• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasolkylskåp eller kompressorkylskåp

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att det räcker med ordentlig underluftning här nere för att få samma verkningsgrad som en kall panel i Sverige..

Nej, det skiljer kanske ett par procent i effekt, beroende på lufttemperaturen, men inte alls så att det uppväger den stora skillnaden
som närheten till ekvatorn ger, och därigenom den mycket bättre vinkeln mot panelerna och den betydligt kraftigare solstrålningen.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jaha, det var den du menade. Har en sådan i flaskomkopplaren men har faktiskt aldrig haft den tillslagen, antagligen inte varit tillräckligt kallt i gasolutrymmet.

//Michael, medlem
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nej, det skiljer kanske ett par procent i effekt, beroende på lufttemperaturen, men inte alls så att det uppväger den stora skillnaden
som närheten till ekvatorn ger, och därigenom den mycket bättre vinkeln mot panelerna och den betydligt kraftigare solstrålningen.
Hej !
Jag har ca 50 m2 solceller på mitt villatak, trots att de är helt täckta av snö minst två månader /år, så har jag ungefär samma el produktion/år som i södra Sverige.
Det är många olika faktorer som spelar in. Bland annat att området kring norra polcirkeln har de flesta timmar dagsljus / år i världen. Allt enligt SMHI. Jag märker också att i slutet på Mars , vid sol och 10-15 grader kallt ger solcellerna mycket bra effekt .Det räcker med råge till bergvärmen och övrig hushållsel.
BBa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har ca 50 m2 solceller på mitt villatak, trots att de är helt täckta av snö minst två månader /år, så har jag ungefär samma el produktion/år som i södra Sverige.
Det är många olika faktorer som spelar in. Bland annat att området kring norra polcirkeln har de flesta timmar dagsljus / år i världen. Allt enligt SMHI. Jag märker också att i slutet på Mars , vid sol och 10-15 grader kallt ger solcellerna mycket bra effekt .Det räcker med råge till bergvärmen och övrig hushållsel.
BBa

Säkert intressant i andra sammanhang, men jämförelsen var ju mellan södra Sverige och Grekland, och där emellan är skillnaden
i möjligt elutvinning per kvadratmeter ca 1,5 ggr större i Grekland p.g.a. närheten till ekvatorn och den därigenom resulterande
mycket bättre vinkeln och kortare avstånd till solen, så om solcellerna är något effektivare när det är kallt har inte så stor betydelse, eftersom den skillnaden väl ligger i området 2-5% ungefär. Som kuriosa kan ju nämnas att den möjliga utvinningen direkt under ekvatorn, alltså någonstans över
södra Sahara är någonstans i storleksordningen 2,5 i förhållande till södra Sverige.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Inte om den är vettigt monterad på bilen, alltså inte limmad på taket utan med ordentlig underluftning.
Nej det har inte enbart med underluftning att göra.
Vid, säg -10, så ger mina solpaneler på huset högre effekt än vad de ger en varm sommardag.
Däremot ger de mer energi under ett helt sommardygn än vad de ger under ett vinterdygn.

När man läser att en panel ger 100W så är det mätt i laboratorium vid +20 yttemperatur på panelen.
En temperatur man sällan kommer ner till när solen lyser.
Jag har temperaturkurvorna för mina villapaneler och de dyker rätt brant i effekt när temperaturen går över 50-60grader vilket de lätt gör på sommaren.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Dags att sätta upp lite vatten kylning på dom så att dom kan värma din ev pool då.
Då får du bättre verkningsgrad och gratis värme i poolen :) :) ;)

Jag kan meddela dom som undrar.
Min kompressorkyl är 5liter större än gasolskåpet vi hade. 95Liter. Enkelt skåp med frysfack.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej det har inte enbart med underluftning att göra.
Vid, säg -10, så ger mina solpaneler på huset högre effekt än vad de ger en varm sommardag.
Däremot ger de mer energi under ett helt sommardygn än vad de ger under ett vinterdygn.

När man läser att en panel ger 100W så är det mätt i laboratorium vid +20 yttemperatur på panelen.
En temperatur man sällan kommer ner till när solen lyser.
Jag har temperaturkurvorna för mina villapaneler och de dyker rätt brant i effekt när temperaturen går över 50-60grader vilket de lätt gör på sommaren.

