• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasoltub komposit

Ja du kan använda kompositflaska i husbil. Men on du tänker använda bilen när det ä kallt (vinter) är det absolut bäst med plåt eller aluminium flaskor. Kompositflaskorna är sämre på att förgasa gasolen när de är kalla.
 
Som nämnts oven, komposit funkar inte bra på vintern.
Jag har testat.

Övriga tre årstider är komposit överlägset.
(om man inte räknar stora fasta tankar :yes:)
Det beror ju mycket på förutsättningarna om komposit fungerar eller inte. Jag har en PK10 och en PA11 i bilen. Jag har klarat perioder med ca -10 gr med PK10 utan problem.

Faktorer som i mitt fall minskar gasuttaget och därmed problemen:
Min bil är en liten (5,4 m) plåtis. Det innebär att det är liten volym som värms upp.
Flaskorna står inne i bilen, naturligtvis med öppen ventilation i botten på skåpet. Troligen någorlunda varmt utrymme.
Jag föredrar att ha "bara" ca 18 gr i bilen.
Kompressorkylskåp så ingen gasolförbrukning för kylskåpet.

Faktorer som i mitt fall ökar gasuttaget och därmed problemen:
En plåtis är mycket dåligt isolerad, men det har jag bättrat på en del.

Om man bortser från tekniska problem så har komposit ytterligare en fördel. Och det är att det finns fler ställen där man kan byta dessa flaskor är där man kan bya alu- eller stålflaskor. T ex kan man byta komposit på större ICA-butiker.
 
Senast ändrad:
Ytterligare en faktor är gasolens sammansättning. Den vanliga camping-gasolen är en blandning av propan och butan och butan-andelarna skiljer sig från varandra i olika länder och i årstiderna. Vet inte om Sverige, men i Tyskland innehåller LPG- vilket jag brukade använda - ofta mellan 40% och 60% butan, och då kan det blir problematiskt. Butan slutar förgasa vid temperaturer kring 3 plusgrader, medan propan fortsätter förgasa ned till låga minusgrader. Om man kör på såna blandningar med mycket butan så slutar gasolbundna värmare att funka under vinterdrift. Jag tror dock att gasolen här i de nordiska länderna består av 95% eller mer propan.
 
Jag har komposit flaskor och de fungerar vid -20 grader.
det beror ju var flaskorna står och temperaturen i omgivningen.
Min husbil(Sunlight) är varm redan när jag börjar åka iväg och jag misstänker att det sker ett visst värmeläckage till facket för gasoltuberna och därför fungerar det bra.
 
Det beror också väldigt mycket på gasolförbrukningen om komposit funkar på vintern.
Ju mer gasol man vill ta ut ur tuben, desto mer värme går det åt att förgasa den begärda mängden gasol.

Det kan innebära att kylskåp och matlagningen funkar fint, men till natten när det blir kallare räcker inte den förgasade mängden för att hålla trycket uppe när pannan går på hög effekt, då stannar pannan.:msn_sad:
 
Tänk på att kolla så kompositflaskor får plats i ditt Gasolskåp, på min husbil går de inte in pga "kragen" på flaskan som tar i taket på gasolutrymmet.
 
Tänk på att kolla så kompositflaskor får plats i ditt Gasolskåp, på min husbil går de inte in pga "kragen" på flaskan som tar i taket på gasolutrymmet.
Det kan även vara problem med diametern då kompositflaskan har större diameter än stålflaskan i våran bil går det inte att stänga luckan om det står en kompositflaska på gångjärns sidan
 
Vi kör på 2 komposit året runt i dom senast 12 åren och har inte hafdt nägra som helst problem
förvisso har vi inte stått kallare än 20 minus
tack var duokopplingen går utttaget från flaskan över till den andra då den första har svårt att förånga pga av isbildning på flaskan
och sedan tillbaka igen . smidigt :-)
 
Tillbaka
Toppen