• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfyllning Spanien

Stinaviola

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
22789
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som vet var man kan fylla svenska gasol flaskor P11, på rutten Sevilla-San Sebastian?
Tacksam för svar!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tanka ABSOLUT INTE PC10 själv,detta kan var livsfarligt, skall dom fyllas krävs professionell utrustning anpassad för detta!
Den professionella utrustningen tycks inskränka sig till en våg med tillräcklig mätnoggrannhet och en förmåga att kunna räkna ihop taravikt inklusive fyllnadsanordning och fyllnadsvikt. Åtminstone har jag inte kunnat se någon annan utrustning när jag låtit fylla mina flaskor.

//Michael, medlem
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den professionella utrustningen tycks inskränka sig till en våg med tillräcklig mätnoggrannhet och en förmåga att kunna räkna ihop taravikt inklusive fyllnadsanordning och fyllnadsvikt. Åtminstone har jag inte kunnat se någon annan utrustning när jag låtit fylla mina flaskor.

//Michael, medlem
Det är helt riktigt,men blir något fel blir det en bra smäll,detta är också en anledning till att man kan bli nekad att tanka LPG utan yttre anslutning pga. fultankningar.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det är här i Svedala det är två olika priser, ett för gasol och ett lägre för LPG, lyckas du få LPG-pris när du fyller dina PC10 i Sverige?


Spännande, får kolla där nästa gång. Hur väger du dina PC10 medan du tankar dem?
Jag väger inte. Det är säkrare att gå på volym. En PC10 rymmer 20 liter upp till Max 10 kg. Vågar där man lägger in tara på flaskan kan lätt ställas fel. Att följa ett räkneverk som är kalibrerat i liter anser jag säkrare. Det kan inte bli fel eller hur.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det är helt riktigt,men blir något fel blir det en bra smäll,detta är också en anledning till att man kan bli nekad att tanka LPG utan yttre anslutning pga. fultankningar.
Vad blir det smäll av. Du får aldrig röka vid tankning av något bränsle. Pumpen bryter själv på grund av för högt tryck
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Den professionella utrustningen tycks inskränka sig till en våg med tillräcklig mätnoggrannhet och en förmåga att kunna räkna ihop taravikt inklusive fyllnadsanordning och fyllnadsvikt. Åtminstone har jag inte kunnat se någon annan utrustning när jag låtit fylla mina flaskor.

//Michael, medlem
Ställer man in fel blir det fel. Har du en tom flaska och ska fylla 20 liter då släpper man påfyllningsknappen när mätaren når 20 liter. Man tar betalt i liter vid lösvikt.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det är här i Svedala det är två olika priser, ett för gasol och ett lägre för LPG, lyckas du få LPG-pris när du fyller dina PC10 i Sverige?


Spännande, får kolla där nästa gång. Hur väger du dina PC10 medan du tankar dem?
I Sverige vägs de vid fyllning och man betalar ett pris/kg. Den här tråden handlar om tankning i Spanien.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Tanka ABSOLUT INTE PC10 själv,detta kan vara livsfarligt, skall dom fyllas krävs professionell utrustning anpassad för detta!
Det är nog inte mer livsfarligt om man är kunnig och vet var man gör. Jag har inte sett någon professionell utrustning som du beskriver någonstans på Iberiska halvön som denna tråd handlar om. Jag har dock sett tankningsutrustning på depå där man fyller de spanska Repsolpropanflaskorna. Då går man på vikt, men justerar inte tara efter varje flaska utan fyller till teoretisk vikt 11 kg + tara.
 
Toppen