• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generatorns laddningsregulator, avkänning vid batterierna?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som har tipps om laddningsregulator (Bosch) eller komplett generator som kan reglera laddningen med hjälpa av en kabel till bodelsbatterierna?
Detta skulle göra en DC-DC laddare överflödig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tidigare fanns TWC-regulator som optimerade laddningen. Om den finns att få tag på fortfarande vet jag ej. Hade en i båten och det fungerade utmärk, den känner av batteriets tillstånd och laddning i motsats till "dumma regulatorer". Man kan höra på motorn hur den jobbar. I bland slutar den att ladda för en stund och belastar batteriet för att mäta spänning och motstånd.
Det finns massor av information på nätet om du googlar. Bl a RS-Elektronik, elektronik, laddning, programmering, TWC
Det var en firma i Göteborg som tog fram den, sedan köptes den upp av Hella.
Jag köpte en till bilen som aldrig monterades och har blivit liggandes.
Jag har mer info om du är intresserad.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja visst, TWC kommer jag ihåg, nu när du nämner det.

Mitt problem är att jag har Iskra/Mahle generator. Laddningsregulatorn är inte av Bosch typ.
Sterlings lösning (länkad ovan) löder man in kablar på generatorkolens ledningar, därför kommer den att funka.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu efter sommarens erfarenheter har jag beställt en extern laddningsregulator.

Med denna regulator får jag spänningsfallskompensering till bodelsbatterierna, och korrekt laddprofil, som en batteriladdare.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spännande, hur har det gått hittills med att ladda dina bly-kol de ska väl vara mottagliga för rätt hög laddning typ 0,5C (?), så din generator borde väl kunna ligga på typ max när ni åker, eller suger batterierna i sig mer så du får spänningsfall?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mina (lyx)problem är följande.
Jag kör tak AC på bodelsgeneratorn genom invertern.
ACn tar ca 80A 12V.
Allt funkar kockrent de första 20-30 minuterna efter start.
Jag har sett batteriet suga i sig 70-80A, samt att AC samtidigt tar 80A, det funkar.

Efter ca en halvtimme med ACn igång börjar spänningen sjunka från generatorn.
Detta till den grad att det börjar förbruka 10-15A från batterierna efter några timmar.

Den andra saken är att som bekant är en bilgenerator inte konstruerad för att ladda batterierna fullt.
Laddningsregulatorn är tvärdum!
Detta löses med korrekta laddcykler i regulatorn, som i en batteriladdare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mina (lyx)problem är följande.
Jag kör tak AC på bodelsgeneratorn genom invertern.
ACn tar ca 80A 12V.
Allt funkar kockrent de första 20-30 minuterna efter start.
Jag har sett batteriet suga i sig 70-80A, samt att AC samtidigt tar 80A, det funkar.

Efter ca en halvtimme med ACn igång börjar spänningen sjunka från generatorn.
Detta till den grad att det börjar förbruka 10-15A från batterierna efter några timmar.

Den andra saken är att som bekant är en bilgenerator inte konstruerad för att ladda batterierna fullt.
Laddningsregulatorn är tvärdum!
Detta löses med korrekta laddcykler i regulatorn, som i en batteriladdare.
Generatorns laddning sjunker väl med temperatur och belastning, kanske kan man fixa bättre kylning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag känner inte till hur dina batterier bör laddas, men det kanske funkar med litiumprofil CC/CV, alltså först full ström (A), sen konstant spänning (14,4V).

Jag fick för mej att du redan hade en DC/DC laddare och ville ersätta den med HP regulatorn, men förstår nu att du kört direkt från generatorn.
Vilken laddprofil kör via 230V laddaren?

Angående generator så är det så,
En normal generator är "dum"
En smart generator är "dummare"
En smart regulator eller en DC/DC laddare är många gånger lösningen på dumheterna.
Hoppas du löser ditt "lyxproblem" :cool:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu är Sterling extern laddningsregularor installerad.
Preliminärt prov med 86% SOC laddar generatorn nu 90A.

Återstår att se hur det funkar när den inbyggda laddningsregulatorn blir varm.
Denna drog ner spänningen tidigare, det är det jag vill åtgärda med den externa regulatorn. (för att driva tak ACn)

Jag kollade tidigare generatortemperaturen när den har slutat att ge över 80A, temperaturen var 80 grader.
Detta innebär att jag har god marginal till max driftstemperatur, denna är 110 grader.

1661613215246.png
 
Toppen