Det är rätt motsägelsefullt att du på vad som väl är en vinterdag i februari-mars får mera ut av dina solceller än en sommardag med full sol,
det är något som inte stämmer där. kan det vara så att på sommaren begränsas uttaget av något, t,ex, låg förbrukning eller något i hårdvaran?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är rätt motsägelsefullt att du på vad som väl är en vinterdag i februari-mars får mera ut av dina solceller än en sommardag med full sol,
det är något som inte stämmer där. kan det vara så att på sommaren begränsas uttaget av något, t,ex, låg förbrukning eller något i hårdvaran?
Om panelerna ger mer än vad jag förbrukar, vilket de oftast gör, går överskottet ut på elnätet.
Ju svalare panelen är desto högre effekt ger den.
Att den totalt sett inte ger mer på vintern än på sommaren har mer att göra med fler soltimmar och indirekt ljus på sommaren än på vintern.
Sedan kan man inte, normalt, ha optimal vinkel på panelerna mot solen alla månader om året.
Ju närmre lodlinjen panelen står desto bättre producerar den på vintern och ju närmre horisontalt så går det bättre på sommaren.
Har haft solpaneler på huset i drygt 10år så jag har ganska mycket statistik över hur mina paneler producerat i olika väderstreck, vinklar, temperaturer osv.
Jag har tom flyttat om paneler för att kunna optimera hur mycket de producerar på årsbasis.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om panelerna ger mer än vad jag förbrukar, vilket de oftast gör, går överskottet ut på elnätet.
Ju svalare panelen är desto högre effekt ger den.
Att den totalt sett inte ger mer på vintern än på sommaren har mer att göra med fler soltimmar och indirekt ljus på sommaren än på vintern.
Sedan kan man inte, normalt, ha optimal vinkel på panelerna mot solen alla månader om året.
Ju närmre lodlinjen panelen står desto bättre producerar den på vintern och ju närmre horisontalt så går det bättre på sommaren.
Har haft solpaneler på huset i drygt 10år så jag har ganska mycket statistik över hur mina paneler producerat i olika väderstreck, vinklar, temperaturer osv.
Jag har tom flyttat om paneler för att kunna optimera hur mycket de producerar på årsbasis.
Det stämmer nog mycket bra vad du skrivit...
Förra vintern när jag var i Sverige såg jag att panelerna laddade med 12A... Trotts att de låg platt på hb taket... Hade bara solen varit frame mesta tiden om vintern så hade vi nordbor (kallt) säkert producerat mer energi / panel än vad man får i södra Europa (varmt)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer nog mycket bra vad du skrivit...
Förra vintern när jag var i Sverige såg jag att panelerna laddade med 12A... Trotts att de låg platt på hb taket... Hade bara solen varit frame mesta tiden om vintern så hade vi nordbor (kallt) säkert producerat mer energi / panel än vad man får i södra Europa (varmt)

Ingen chans, läs #48 :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo... Men i den jämförelse har man väl bla utgått ifrån antal soltimmar.....
Hade solen bara varit framme (som jag skrev) då kanske förhållandet hade sett annorlunda ut... :rolleyes:;)

Nej, det är bara solinstrålningen per kvadratmeter, så det är rensat från tidsfaktorn.
"Kraften" i solinstrålningen skulle man kanske kunna beskriva det som? :wideeyed:
.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Absolut kompressorkøleskab og solceller.

Nu 200 Amp Lithium og 175W solpanel.
I sommer kunne camperen stå parkeret med tændt køleskab i op til 14 dage (jeg tjekkede dagligt på smartshunten)

Tidligere klarede vi os med 190 Amp AGM og 110w solpanel, da tilsluttet landstrøm ved opstart af køleskab inden afgang hjemmefra.
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Hej Stig!
Det gör man inte. Inte på sommaren iallafall. Dom som åker på vintern får ju välja vad dom vill ha för kyl,batteri.solpanel.
Som det ser ut nu på forumet så blir det fler och fler som byter ut sina gamla skåp som det inte finns reservdelar till till kompressor skåp.
Men som du säger så kan man sätta i större batteribank och fler paneler om man vill vara helt oberoende av stolpe.

Jag har 150Ah och stödladdar med 100W solpanel när det krisar. Mitt skåp drar ca5Ah de första 25-30min
när det varit avstängt en längre tid. Då står jag ju hemma och packar bilen och 230V är inkopplad.
Sedan drar det ca 3Amp när kompressorn går i ca20-30min
och stängs av i ca20-30min. Mellan +2-+6ºC i skåpet hela tiden. Ingen skillnad vid +30ºC ute o inne.
Det bara går och går.
Kör man med HB:n några timmar på dagen så kommer man fram med fulladdat batteri.
Vi står nästan 2dygn utan solpanel eller stolpe.
Vilket märke på ditt kompressor skåp??
 
Toppen