• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej alla HBK:are,

Jag läste en artikel här i Nederland i en av de största dagstidningarna (De Telegraaf), den handlade om vägpirater.

En par tips kunde jag hitta:

* det förekommer mest längst motorvägar, vi själva kör alltid de mindre vägarna

* parkera inte på parkeringar längst motorvägarna

* stanna inte för att hjälpa någon i "nöd".

* bry dig inte om ifall någon kör bedvid dig och pekar att något är fel med med din bil (ett gammalt trick att få någon att köra in på en parkering). Ta istället upp mobiltelfonen för att ringa polisen. Det brukar räcka för att få dem att köra vidare till nästa offer.

* kastar någon ägg på din framruta, använd inte vindrutetorkarna (då blir det bara värre) öppna istället fönstret och försök att se genom det till du
kommer till ett säkert ställe.

* kastar någon en knallraket bakom bilen under körning och försöker få dig att stanna, är också ett välkänt pirattrick, kör bara vidare som om du inte bryr dig.

* ha alla viktiga saker inlåsta i säkerhetsfacket under resan och handväskan undangömd.

* ofta ser de ut sina offer på besinstationer och följer efter. Så alla damer och herrar ha inte dyra smycken/klockor på dig när du är ute och reser, det är ett tecken för de här knasbollarna att det finns något att hämta. Se så lunsig ut som du kan då har de inget intresse.

* måste du stoppa så lås alltid dörrarna innan du stiger ur bilen, även om det bara är för en minut, så att ingen kan hoppa in och förse sig av era saker

* lås in alla mobiler, smycken, dokumenten och nycklar i säkerhetsfacket på natten var du än står. Göm nyckeln till facket på ett ställe som ingen skulle komma på ideen att leta, som i sockerburken eller något kladdigt .

Jag hoppas att ni inte blir uppjagade utav det här. Min tanke var att varna er mindre erfarna resenärer för att inte vara för godtrogna.

Jag kan väl säga att Taeke och jag har alldrig haft några problem under våra resor i Tyskland, Nederland eller Frankrike men vi håller oss alltid till småvägarna och ställplatser där det står många andra bilar.



Vi önskar er alla en jättefin husbilssommar ! Själva ska vi till Frankrike i sommar, först till Paris för att ta hand om barnbarnet några dagar och sedan nedåt södra delen av landet.

Hälsningar!!!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Med all respekt för dom som blir drabbade av all slags inbrott. De siffror jag har säger att det är 40 ggr vanligare med bilinbrott än husbilsinbrott. Då väljer jag att köra och parkera husbilen före att köra och parkera personbilen.

Det finns inte så många offentliga inbrott i husbilar. Ej heller så många här i HBK som råkat ut för det.

Men det är väldigt många som "har hört" att det är väldigt farligt att ha husbilen utanför campingplatserna.

Precis som lejonen så samlas tjuvarna där de fetaste bytena finns. Om det nu kör omkring en massa svenskar med hela sin förmögenhet i länder med väldigt hög ungdomarbetslöshet och brottslighet så inträffar det självklart ett och annat inbrott men det är inte vanligare i husbil än i personbil.

Samma är det med ficktjuvar, hotelltjuvar och alla annan brottslighet.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

När vi åker genom tyskland och frankrike lämnar vi motorvägen och övernatter vid en sportplats,simhall eller annat lugnt ställe.
När vi närmar oss Barcelona eller andra stora städer kollar vi att alla dörrar och utvändiga luckor är låste under färd och stannar aldrig på rastplatser eller bensinstationer.
:spinny:
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

På väg hem från Alicante stannade vi vid 23-tiden på rastplatsen Aire del Montblance mellan Spanska gänsen och Marseille. Vid 06 vaknade jag och mäkte att drapperiet till förarhytten inte längre var fördraget.
Höger framdörr var uppbruten (låset förstört) och allt löst (solglasögon, en limpa cigg ur hanskfacket och en ficklampa var borta. Frugans stickkorg med halvfärdig tröjja användes troligen att bära iväg grejorna. De hade sedan jobbat sig bakåt mot där vi sov. Gått igenom skåp och garderob. Min telefon och plånbok, våra jackor, flieströjjor!! och en ryggsäck hade de ochså tagit. Däremot ratade de min Nikon systemkamera och den nya Xoomen (surfplatta)!
Instämmer att det värsta är att någon varit inne i bodelen då vi sov.
Vi tyckte vi valt plats med omsorg: upplyst och gott om lastbila. Vi stälde oss bredvid en annan husbil, men då den var borta då vi vaknade så var det kanske de som robbade oss ;)
Tur i oturen var att tjuven inte hittade Frugans väska så vi kunde via hennes mobil spärra kort, min telefon och pass redan vid 06. Dessutom kunde hon betala för resan hemåt.
Nu letar jag efter ett bra larm med skalskydd som väcker oss om någon hänger utanför för länge. Surt med reparationskostnader för avbrutna intrång varför jag vill ta dem innan de bänder upp dörrar eller bryter låsen.
Vi tror inte att gas användes utan de slog troligen till någon halvtimme efter att vi somnat då man sover som tyngst.
Nätterna efter detta "låste" vi även framdörrarna genom att dra ett spännband mellan framdörrarnas dörrhantag så att de bara kunde öppnas inifrån. Vår bodelsdörr har en ledstång som kan vikas in och låsas framför dörren som en extra blockering och den använde vi ochså numer som spärr.

