären. Höll sen på i flera veckor med min bank, för att de skulle sätta in pengarna på mitt konto. Så cash är inte alltid king.

Toppen