• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfyllning Spanien

Stinaviola

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
22789
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som vet var man kan fylla svenska gasol flaskor P11, på rutten Sevilla-San Sebastian?
Tacksam för svar!
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Då min gas tog slut i Spanien härom dagen läste jag på om möjlighet att fylla på svenska flaskor. Tydligen finns det de som avråder från detta eftersom det inte är lagligt. Någon som vet om det stämmer?

Gas guide på nätet

I alla fall, jag skrev ett kontrakt med Repsol och köpte en ny flaska som fick plats bredvid min svenska flaska. €55 varav €20 var själva gasen. Du kan inte lämna tillbaka flaskan när du är klar, men du kan sälja den vidare vilket är vad jag tänkt försöka göra innan jag åker hem till Sverige.

Tyvärr inget svar på din fråga, men ett alternativ åtminstone :)
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Då min gas tog slut i Spanien härom dagen läste jag på om möjlighet att fylla på svenska flaskor. Tydligen finns det de som avråder från detta eftersom det inte är lagligt. Någon som vet om det stämmer?

Gas guide på nätet

I alla fall, jag skrev ett kontrakt med Repsol och köpte en ny flaska som fick plats bredvid min svenska flaska. €55 varav €20 var själva gasen. Du kan inte lämna tillbaka flaskan när du är klar, men du kan sälja den vidare vilket är vad jag tänkt försöka göra innan jag åker hem till Sverige.

Tyvärr inget svar på din fråga, men ett alternativ åtminstone :)
Billigare är att köpa spansk propanflaska på marknad. Kostar normalt 10€. Sedan kan man byta var man vill.
Angående påfyllning. Min uppfattning är att alla som säljer gas fyller i . Själv har jag fast tank på 190 l. samt svenska PC10 som jag fyller här med hjälp av en adapter.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Va
Billigare är att köpa spansk propanflaska på marknad. Kostar normalt 10€. Sedan kan man byta var man vill.
Vad är det för marknad du syftar på?

För mig var det värt att betala €35 för smidigheten, men nästa gång jag reser ner kanske jag hunnit få reda på var en andrahands-flaska går att få tag på.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Va

Vad är det för marknad du syftar på?

För mig var det värt att betala €35 för smidigheten, men nästa gång jag reser ner kanske jag hunnit få reda på var en andrahands-flaska går att få tag på.
I de flesta spanska orter finns vad som i dagligmun kallas tjuvarnas marknad. Nästan allt som sälj där är begagnade varor och billigt. Min spanska 11 kg. propanflaska står fylld hemma. Den är på tok för tung att hantera i jämförelse med en svensk PC10 flaska som jag vid tom fyller med 20 liter GLP gas
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
I de flesta spanska orter finns vad som i dagligmun kallas tjuvarnas marknad. Nästan allt som sälj där är begagnade varor och billigt. Min spanska 11 kg. propanflaska står fylld hemma. Den är på tok för tung att hantera i jämförelse med en svensk PC10 flaska som jag vid tom fyller med 20 liter GLP gas
Är GLP och LPG samma sak? Var får du tag på LPG till PC10?

Jag trodde att LPG var begreppet för drivmedelsgasol för fasta tankar och att den då säljs med lägre skatt och att det förklarar prisskillnaden mellan flaskfyllning och LPG tankning...

Gasolmacken i Nykköping:
36 kr/kg - Gasol på lösvikt
11 kr/liter - Tanka LPG
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Är GLP och LPG samma sak? Var får du tag på LPG till PC10?

Jag trodde att LPG var begreppet för drivmedelsgasol för fasta tankar och att den då säljs med lägre skatt och att det förklarar prisskillnaden mellan flaskfyllning och LPG tankning...

Gasolmacken i Nykköping:
36 kr/kg - Gasol på lösvikt
11 kr/liter - Tanka LPG
LPG betyder liquid petrol gas. GLP är samma på spanska. I Sverige säljs det även som gasol. Blandning mellan Propan och Butan är dock olika pga av lägre temperatur Sverige. Butan innehåller mer energi, men har nackdelen att den inte fungerar i minusgrader.
Priset sättet varje säljställe. 1 kg motsvarar 2 liter. Lösvikt brukar kosta 15-20% mer pga annan beskattning.
 
Senast ändrad:

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
LPG betyder liquid petrol gas. GLP är samma på . I sälj det även som gasol. Blandning mellan Propan och Butan är dock olika pga av lägre temperaturi . Butan innehåller mer energi, men har nackdelen att den inte fungerar i minusgrader.
Priset sättet varje säljställe. 1 kg motsvarar 2 liter. Lösvikt brukar kosta 15-20% mer pga annan beskattning.
Hej!
Är det någon som vet var man kan fylla svenska gasol flaskor P11, på rutten Sevilla-San Sebastian?
Tacksam för svar!
Hej i Santa Pola fråga på campingen och Águilas på Anibal går det att fylla svenska tuber
Mvh Lasse
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
LPG betyder liquid petrol gas. GLP är samma på spanska. I Sverige säljs det även som gasol. Blandning mellan Propan och Butan är dock olika pga av lägre temperatur Sverige. Butan innehåller mer energi, men har nackdelen att den inte fungerar i minusgrader.
Priset sättet varje säljställe. 1 kg motsvarar 2 liter. Lösvikt brukar kosta 15-20% mer pga annan beskattning.
Jag har inte lyckats få någon att fylla LPG i min PC10, dom vill bara fylla gasol till gasolpris. Detta trots att det kommer från samma tank.

Var får du din PC10 fylld med LPG?
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
För två år sedan kostade 11kg-flaskan ingenting i Castellon om man köpte den på Cepsa depå eller större tankstation t ex Repsol eller BP. Man betalade för gasen bara och fick det officiella certifikatet också.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag fyller på alla mackar som har lösviksförsäljning från pump med egen adapter. Hur menar du när du skriver fylla gasol till gasolpris.
Det är här i Svedala det är två olika priser, ett för gasol och ett lägre för LPG, lyckas du få LPG-pris när du fyller dina PC10 i Sverige?

Köpt på Elmia mässan i tingel tangel tältet. Saknar märkning. Har också hört att det har tillverkats hos gasföretag i Portugal till husbilsägare.
Spännande, får kolla där nästa gång. Hur väger du dina PC10 medan du tankar dem?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är här i Svedala det är två olika priser, ett för gasol och ett lägre för LPG, lyckas du få LPG-pris när du fyller dina PC10 i Sverige?


Spännande, får kolla där nästa gång. Hur väger du dina PC10 medan du tankar dem?
Tanka ABSOLUT INTE PC10 själv,detta kan vara livsfarligt, skall dom fyllas krävs professionell utrustning anpassad för detta!
 
Senast ändrad:
Toppen