Mikael
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Hur många av er som haft inbrott i husbilen som har ett larm ex.(det som JR larm säljer )som är på under natten?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Hur många av er som haft inbrott i husbilen som har ett larm ex.(det som JR larm säljer )som är på under natten?
Om det nu är någon som tycker att jag svarar på fel fråga så tar jag bort svaret:
Vi har sju oberoende larm varav ett brandlarm vid taket och ett gasollarm vid golvet samt en backsensor som ljuder om någon närmar sig dörren. Det sista fungerar utmärkt bland Gotlands kaniner kl 4 på morgonen.
 

Bilagor

  • backsens.JPG
    backsens.JPG
    51,9 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

NX-5 larmet kan leveras med rørelsesdetektorer utvendig. Overvåker 1 til 2 meter bredt felt langs sidene på bilen fra høgt montert sensor. Vet ikke om sensorene kan justeres slik at smådyr ikke trigger larmet ;).

For de som benytter en Viking-larm eller tilsvarende så kan en skaffe et par PIR sensorer og montere så høyt en kan. Velger en rett PIR så er følsomheten justert så katter, rever og kaniner ikke setter i gang larmet.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Stort TACK Mickel,
för att du berättar om er otäcka upplevelse.
Husbilen som stod på parkeringen när ni kom och var borta på morgonen när ni upptäckte inbrottet verkar illavarslande. Kanske enbart lockbete, fylld med tjuvar som väntar in rätt tillfälle och vet precis hur de ska gå tillväga. Verkligen något att tänka på i fortsättningen.
V-backen ;)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Måste du in i alla ämnen och va så negativ till campingar, börjar
bli tröttsamnt.:(

Vi är alla olika. Jag försöker svara så artigt det går på olika inlägg som berör mig. Larmen är inte allena saliggörande. De europeiska vägpiraterna har säkert nya idéer hela tiden. Jag kan tänka mig parkera med en larmad bil på en camping i Norrtälje och ta bussen till Stockholm, för säkerhets skull.

Timrå tycker att man kan ersätta larmen i husbilen med att campa för 200.000:-. Det tycker jag inte det är värt om man läser följande fakta, det är inte som jag är negativ utan i mina ögon realist:
  • Stölder på campingplatser
  • Stölder på campingplatser fortsätter - Nyheter
  • Detta med stölder på campingplatser är Mycket vanligt, men, tystas ner! På en Camp i xxx
  • Två män åtalas för stölder på campingplats
  • Förra året polisanmäldes 1 406 stölder från svenska stränder och campingplatser
  • Stölder på Elmia mässcamping
  • Ett inbrottsförsök på en camping i xxxxxxx anmäldes till polisen under
  • xxxxxxx camping var inbrottsligans bas - Nyheter
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Hej Anders!

Du menar detta antar jag. Vi har monterat in det i vår husbil på alla dörrar.

441022-jpg.jpg


Ett fyrpack kostar 49:-
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

På våra Europa resor har det alltid varit camping som gällt.Har aldrig betalat några 400 spänn/dygn.
Har campat i ca 50år med tält,husvagn,husbil, att någon blivit rånad eller utsatt för stöld har jag aldrig hört talas om.(Problem med fakta hos vissa).
Många övervintrar i Spanien(härligt)med utgifter för camping o.s.v.Förstår inte att man till o från solen utsätter sig för risken att bli rånad.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Har sensorer vid hyttdörrarna och baktill.
Finessen är att man slipper få semestern delvis förstörd genom uppbrutna dörrlås.
I somras (juni) på en parkering vid en skidanläggning i Österrike.Vi var ensamma där.
Kl.2 på natten gick larmet och vi tittade ut på varsin sida och vad såg vi....becksvart.:D
Antagligen var det ett djur, men såna falsklarm får man ta.
Däremot i Norge i Augusti vid en ställplats vid ett brofäste gick larmet vid femtiden,då såg jag en räv som hade passerat bilen.
Funderar på att det larmar utvändigt när vi inte är i bilen ,optiskt/akustiskt ;)

Jojje
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

...Har campat i ca 50år med tält,husvagn,husbil, att någon blivit rånad eller utsatt för stöld har jag aldrig hört talas om.(Problem med fakta hos vissa)...

Mina föräldrar bodde på camping i Italien många år under sommrarna. Det upphörde den natten när de sov i sin bil och vaknade av att någon gjorde inbrott i bilen, stal reskassan och lite värdesaker och sedan försvann. Campingen hade högt staket krönt av taggtråd samt nattvakt vid entrén.

Det finns alltså inga garantier att en camping skulle vara säkrare än andra platser. Förhoppningsvis är det andra kriterier som gör att folk tar in på camping.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Jag skrev att vi aldrig hört talas om någon som blivit rånad eller bestulen på någon camping. Att andra liksom vi tar in på camping ibland(utland)det kanske har att göra med att det är fler än vi som har en gammal husbil.
 
Toppen