• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Gasolkontroll

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en begagnad husbil i höstas. När jag skulle ställa på nu i vår tänkte jag, bäst att göra en "gasolkontroll" så jag ringde Svensk Bilprovning och bokade en tid. När jag såg vad det kostade blev jag fundersam 249:- .Bara för några dagar sedan var jag inne med personbilen för besiktning. Det kostade 539:- och var avklarat på 15min. då kan det inte bli mer än ca:7,5min för 249:- Men jag åkte in blev visad in i ett fikarum att vänta och det tog nog inte mer än 7min så kom killen och sa att allt var OK det är bara att "tuta och köra". Att det gick snabbt förstår man när man tittar på bilden, det är den gasolslang som satt från reduceringsventilen och in i bilen vid besiktningen.

Börje
20210331_171150[1].jpg
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har gått kursen ”heta arbeten” där tas det upp att använd inte gas slangar med torrsprickor.
Nu är det väl ganska klarlagt att företagen som besiktar våra bilar, i en del fall inte har kompetens att besikta gasol anläggningar på husbilar.
Bra att få reda på det så kan vi lägga dom pengarna på något annat.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har gått kursen ”heta arbeten” där tas det upp att använd inte gas slangar med torrsprickor.
Nu är det väl ganska klarlagt att företagen som besiktar våra bilar, i en del fall inte har kompetens att besikta gasol anläggningar på husbilar.
Göran i Björnarbo
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har gått kursen ”heta arbeten” där tas det upp att använd inte gas slangar med torrsprickor.
Nu är det väl ganska klarlagt att företagen som besiktar våra bilar, i en del fall inte har kompetens att besikta gasol anläggningar på husbilar.
Göran i Björnarbo
Kan bara hålla med dig.
Inte efter det som jag råkade utför. Se inlägg 24.
Vi får hoppas att det inte kommer att bli ett krav med gasolkontroll för att ta in på en camping. Det klistermärket är inte värt mycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu var den olyckliga branden i en byggnad, men tänker ifall en liknande brand startar på en camping,
en eldkvast från en gasoltub är väl längre än 4m, så spridning sker snabbt.
Kommer räddningstjänt gå in på en camping där flera fordon med gasol brinner, då deras egen säkerhet står överst :rolleyes:
 
Toppen