• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Glömt bankkort

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Pengarna i madrassen! I slutet på 70 talet jobbade jag i radioaffär.
Jag sålde en Tv till en kund.
Han betalade med 100 lappar från 1965.
Dom var alldeles släta och hade gula kanter. Lätt att tro att dom hade förvaras i en madrass!
Kanske utanför tråden.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Också utanför tråden.....
En kompis jobbade som MB säljare.
Han fick betalt i 100 och 500 lappar för en fullsmetad E-klass! (kunden hade med sig pengarna i fickor insydda i kavajen!)
Detta var i mitten av 90 talet.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
oftast om jag kommer in i en affär som inte vill ta kontanter
så berättar jag högt o tydligt att jag kan handla på annat ställe o går igen
handlar nästan bara med kontanter
o utomlands använder i princip alldrig kort
Då kan du nog få leta ibland att betala med kontanter.
Jag tror att jag använde kontanter i Sverige förra året någon gång, utomlands lite oftare, under senaste resan på 6veckor i Europa använde jag kontanter 4-5 gånger.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kul att du tycker det. Lite jobbigt att övriga världen tycker annorlunda. Men visst, vi har alltid lite kontanter med oss.
oftast om jag kommer in i en affär som inte vill ta kontanter
så berättar jag högt o tydligt att jag kan handla på annat ställe o går igen
handlar nästan bara med kontanter
o utomlands använder i princip alldrig kort
Visst är det viktigt med principer, men här motarbetar du dig själv.
Sen, passa på att resa..., möjligheten för dig kommer snart att ta slut! :)
Men va fan toker, principer är till för att underlätta och strukutera livet..., aldrig att försvåra det. Då är principerna åt helvete!

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
har alldrig känt att något motarbetar mej faktiskt alldrig haft problem med cash.
o har alldrig blivit lurad av skimming o annat skit
o varför skulle jag inte kunde resa med cash ???????
det bara i sverige folk är så korkade o inte vill använda cash.
prova du att betala en glass i utlandet med kort, dom glor på dej som
om du är båda dum o från månen
nåe lev ni er värld med digitala bluff o bliv blåsta till höger o vänstra
jag kan trots allt bara bli av med den summan jag har i kontanter

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kul att du tycker det. Lite jobbigt att övriga världen tycker annorlunda. Men visst, vi har alltid lite kontanter med oss.

Visst är det viktigt med principer, men här motarbetar du dig själv.
Sen, passa på att resa..., möjligheten för dig kommer snart att ta slut! :)
Men va fan toker, principer är till för att underlätta och strukutera livet..., aldrig att försvåra det. Då är principerna åt helvete!

Uttrycken i princip och av princip betyder inte samma sak!

Så här blir det konstigt. Toker skriver i princip.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
# 16
Kruxet med diagram mm. är, vad visar de?
De visar en förändring under 10 års tid. Man ser att I t ex Sverige har denna förändring varit stor.
I Tyskland mycket stor.
Man kan också ur diagrammet se att de nordiska länderna har en mycket hög andel betalningar som inte sker med kontanter. O det vet jag/ vi som svensk redan.

Men vad hjälper detta? Ett helt annat diagram vore mycket intressantare.
Ett diagram som visar andel " affärer o liknande " som tar emot kontanter eller digitalt eller båda.
Det är detta som har någon praktisk betydelse.
Vad har man som utländsk turist i Sverige för nytta av kontanter... när det ofta står endast kort och swish.
Och om du befinner dig i Österrike... står det? finns det verkligen en skylt där det står.. vi tar både kontanter och kort?
Det intressanta är detta... I vad mån kan man använda kort? Och i Sverige.. I vad mån kan man betala med kontanter?
Att sedan en del uppfattar det som att man kan åka runt hela Europa och klara dig på ett Visa kort..beror på var och vad man betalar.
Dvs man befinner sig i turistområden och köper mest sådant som man köper som turist.
Så jag tror nog att fortfarande är definitivt cash king.... för då kan man i många länder alltid betala för sig...står man med ett golden kort så hjälper det inte... om den andre inte har möjligheten att ta emot betalningar med kort.
Så statistik på det omvända tack... hur många ställen tar emot kontanter i Sverige? De har också minskat på 10 år.... om detta är så fantastiskt eller inte får vi inte veta förrän kriget är här!
Själv betalar jag 99,99 procent kort i Sverige men 5 procent kort i Tyskland. I Italien 100 procent kontanter. Det är enormt mycket enklare och smidigare där. Och mycket snabbare.
Dessutom minskar risken att kortet utnyttjas fel av andra.
Gå in i en sytillbehörs affär söderut. Vilket betalsätt tror du tillämpas? Så även om den som bor i landet har ett kort så måste denne också alltid ha kontanter på sig.... annars blir det krångligt...och man får göra som Toker..fast tvärtom... så konservativa...Nej men en anpassning till verkligheten o vad som är praktiskt. Men visst svenskar vet ju ( bäst) ända sen 1632 o ännu längre tillbaks.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Uttrycken i princip och av princip betyder inte samma sak!

Så här blir det konstigt. Toker skriver i princip.
Njae Toyota, mest hårklyverier.

Toker är väldigt tydlig med sina grundläggande principer:

"oftast om jag kommer in i en affär som inte vill ta kontanter
så berättar jag högt o tydligt att jag kan handla på annat ställe o går igen"

Det är verkligen av princip.

Sedan nämner han att han utomlands inte använder kort i princip!
Visst kan man driva de här hårklyverierna in absurdum, men jag förstår faktiskt inte riktigt vart du syftar. Men jag gillar dig ändå!

Toppen