• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorns laddningsregulator, avkänning vid batterierna?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.535
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som har tipps om laddningsregulator (Bosch) eller komplett generator som kan reglera laddningen med hjälpa av en kabel till bodelsbatterierna?
Detta skulle göra en DC-DC laddare överflödig.
 
Tidigare fanns TWC-regulator som optimerade laddningen. Om den finns att få tag på fortfarande vet jag ej. Hade en i båten och det fungerade utmärk, den känner av batteriets tillstånd och laddning i motsats till "dumma regulatorer". Man kan höra på motorn hur den jobbar. I bland slutar den att ladda för en stund och belastar batteriet för att mäta spänning och motstånd.
Det finns massor av information på nätet om du googlar. Bl a RS-Elektronik, elektronik, laddning, programmering, TWC
Det var en firma i Göteborg som tog fram den, sedan köptes den upp av Hella.
Jag köpte en till bilen som aldrig monterades och har blivit liggandes.
Jag har mer info om du är intresserad.
 
Ja visst, TWC kommer jag ihåg, nu när du nämner det.

Mitt problem är att jag har Iskra/Mahle generator. Laddningsregulatorn är inte av Bosch typ.
Sterlings lösning (länkad ovan) löder man in kablar på generatorkolens ledningar, därför kommer den att funka.
 
Senast ändrad:
Ja visst, TWC kommer jag ihåg, nu när du nämner det.

Mitt prblem är att jag har Iskra/Mahle generator. Laddningsregulatorn är inte av Bosch typ.
Sterlings lösning (länkad ovan) löder man in kablar på generatorkolens ledningar, därför kommer den att funka.

Har inte du två generatorer?
 
Nu efter sommarens erfarenheter har jag beställt en extern laddningsregulator.

Med denna regulator får jag spänningsfallskompensering till bodelsbatterierna, och korrekt laddprofil, som en batteriladdare.
 
Senast ändrad:
Spännande, hur har det gått hittills med att ladda dina bly-kol de ska väl vara mottagliga för rätt hög laddning typ 0,5C (?), så din generator borde väl kunna ligga på typ max när ni åker, eller suger batterierna i sig mer så du får spänningsfall?
 
Mina (lyx)problem är följande.
Jag kör tak AC på bodelsgeneratorn genom invertern.
ACn tar ca 80A 12V.
Allt funkar kockrent de första 20-30 minuterna efter start.
Jag har sett batteriet suga i sig 70-80A, samt att AC samtidigt tar 80A, det funkar.

Efter ca en halvtimme med ACn igång börjar spänningen sjunka från generatorn.
Detta till den grad att det börjar förbruka 10-15A från batterierna efter några timmar.

Den andra saken är att som bekant är en bilgenerator inte konstruerad för att ladda batterierna fullt.
Laddningsregulatorn är tvärdum!
Detta löses med korrekta laddcykler i regulatorn, som i en batteriladdare.
 
Spännande, hur har det gått hittills med att ladda dina bly-kol de ska väl vara mottagliga för rätt hög laddning typ 0,5C (?)
Jo batterierna är "hungriga".
Det mesta jag sett är ca 0,3C, detta kanske ökar med regulatorn.
Jag kommer inte upp i de rekomenderade 14,4V med höga strömmar.
 
Mina (lyx)problem är följande.
Jag kör tak AC på bodelsgeneratorn genom invertern.
ACn tar ca 80A 12V.
Allt funkar kockrent de första 20-30 minuterna efter start.
Jag har sett batteriet suga i sig 70-80A, samt att AC samtidigt tar 80A, det funkar.

Efter ca en halvtimme med ACn igång börjar spänningen sjunka från generatorn.
Detta till den grad att det börjar förbruka 10-15A från batterierna efter några timmar.

Den andra saken är att som bekant är en bilgenerator inte konstruerad för att ladda batterierna fullt.
Laddningsregulatorn är tvärdum!
Detta löses med korrekta laddcykler i regulatorn, som i en batteriladdare.
Generatorns laddning sjunker väl med temperatur och belastning, kanske kan man fixa bättre kylning?
 
Jag känner inte till hur dina batterier bör laddas, men det kanske funkar med litiumprofil CC/CV, alltså först full ström (A), sen konstant spänning (14,4V).

Jag fick för mej att du redan hade en DC/DC laddare och ville ersätta den med HP regulatorn, men förstår nu att du kört direkt från generatorn.
Vilken laddprofil kör via 230V laddaren?

Angående generator så är det så,
En normal generator är "dum"
En smart generator är "dummare"
En smart regulator eller en DC/DC laddare är många gånger lösningen på dumheterna.
Hoppas du löser ditt "lyxproblem" :cool:
 
Nu är Sterling extern laddningsregularor installerad.
Preliminärt prov med 86% SOC laddar generatorn nu 90A.

Återstår att se hur det funkar när den inbyggda laddningsregulatorn blir varm.
Denna drog ner spänningen tidigare, det är det jag vill åtgärda med den externa regulatorn. (för att driva tak ACn)

Jag kollade tidigare generatortemperaturen när den har slutat att ge över 80A, temperaturen var 80 grader.
Detta innebär att jag har god marginal till max driftstemperatur, denna är 110 grader.

1661613215246.png
 
Tillbaka
Toppen