Jag tolkar regeln som att den primärt gäller utrustningen samt installationen.
What ECE67R Covers
The regulation is broken into two main parts:
Approval of Equipment: This section specifies the safety requirements for individual components of an LPG system. This includes the fuel tank, valves, hoses, pipes, and pressure regulators. If a component is stamped with ECE67R-01 (the most recent revision), it has been independently tested and certified to meet these stringent standards.
Approval of Installation: This part details how those components must be installed in a vehicle. It covers things like the proper placement of the fuel tank, the routing of gas lines, and the required safety devices, such as an automatic shut-off valve that prevents the tank from being filled beyond 80% capacity.
In simple terms, if you are buying a car with an LPG system or having one installed, you want to make sure the components and the installation are certified under ECE67R. This guarantees that the system is designed to be as safe as possible and to prevent leaks, overfilling, or other potential hazards.
Jag tolkar även lagkravet på fasta LPG-tankar är borttaget i Sverige.
Du ställer en mycket relevant fråga. Den tioåriga periodiska besiktningen av gasoltankar har länge varit standard, men lagkraven skiljer sig åt mellan olika EU-länder och har ändrats över tid, vilket har skapat viss förvirring.
I Sverige, och i flera andra EU-länder, finns inte längre ett generellt lagkrav på ett obligatoriskt tioårigt trycktest för fast installerade LPG-tankar i husbilar.
Detta beror på att ansvaret har flyttats från att vara en specifik, lagstadgad kontroll med ett visst intervall till att vara en del av den allmänna säkerhetsbedömningen av fordonet.
Anledningar till förändringen
Förändrade standarder: Den europeiska standarden EN 1949 betonar nu mer vikten av korrekt installation och regelbundna visuella kontroller av slangar och regulatorer, snarare än enbart ett trycktest av tanken.
Ökat fokus på komponenter: De flesta gasläckor och problem uppstår inte i själva tanken, utan i slangarna, regulatorerna och kopplingarna. Därför har fokus flyttats till att dessa komponenter ska bytas ut och inspekteras regelbundet.
Regleringsansvar: Ansvar för att utrustningen är säker ligger nu primärt hos fordonets ägare och de verkstäder som utför service. I Sverige är det Elsäkerhetsverket som ansvarar för gasolinstallationer i fastigheter och fordon.
Praktiska implikationer och rekommendationer
Trots att det inte längre är ett lagkrav i många länder, rekommenderas det fortfarande starkt att låta en expert kontrollera gasolsystemet regelbundet.
Slangar och regulatorer: Byt ut alla slangar och regulatorer ungefär vart tionde år, eller oftare om de visar tecken på slitage. Gummimaterial åldras och spricker, vilket ökar risken för läckage.
Läckagekontroll: Se till att det görs ett tryckprov i samband med service eller besiktning för att upptäcka eventuella läckor.
Expertis: Låt alltid en certifierad gasolinstallatör eller en verkstad med erfarenhet av husbilar och gasolsystem utföra arbetet. Det är den bästa garantin för att installationen uppfyller alla gällande säkerhetskrav.
Denna information kan vara förvirrande eftersom reglerna skiljer sig åt mellan olika europeiska länder och ständigt utvecklas. Om du reser utomlands med din husbil kan det vara bra att kontrollera de lokala reglerna, men generellt är det den svenska lagstiftningen som gäller för ett svenskregistrerat fordon.