• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej alla HBK:are,

Jag läste en artikel här i Nederland i en av de största dagstidningarna (De Telegraaf), den handlade om vägpirater.

En par tips kunde jag hitta:

* det förekommer mest längst motorvägar, vi själva kör alltid de mindre vägarna

* parkera inte på parkeringar längst motorvägarna

* stanna inte för att hjälpa någon i "nöd".

* bry dig inte om ifall någon kör bedvid dig och pekar att något är fel med med din bil (ett gammalt trick att få någon att köra in på en parkering). Ta istället upp mobiltelfonen för att ringa polisen. Det brukar räcka för att få dem att köra vidare till nästa offer.

* kastar någon ägg på din framruta, använd inte vindrutetorkarna (då blir det bara värre) öppna istället fönstret och försök att se genom det till du
kommer till ett säkert ställe.

* kastar någon en knallraket bakom bilen under körning och försöker få dig att stanna, är också ett välkänt pirattrick, kör bara vidare som om du inte bryr dig.

* ha alla viktiga saker inlåsta i säkerhetsfacket under resan och handväskan undangömd.

* ofta ser de ut sina offer på besinstationer och följer efter. Så alla damer och herrar ha inte dyra smycken/klockor på dig när du är ute och reser, det är ett tecken för de här knasbollarna att det finns något att hämta. Se så lunsig ut som du kan då har de inget intresse.

* måste du stoppa så lås alltid dörrarna innan du stiger ur bilen, även om det bara är för en minut, så att ingen kan hoppa in och förse sig av era saker

* lås in alla mobiler, smycken, dokumenten och nycklar i säkerhetsfacket på natten var du än står. Göm nyckeln till facket på ett ställe som ingen skulle komma på ideen att leta, som i sockerburken eller något kladdigt .

Jag hoppas att ni inte blir uppjagade utav det här. Min tanke var att varna er mindre erfarna resenärer för att inte vara för godtrogna.

Jag kan väl säga att Taeke och jag har alldrig haft några problem under våra resor i Tyskland, Nederland eller Frankrike men vi håller oss alltid till småvägarna och ställplatser där det står många andra bilar.



Vi önskar er alla en jättefin husbilssommar ! Själva ska vi till Frankrike i sommar, först till Paris för att ta hand om barnbarnet några dagar och sedan nedåt södra delen av landet.

Hälsningar!!!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Sådan forhåll vill vi inte ha i Danmark.
Önskes det i Sverige ?

Det var inte tryckt för os i Frankrige - men jag öppnade inte.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Ja vad ska man säga? Tragiskt att man skall behöva tänka på sånt här.


* stanna inte för att hjälpa någon i "nöd".

-På sjön är det hårda straff för att inte undsätta någon och jag hoppas verkligen att när jag behöver hjälp så stannar någon istället för att tänka "hjälp pirat" och låsa dörrarna och köra iväg.


* bry dig inte om ifall någon kör bedvid dig och pekar att något är fel med med din bil (ett gammalt trick att få någon att köra in på en parkering). Ta istället upp mobiltelfonen för att ringa polisen. Det brukar räcka för att få dem att köra vidare till nästa offer.

-Men om det är något fel då? Lite trist att köra sönder sin husbil för att man inte vågar stanna och kolla upp vad som kan vara fel.


* kastar någon ägg på din framruta, använd inte vindrutetorkarna (då blir det bara värre) öppna istället fönstret och försök att se genom det till du
kommer till ett säkert ställe.

-Okej om någon kastar ägg på framrutan så ser du ju vem som gjorde det och då är det väl nåt skumt på gång.


* kastar någon en knallraket bakom bilen under körning och försöker få dig att stanna, är också ett välkänt pirattrick, kör bara vidare som om du inte bryr dig.

-Ja visst om du ser att någon kastar något, man får väl hoppas att det inte var däcket som smällde då.


* ha alla viktiga saker inlåsta i säkerhetsfacket under resan och handväskan undangömd.

-Bra tips.

* ofta ser de ut sina offer på besinstationer och följer efter. Så alla damer och herrar ha inte dyra smycken/klockor på dig när du är ute och reser, det är ett tecken för de här knasbollarna att det finns något att hämta. Se så lunsig ut som du kan då har de inget intresse.

-Men om man kommer med en svenskregistrerad husbil i miljonklassen så tror jag inte ens det räcker om du tar på dig några speciella "uteliggarkläder" vid varje mack dom som spanar vet nog att det finns saker av värde ändå.


* måste du stoppa så lås alltid dörrarna innan du stiger ur bilen, även om det bara är för en minut, så att ingen kan hoppa in och förse sig av era saker

* lås in alla mobiler, smycken, dokumenten och nycklar i säkerhetsfacket på natten var du än står. Göm nyckeln till facket på ett ställe som ingen skulle komma på ideen att leta, som i sockerburken eller något kladdigt.

