• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasstötdämpare eller vanliga ?

Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Lite väl blodigt, men det händer att Goldschmitt har kampanjer och specialerbjudanden. T.v. får jag ta det lite lugnt på grusvägar med potthål (vilket jag inte behöver göra med min Mitsubischi L200).

aake
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Aake, börja med att kolla om bilen möjligen står på neoprenhjälpfjädrarna (i dagligt tal genomslagsgummi, men det var förr när det var enda uppgiften). Det är inte ovanligt att husbilar står på dessa ganska hårt när de är färdiga för utfärd?
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Montreal

Varit ute och kikat under bilen nu, men det är så vrångt och trångt inne i carporten att detta stela gubbvrak har svårt att komma till. Jag får undersöka mer noggrannt nästa gång jag skall ut med bilen.
Men det blir inte mindre skakigt på tvättbrädevägarna om jag höjer aktern genom att öka trycket i luftbälgarna, vilket iofs ter sig logiskt.

aake
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Glöm inte det där med körfärdigt skick, vatten, mat, besättning, eventuella andra saker som man plockar ur efter körning, kanske 300-400 Kg tillsammans?
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Glöm inte det där med körfärdigt skick, vatten, mat, besättning, eventuella andra saker som man plockar ur efter körning, kanske 300-400 Kg tillsammans?

Ingen som helst skillnad vid körning på tvättbräda vare sig bilen är tom ~4.250 kg eller full ~5 ton. Inte ens helluftfjädring gör kanske underverk.

aake
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Jag menade bara när du skulle titta under bilen. :)

OK, men när jag lastar mycket brukar jag öka trycket så att aktern står på ungefär samma höjd över marken.
Jag misstänker att jag har lite för höga krav, blev bortskämd med vår gamla cittra redan på 70-talet.

aake
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Hej igen
Som redan skrivits tror jag att det blir mycket svårt att få personbilskomfort och ljudbild på våra "små lastbilar" när vi kör på dåliga vägar. Vi kör med minst dubbla däcktrycket, vi har också ofta 10 lagers campingdäck med extra starka däcksidor. På toppen på detta har vi ofta maxlast på våra chassi som vi sedan förstärker med hårdare fjädrar, hjälpluftfjädarar och styvare krängningshämmare. Det måste vi kanske göra för att väghållningen och lasttåligheten skall göra våra bilar trafksäkra men då kan vi nog inte förvänta oss hög komfort och låg ljudnivå. Det blir kanske att gilla läget eller skaffa luftfjädrade stolar. Det är ju vanligt på riktiga lastbilar.:)
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

aake, jeg har sjekket litt rundt og har ikke funnet noen som tilbyr helluft selv på bakakselen på vanlig Sprinter. For helluft erstattes all fjæring med luftbelger, har bilen normalt langfjærer blir denne byttet ut med en svingarm hvor luftbelgen sitter på enden av svingarmen. Er det spiralfjærer med støtdemperen inne i fjæren kreves det en full ombygging for luftfjæring.

Det å sette inn seter med luftfjæring er ganske vanlig selv på mindre 4x4. På yrkesbiler for lang kjøretid er det snarere reglen enn unntaket med slike seter.
 
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Tack för tipsen. Vi får se om Goldschmitt kommer med något frestande kampanjerbjudande, men främst blir nog detta något att tänka på när och om det blir någon ny bil.
I min förra Sprinter hade jag luftfjädrande stolar och dessa tyckte jag inte om, det blev lite väl gungigt i terräng.

aake
 
Tillbaka
Toppen