• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

F

F.d. 30119

Guest
Någon som vet hur vacum till broms funkar? Har köpt ny generator men den är inte lika i bakdelen som den som sitter där,På gamla pumen sitte två uttag rakt bakåt den ena går i ett plaströr till broms klockan och den andra är en spunnen slang som serut att komma från motorns nederdel Är det Olja eller vatten i den slangen? På nya sitter ena uttaget på sidan och det serut som att det borde sitta en vattenslang där.???Någon som kan svara?till MCPERSSON2

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

Har bytt generatorn för ca. 7 år sedan.
Denna bild jag hade på min dator - är vi på spåret?

dobbkabel.jpg

Men kom ihåg det måste vara för rätt modell
Jag har haft inga problem - snarare tvärtom, + ~ 3 till 8 ampere extra.

F

F.d. 30119

Guest

Det är en sådan generator som sitter på min Ford Elnagh Men jag ser inte om det sitter en spunnen slang! på din bild Och är det olja eller vatten i den??MCpersson 2

F

F.d. 30119

Guest

Var köpte du Generatorn?? Mcpersson2

F

F.d. 55451

Guest

Det är en vakuum pump för servostyrning och förmodligen vakuum för i vevhuset.
Haynes (Ford Transit 3019) skriver inte mer om vad anslutningen till sumpen ( vevhuset) består i.
Men aldrig kondens (vatten) i vevhuset - så jag förlikar mig med det bara verkar så.:oops:
Oljelocket för tankning är fäst en slang så det är en komplicerade tryckreglering.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Jocke, jag menar att -99 fort är 90 Ampere och före endast ~70 Ampere ( min :oops:)
Drivremmen är längre på -99 - så nej det går inte att upgradera tyvärr.
Men när man använder DRL och AGM batterier, och inte stöm för kylskåb - da är det inte ett problem.
Runt 70 -80 Ah på 2 timmar. ( precis 79 Ah 1t 55 min - 14,6 volt fullladdat :))

Senast redigerad av en moderator:
Toppen