Också bra tips och det är klart man skall vara försiktig.
[/quote]
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Lås alltid dörrarna innan du stiger ur bilen ??? Skall man kliva ut via takluckan då !
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Resenären

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Jag har aldrig känt mig hotad av nått under färd i Tyskland, Frankrige, Spanien, Portugal eller Marocco. Klart att man nån gång haft några undomar bredvid bilen som försökt provocera med hög musik mm, men det är bara att ignorera dom, så tröttnar de i de flesta fallen.
Av alla de 100 tusentals husbilar som övervintrar söderut, så är det bara ett fåtal som råkar ut för något. I Salobreña så var det några husbilar som råkade ut för stenkastning med trasiga framrutor som följd, men det visade sig när polisen fick tag i dom att det var 10-13 åringar som roat sig.
Skulle tro att det är säkrare att vara söderut än att parkera i Malmö t.ex.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Den röda tråden som har predikats här genom många år är :

:spinny:Parkera inte på bensinstationer och på rastplatser längs motorvägarna ( i synnerhet inte vid lastbilar ).

Nästan alla som råkat illa ut har använt ovanstående platser.

Kör av och välj en lugn ställplats gärna med andra husbilar!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Som en tysker sa det i Italia for mange år siden, vi reiste rundt i Toscana: Kjør til parkeringene utenfor småbyene på ettermiddagene og se hvor de italienske husbilen stillte seg opp og stå sammen med disse så skjer det intet galt.

Har på 15 år hatt ett innbrudd i husbil og det var på parkeringen hjemme utenfor huset vi bodde i. Har sett innbrudd i andre biler, men gjør en bilen lite spennende med lukkede gardiner (holder solen ute, men og hindrer innsyn) og godt låste dører og vinduer så går skurkene til andre biler.

Kan og ha en fordel at det på mine biler har vært høyt opp til vinduene så det er ikke like enkelt å bryte opp et vindu og lempe inn en guttunge som åpner døren innenfra. Og mine biler har aldri hatt fordører, det er vei nr. 1 inn - vindu i sittegruppe er vei nr. 2. har i dag ekstralås på hoveddør og stor sideluke, En ASUS lås med plate i rustfritt hjelper også på - tror jeg.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Hur skulle det vara att låta radion stå på samtidigt som gardinerna är nerdragna?
(Fast man ser ju in genom framrutan om man inte drar för där med)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Allmän försiktighet och sunt förnunft är nog det enklaste sättet att slippa ovälkomna gäster.

För egen del tror jag att risken att bli ett trafikoffer här i landet är flera hundra gånger större än att råka ut för någon av de "många" vägrån som beskrivs.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Selvfølgelig kjører vi ned aluveggen innenfor framruta - den isolerer ute varmen (og skurker). Det med å dra i gang radioen har jeg ikke tenkt på, men det er en god ide. Kan og ha på en CD med en lydbok på svensk - det prates et språk skurkene ikke forstår :D:D
 
F

F.d. 11699

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

I julas fick vi inbrott i vår husbil i Tyskland.
Vi var på julmarknaden och var borta i 1 1/2 timme,
vi stod på en stor parkering med massor av andra bilar.
Kvar i bilen hade vi vår 3åriga rottweiler, men tyvärr
så hjälpte inte det.
Dom fyllde hela bilen och hund med pepparspray :mad:
innan dom gick in och letade igenom bilen.
På någotvis lyckade hunden få ut dom för dom tappade pass och pengar
alltid något. men kul var det inte att köra den bilen.
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Under resan till Spanien i januari i år blev vi rånade. Detta hände på en övernattningsplats längs med motorvägen i Frankrike, i närheten av spanska gränsen. Min man vaknade vid tvåtiden på natten och såg en man med pannlampa som höll på att skruva bort backkameran. Tjuven försvann snabbt, när Kent skrek en massa svordomar på ren svenska och for upp ur sängen och efter honom (i bara mässingen) över parkeringen. En bil väntade och tjuven, eller tjuvarna, var snabbt borta..

Husbilen såg ut som ett bombnedslag, med skåpluckor öppna och allt innehåll utspritt över bord och stolar. Vi hade tidigare på kvällen haft en lätt avstädning och varit noga med att placera de få värdesaker vi har med oss på våra resor i säkerhetsskåpet. Dessvärre fick inte datorn plats där, men var väl gömd i sängen över framstolarna, inlindad i en filt under våra utemöbler. Kameran blev bortglömd och låg i en tidningshög. Min plånbok med några svenska 20-lappar blev också kvar och den lade jag under kudden.
Datorn, kameran och de svenska småpengarna blev vi av med. Plus en flaska köpvatten…
Men det värsta var tanken på att det funnits en främmande person i husbilen, stått vid vår säng och letat under kudden, stått lutad över oss och letat på hyllorna och i skåpen över sängen och plundrat garderoben nedanför mina fötter. Och vi vaknade inte..
Många säger att vi måste ha drogats av något men vi är mer skeptiska till det. För skulle vi ha ”gasats” så skulle vi varit lummiga när vi vaknade och vi var klarvakna på direkten.
Vi försökte ringa 112 till polisen, men det var inte lätt att göra sig förstådd på engelska. Det slutade med typ god natt madame.. Då väckte vi en fransk chaufför och han hjälpte oss kontakta polis och fick en tid och plats där vi skulle infinna oss på morgonen.
Jag ska inte gå in på några detaljer om detta, eller om kontakten med försäkringsbolag, spärrning av olika koder osv men jag kan försäkra att vi inte mådde särskilt bra efter upplevelsen och jag ville egentligen bara åka hem. Men vi bestämde att ingen tjuv skulle få förstöra resan, som vi längtat så mycket till, utan vi fortsatte.
Det blev inköp av ny kamera och familjen hemma i Sverige inhandlade en ny liten dator som skickades till campingen i Torrox där vi var en längre tid.

Man kan naturligtvis säga att vi var blåögda. Trakterna kring spanska gränsen är kända för att vara riktiga rövarställen, det har vi hört tidigare. Men vi kan också säga att vi har rest i 23 år, tidigare varje sommar och nu efter pensionering sker resorna på vintern och ingenting har hänt oss. Vår bil var inte svår att ta sig in i, skjutfönstret bredvid dörren var lätt att öppna och sen var det bara att öppna dörren.
Nu är det annorlunda. Vi har fått en läxa och har utrustat bilen med olika säkerhetsåtgärder och larm. Så nu ser vi fram emot en ny resa till Spanien och Portugal i januari. Det ska bli härligt……
 
M

mikkis

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

HEJ
2008 åkte vi från Göteborg mot södra Spanien. Vi stannade på en stor bensin station på motorvägen i närheten av Barcelona. Klockan var vid 14 tiden . Vi lämnade husbilen för att gå in på restaurangen för att äta lite efter 2 dagars tuff körning. Vi lämnade husbilen med GOD UPPSIKT.
Då vi ätit klart och kom ut i husbilen igen och startade för att åka vidare, knackade en man på passagerar fönstret och påpekade att vi hade punktering höger bak.

Vi hade hört att det pyste till men trodde i vår enfald att det var någon av alla lastbilar som lät!

Jag gick ut och tittade på däcket och fann 2 st stickhål på sidan av däcket.
Bredvid oss på vänster sida stod det en vit skåp bil med 3-4 män i som hela tiden hade oss under uppsikt!!!

En mycket lång histora om forsättning. men iallafall så fick vi byta däck och komma iväg!!!

Dagen efter denna händelse råkade vi ut för en annan händelse som var även det ett rånförsök.

Vi stannde på en annan bensinstation å motorvägen för att äta lite, Då vi skulle åka vidare kom en liten bil i rasande fart och körde förbi oss mycket nära vår husbil, efyter den lilla blen kom en ensam tjej springade och viftade som om hon "glömts" kvar på macken !!! Vi beslöt oss att genast i ful fart bege os från platsen. Då tjejen stannade ca 20 meter framför vår husbil och började vifta och vela att vi stannade för att plocka upp henne... men ICKE. jag gasade på och tjejen fick slänga sig åt sidan för att inte bli påkörd av oss.... och jag sa till min fru att när vi kommer ner på motorvägen står säkert den lilla bilen där för att "vänta" på os och den "kvarglömda" tjejen...

Riktigt. ! då vi kom ned mot påfarten på motorvägen stod den lilla bilen där och väntade!!! Vi passaerade bilen med bra fart ch tittade in på männen, dom sog väldigt snopna ut att vi INTE stannat utan bara körde förbi. !!!

Jag kan även tala om att vi blivit informerade av min brors fru i barcelona att vi skulle INTE stanna för något, oavsett vad vi såg och vad som hände så var det i regel rånförsök, utan min brors fru hade talat om att vi bara skulle nonchalera all slags händelser .

Detta var 2 otäcka händelser men det har INTE skrämt oss, bara gjort oss med uppmärksamma samt och försiktiga under våra resor i både Spanien och övriga Europa!!

Mikkis
 

Bilagor

  • img_0035_33143462.jpg
    img_0035_33143462.jpg
    27,7 KB · Visningar: 2.010
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Av tre gånger vi varit i Spanien har vi varit utsatt av två rånförsök, båda gångerna har dom skurit ut lilla sidorutan på Fiathytten.Den ena gången vaknade min fru,då sprang dom iväg.Har gjort krokar på dörrarna så dom kan inte komma in.Har många vänner som har blivit rånade, mest på vägen ner till Spanien,rånarna räknar väl med reskassan för övervintringen är intakt då.Vi har fått uppfattningen gränsen Frankrike-Spanien ner mot Barcelona är mest utsatt.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ge inte europeiska vägpiraterna en chans!!!

Statistik är statistik

100.000 inbrott i 2,5 Mn bilar = 4 procent

5 inbrott i 50.000 husbilar = 1 promille

Fattar inte din statestik Kenth. var är källan för den statestiken?
Själv åker jag till husbilsfirman på fredag för o få ett nytt lås efter inbrottsförsök.
Lär kosta någar 1000 lappar men kunde så klart vara värre.
 
Toppen