• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

F

F.d. 30119

Guest
Någon som vet hur vacum till broms funkar? Har köpt ny generator men den är inte lika i bakdelen som den som sitter där,På gamla pumen sitte två uttag rakt bakåt den ena går i ett plaströr till broms klockan och den andra är en spunnen slang som serut att komma från motorns nederdel Är det Olja eller vatten i den slangen? På nya sitter ena uttaget på sidan och det serut som att det borde sitta en vattenslang där.???Någon som kan svara?till MCPERSSON2
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

Har bytt generatorn för ca. 7 år sedan.
Denna bild jag hade på min dator - är vi på spåret?

dobbkabel.jpg

Men kom ihåg det måste vara för rätt modell
Jag har haft inga problem - snarare tvärtom, + ~ 3 till 8 ampere extra.
 
F

F.d. 30119

Guest
Sv: Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

Det är en sådan generator som sitter på min Ford Elnagh Men jag ser inte om det sitter en spunnen slang! på din bild Och är det olja eller vatten i den??MCpersson 2
 
F

F.d. 30119

Guest
Sv: Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

Var köpte du Generatorn?? Mcpersson2
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

Det är en vakuum pump för servostyrning och förmodligen vakuum för i vevhuset.
Haynes (Ford Transit 3019) skriver inte mer om vad anslutningen till sumpen ( vevhuset) består i.
Men aldrig kondens (vatten) i vevhuset - så jag förlikar mig med det bara verkar så.:oops:
Oljelocket för tankning är fäst en slang så det är en komplicerade tryckreglering.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorproblem Ford 2,5 TD 101hk-95

Jocke, jag menar att -99 fort är 90 Ampere och före endast ~70 Ampere ( min :oops:)
Drivremmen är längre på -99 - så nej det går inte att upgradera tyvärr.
Men när man använder DRL och AGM batterier, och inte stöm för kylskåb - da är det inte ett problem.
Runt 70 -80 Ah på 2 timmar. ( precis 79 Ah 1t 55 min - 14,6 volt fullladdat :))
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen