• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasolkylskåp eller kompressorkylskåp

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi kanske skulle höra på de som har en kompressor kyl och varken stort batteri och lite solpaneler hur det fungerar för dem....

Själv har jag en stor kompressor kyl och stort Lithiumbatteri och många paneler.... Som det är nu så kan jag ju sälja el...:twitcy:
Hej
Det är just det jag har gjort och svaret har blivit att på senhöst så är det mycket tveksamt utan elstolpe. Vi har 260W solceller och 200A bodelsbatteri, men när man kommer in i november så är det få soltimmar och ibland disigt hela dagen, solcellerna laddar då fortfarande men mycket lite och värmaren går oftast hela tiden sedan man stannat, det är mer belysning tänd och förvärmaren till gasolen är igång hela tiden. Det är ungefär vad batterikapaciteten klarar av inklusive körningen på dagen ( jag har som gräns att inte ta ut mer än 30% av bodelsbatterierna utan i undantagsfall), att ta in en ytterligare en ganska stor förbrukare skulle för vårt fall inte fungera.
jag har absolut inget emot kompressorskåp som sådant och för tony o nette fungerar det ju bra och då är det bara att gratulera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Det är just det jag har gjort och svaret har blivit att på senhöst så är det mycket tveksamt utan elstolpe. Vi har 260W solceller och 200A bodelsbatteri, men när man kommer in i november så är det få soltimmar och ibland disigt hela dagen, solcellerna laddar då fortfarande men mycket lite och värmaren går oftast hela tiden sedan man stannat, det är mer belysning tänd och förvärmaren till gasolen är igång hela tiden. Det är ungefär vad batterikapaciteten klarar av inklusive körningen på dagen ( jag har som gräns att inte ta ut mer än 30% av bodelsbatterierna utan i undantagsfall), att ta in en ytterligare en ganska stor förbrukare skulle för vårt fall inte fungera.
jag har absolut inget emot kompressorskåp som sådant och för tony o nette fungerar det ju bra och då är det bara att gratulera.
Det är inte alltid lätt att få det att fungera.... Men det finns säkert många lösningar för oss som har kompressor kyl....
En är att man kan vinkla sina paneler, speciellt på höst, vintern och våren.
Sen gäller det att ha många paneler... Helst taket fullt..
En lösning är ju att köra när batteriet börja ta slut..
En lösning är att sätta in Lithiumbatteri
En annan lösning är ju att köra söderöver typ sep-jun...

Sen har du ju själv nämnt några...

Jag har upptäckt en annan fördel med kompressor kyl.... En gasolkyl producera ju också en massa koldioxid..... Och just detta drar till sig mygg :eek:... Men med en kompressor kyl så får man också mycket mindre mygg runt husbilen...:rolleyes::twitcy:;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tänk på att med kompressorkyl är energi/el förbrukningen i stort sett proportionell mot storleken på kyl/frysskåpet.
Detta är ju ett icke ämne med gasoldrift, inget man funderar på.

Något att tänka på när man läser olika personers erfarenheter av kompressorskåp.
Om ett litet skåp, typ under bänkskivan drar x Ah kan ett stort skåp med separat frys dra det dubbla.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tänk på att med kompressorkyl är energi/el förbrukningen i stort sett proportionell mot storleken på kyl/frysskåpet.
Detta är ju ett icke ämne med gasoldrift, inget man funderar på.

Något att tänka på när man läser olika personers erfarenheter av kompressorskåp.
Om ett litet skåp, typ under bänkskivan drar x Ah kan ett stort skåp med separat frys dra det dubbla.
Jag har den stora kyl/frys på 139L.
Härunder kan du se min förbrukning kl 02:00 på natten (ingen laddning) då förbrukar det 6.0A varav vi skall räkna bort 1.5A som är "tomgångs förbrukning" på hb.... Då har vi kvar 4.5A som kylen tar i 20 min.... Sen uppehåll i 20 min innan nästa start... Osv... Osv...
Nu skall man också tänka på att den kyl jag har har mjuk start och stopp... Så förbrukningen blir ju mindre under dessa 20min...
Tittar vi i manualen så säger den att den genomsnittliga förbrukning är 1.6A....
Så på ett dygn drar den stora kyl/frys totalt 38.4A

Screenshot_20220918_155251_com.victronenergy.victronconnect.jpg

IMG_20220918_163930_edit_72345554369689.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har den stora kyl/frys på 139L.
Härunder kan du se min förbrukning kl 02:00 på natten (ingen laddning) då förbrukar det 6.0A varav vi skall räkna bort 1.5A som är "tomgångs förbrukning" på hb.... Då har vi kvar 4.5A som kylen tar i 20 min.... Sen uppehåll i 20 min innan nästa start... Osv... Osv...
Nu skall man också tänka på att den kyl jag har har mjuk start och stopp... Så förbrukningen blir ju mindre under dessa 20min...
Tittar vi i manualen så säger den att den genomsnittliga förbrukning är 1.6A....
Så på ett dygn drar den stora kyl/frys totalt 38.4A

Visa bilaga 225153

Visa bilaga 225152
Vad är det för tomgångsförbrukning du har som inte går via din smartshunt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad är det för tomgångsförbrukning du har som inte går via din smartshunt?
Haha om du bara visste allt elektrisk här finnes...
Digital volt mätare tar ungf. 20mA... Lika mycket tar den digitala amperemeter.
En kamera med en dvr är igång dygnet runt.. Android Stereon tar några mA...
Den digitala elektroniken som håller igång vattenpump i några minuter (om det behövs) tar ca 20mA.... Samma ditala kontroll för den stora dvr'n och 4 kameror tar i standby ca 20mA...
Dieselvärmaren display tar kanske 20mA...
LCD skärm med digital vatten mätare tar 20mA...
Fjärrstryrning för invertern och för trappan tar kanske 10mA var....
Säkert har jag glömt något...
Men när jag slängde ut bms123 så sjönk tomgångsförbrukning med ca 0.5A för båda relän...
Så tro inte att man kan vara utan el när man har en husbil... :swoon::twitcy::bye:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Aj aj... Så att du frågade efter det som går utanför smart shunten.... Just nu hoppas jag att allt går via smart shunten....
Och den förbrukning som jag hänvisade till tidigare 6.0A är inkl tomgångsförbrukning...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Aj aj... Så att du frågade efter det som går utanför smart shunten.... Just nu hoppas jag att allt går via smart shunten....
Och den förbrukning som jag hänvisade till tidigare 6.0A är inkl tomgångsförbrukning...
Sorry fel av mej, när jag förstorar din bild så ser jag din tomgång :msn_embarrassed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Haha om du bara visste allt elektrisk här finnes...
Digital volt mätare tar ungf. 20mA... Lika mycket tar den digitala amperemeter.
En kamera med en dvr är igång dygnet runt.. Android Stereon tar några mA...
Den digitala elektroniken som håller igång vattenpump i några minuter (om det behövs) tar ca 20mA.... Samma ditala kontroll för den stora dvr'n och 4 kameror tar i standby ca 20mA...
Dieselvärmaren display tar kanske 20mA...
LCD skärm med digital matten mätare tar 20mA...
Fjärrstryrning för invertern och för trappan tar kanske 10mA var....
Säkert har jag glömt något...
Men när jag slängde ut bms123 så sjönk tomgångsförbrukning med ca 0.5A för båda relän...
Så tro inte att man kan vara utan el när man har en husbil... :swoon::twitcy::bye:

Att reläerna till BMS123 drog ström beror ju antingen på fel reläer eller fel programmering av BMS, de reläer som rekommenderas
är bistabila, d.v.s. drar bara ström när dom slår om, och i alla normala fall skall dom bara slå om vid överspänning eller underspänning.
Och det skall ju hända väldigt sällan. Frånslag vid överspänning skall bara ske om du har problem med laddaren eller har programmerat fel.
Frånslag vid underspänning bara när du är på väg att tömma batterierna under den gräns du själv har programmerat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att reläerna till BMS123 drog ström beror ju antingen på fel reläer eller fel programmering av BMS, de reläer som rekommenderas
är bistabila, d.v.s. drar bara ström när dom slår om, och i alla normala fall skall dom bara slå om vid överspänning eller underspänning.
Och det skall ju hända väldigt sällan. Frånslag vid överspänning skall bara ske om du har problem med laddaren eller har programmerat fel.
Frånslag vid underspänning bara när du är på väg att tömma batterierna under den gräns du själv har programmerat.
Jag vet.... Men när jag började med lifepo4 batteri så var det svårt att hitta rätt relän, så jag tog vad jag kunde då hitta på marknaden för en skäligt penning....
Sen fick de hänga med eftersom allt fungerade ua... ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet.... Men när jag började med lifepo4 batteri så var det svårt att hitta rätt relän, så jag tog vad jag kunde då hitta på marknaden för en skäligt penning....
Sen fick de hänga med eftersom allt fungerade ua... ;)

Det kan ju vara så, men då har du ju inte följt anvisningarna och det kan ju inte produkterna skyllas för!
 
Toppen