• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Glömt bankkort

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej..cash är knappast King i Sverige..
. Men i halva Europa..drygt.... så klarar man absolut inte ett normalt vardagsliv utan kontanter. Det funkar förmodligen som turist att ta sig fram med bara ett kort... men det finns för många mindre affärer och näringsidkare som enbart tar kontanter.
Jag tror inte att Sverige ska tro att ..man är bäst.... risken är att vi kanske har satt oss i en mycket sårbar situation när så mycket handel och betalning är beroende av elektricitet för att fungera. Även om det där kriget inte kommer så skulle det ju räcka med ett attentat som nog skulle kunna göra stora områden strömlösa under lång tid.
Stormen Gudrun..om den kom tillbaks...det är 20 år sedan...på dessa 20 år har vi blivit ännu mera beroende av el, internet och bank-id.
Jag jobbade i Småland då... effekterna på mindre orter var väldigt stora och under mycket lång tid... den som inte var med eller befann sig där kan ha svårt att förstå detta. Så Toker är en toker... men en klok sådan...han sätter fingret på en mycket öm punkt... det är hög tid att inse riskerna med utvecklingen ...det måste finnas alternativ till " elektrisk " betalning... ännu värre...vid ett riktigt krig förmodar jag att man lätt förstör viktiga elledningar... Sverige är långt och mycket el ska komma från norr till söder...ett mycket sårbart system.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Skulle det bli en situation där inte bankkort fungerar en längre tid är nog butikerna tvungna att ta emot kontanter om dom vill sälja något. Om det nu finns någon som har kontanter liggandes hemma.
Ett annat alternativ är ju att BOKEN kommer fram. Den svarta boken som handlaren hade och som man fick skriva upp i och komma in och betala senare.
Alla affärsmän vill ju sälja så då kommer det nog betalningsalternativ om det digitala betalningssättet ligger nere en längre tid.

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Skulle det bli en situation där inte bankkort fungerar en längre tid är nog butikerna tvungna att ta emot kontanter om dom vill sälja något. Om det nu finns någon som har kontanter liggandes hemma.
Ett annat alternativ är ju att BOKEN kommer fram. Den svarta boken som handlaren hade och som man fick skriva upp i och komma in och betala senare.
Alla affärsmän vill ju sälja så då kommer det nog betalningsalternativ om det digitala betalningssättet ligger nere en längre tid.
Kontanter hemma., det har väl alla eller följer ni inte MSB:s råd om att ha kontanter för en veckas behov liggandes.
Jag har i närtid, inom ett år, varit med om att Konsum inte kunde ta emot kortbetalning likaså Biltema orsaken var internetstörning butiken till banken, konsums störning var flera dagar. Jag misstänker att sådana störningar kommer oftare framledes, tyvärr.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Det är väl klart att det är ju en fördel om man kan betala kontant vid strömavbrott, de elektriska kassorna fungerar ju alltid, däremot inte kortterminalen, den svimmar ju utan el.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Kontanter hemma., det har väl alla eller följer ni inte MSB:s råd om att ha kontanter för en veckas behov liggandes.
Jag har i närtid, inom ett år, varit med om att Konsum inte kunde ta emot kortbetalning likaså Biltema orsaken var internetstörning butiken till banken, konsums störning var flera dagar. Jag misstänker att sådana störningar kommer oftare framledes, tyvärr.
Sverige har lite att jobba på när det gäller uppkoppling/ korthantering vid störningar, i Ukraina har däremot kortbetalningar ökat under kriget, man har också stabil funktion av motsvarande Bankid trots strömavbrott cyberattacker, vi behöver ha säkra stabila lösningar för detta vid kris/krig, även jag har lite kontanter i kassaskåpet just i fall att...

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Gudrun nämndes tidigare, då bodde jag på en jordbruksfastighet i skogsbygd där elen försvann lördag eftermiddag. Den mobilmast vi då hade anslutningen till försvann efter två timmar då batterireserven var tom där, vill minnas det tog ungefär en vecka innan den var igång igen!

El fick vi tillbaks på måndageftermiddag tack vare lite ideellt arbete av några markägare, övriga i omgivningen var utan ca en vecka. Den fasta telefonen var borta ca en månad vill jag minnas. Jag hade vid den tiden en Eriksson 250 s, en tegelsten som hade, normalt sett, täckning nästan överallt men under en vecka fick jag ta mig nästan en mil för att hitta "en pinne" på täckningen.

Så såg det ut för 20 år sedan på den tiden då Vattenfall, som var ansvarig för vårt område, hade lokalt fast anställd personal. Mycket har blivit bättre sedan dess. Telenätet har byggts ut med fler master och icke att förglömma: telebolagen har blivit fler vilket i sig försämrar täckningskartan. Det mesta går över 4-och 5 G som också försämrar räckvidden.

Detta kan hända igen! Så lite kontanter kan vara bra att ha liggande.

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Fungerar verkligen de elektriska kassorna utan el. Möjligen med batteribackup en begränsad tid.
Nej, kassorna kan ju inte fungera utan el. I dom fall som jag refererar till, Konsum och biltema, var det inte elavbrott som var problemet utan att i Konsums fall var det att deras samarbetspartner i Finland där deras internettrafik med banken sköttes blev hackade. Hackade företag blir väl vanligare och vanligare vad jag förstår, en kommun i Norrland var ju drabbad för ett tag sedan

Toppen