• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol, stål eller aluminium eller komposit

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Förmodligen en fråga/tråd som varit uppe förut...
Vilken typ av flaska är 'bäst' att ha i bilen?
Vikt vs funktion vs pris?
Har jag förstått det rätt och man vill ha 'fast LPG' så är det aluminium gäller (eller?)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
2.043
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
som P
Tack,
i Sverige är det så vet jag vet inte ett problem (till 99% i alla fall). Vi konsumenter byter ju tomma flaskor mot fulla och ansvaret för att lämna ut godkända/provtryck flaskor oavsett material faller på leverantören/utbtytaren.
Till skillnad från gasolslangen t.ex. Där ansvaret faller på mig att byta den enligt rekommendation vart 5:e år.
Som Pålle skriver i #19 så er der forskel på fastmonterede tankflasker og vanlige gasolflasker. Vanlige flasker er jo beregnet på at bytte og derfor er det fabrikanten som har trykprøveansvaret.
En fyldeflaske til fastmontering køber du som din ejendom og den er ikke beregnet på indbytning, og derfor er det dig som har trykprøveansvaret.
Derfor mit råd om at købe en flasketype som ikke skal trykprøves.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.465
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.184
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så står det inte

CAMPKO gastankflaska av massivt stål har utvecklats för permanent installation i husbil och husvagn. Den har en hög säkerhetsstandard och är certifierad enligt ECE 67R-01.
Tack vare ECE 67R-01-homologeringen behöver den inte besiktas efter 10-år.
Tack,
i Sverige är det så vet jag vet inte ett problem (till 99% i alla fall). Vi konsumenter byter ju tomma flaskor mot fulla och ansvaret för att lämna ut godkända/provtryck flaskor oavsett material faller på leverantören/utbtytaren.
Till skillnad från gasolslangen t.ex. Där ansvaret faller på mig att byta den enligt rekommendation vart 5:e år.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Killgissning - Mopeka går väl på vikt?
Så det viktigaste är att vågen & flaskan har bra kontakt?
Nej, den går inte på vikt utan nån form av radiovågor - sonar står det. Men det är ändå viktigt att det blir bra kontakt mot flaskan.

Men jag måste också rätta mig. Senaste versionen av mätaren ska klara plast och komposit också! (Jag skulle vilja ha en till vardera färsk- och gråvattentank...). Men nu blev det off topic, sorry.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.206
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack,
i Sverige är det så vet jag vet inte ett problem (till 99% i alla fall). Vi konsumenter byter ju tomma flaskor mot fulla och ansvaret för att lämna ut godkända/provtryck flaskor oavsett material faller på leverantören/utbtytaren.
Till skillnad från gasolslangen t.ex. Där ansvaret faller på mig att byta den enligt rekommendation vart 5:e år.
Helt riktigt är det inget problem när det gäller vanliga bytes flaskor, men länken jag bifogade är en fast tankflaska, varför denna inte skall besiktigas som aluflaskor kan man fråga sig.
 

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2025
Snabbfakta:

I flaskor av stål eller aluminium förvandlas vätskan till gas även dig låga temperaturer, vilken den inte gör i kompositflaskor.

Aluminiumflaskor är lättare än stålflaskor.

I kompositflaskor är det lätt att se vätskenivån.


Välj själv vilket du prioriterar högst.

Pålle

PS
Prissättningen för byte/fyllning är fri, så det är svårt att göra en jämförelse .
DS
Hej - Vet du möjligen var man kan köpa ngn adapter för påfyllning av LPG i Tyskland, Frankrike - o.s.v. (funkar det med en "vanlig" svensk flaska) ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.206
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej - Vet du möjligen var man kan köpa ngn adapter för påfyllning av LPG i Tyskland, Frankrike - o.s.v. (funkar det med en "vanlig" svensk flaska) ?
Du kan inte tanka en vanlig svensk flaska själv på en mack, det finns stationer som kan fylla din svenska, dom har i dom flesta fall rätt kopplingar, du kan få leta en del efter dessa fyllare det är inte så gott om dom, i Tyskland finns en del, Frankrike tveksamt.
Här är den vanligaste kopplingen för att fylla svensk flaska
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.343
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu känns denna tråd farlig......

Låt oss reda ut några livsviktiga saker om gasolflaskor.

En gasolflaska/tank måste oavsett typ ha ett expansionsutrymme på minst 20% av tillgänglig volym
Detta innebär att gasolen endast får uppta max 80% av tillgänglig volym.

  • En vanlig gasolflaska "från bensinstationen" är en tom "burk" med kran i toppen.
En flaska "från bensinstationen" fylls hos en speciallist som med våg ser till att flaskan ALDRIG fylls till mer än 80% av tillgänglig volym.
Denns typ av flaska får inte fyllas av lekman/husbilisten, utan det är som sagt bara gasolspecialister som skall fylla dessa.
  • En gasoltankflaska, typ Alugas med flera, har en flottör med avstängningsventil inbyggd.
Flottören med avstängningsventil ser till att flaskan ALDRIG kan fyllas till mer än 80% av tillgänglig volym.
Det är endast dessa flaskor med inbyggd flottör som får fyllas av husbilisten.

Ovanstående finns itråden, men är otydligt och utspritt bland inläggen.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.253
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
ECE 67R-01 handlar om bilar där gasen används som motorbränsle. Att försäljare hänvisar till den förordningen vid marknadsföring av gasflaskor för annan användning känns inte helt ärligt.
Jag skrev till en återförsäljare av Campkos flaskor och frågade dem hur regelverket ECE 67R-01 kunde användas för dessa tankflaskor, men fick naturligtvis inget svar alls. Så jobbar oseriösa företag!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
2.139
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Ett tips när ni räknar gasolpris för att jämföra literpris och kilopris. 1 kg gasol motsvarar 1,972 liter flytande gasol. Fyller du lösa gasolflaskor betalar du per kilo och tankar du i fasta gasolflaskor betalar du per liter. Det är lätt att få för sig att det är mycket billigare att tanka fasta flaskor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.653
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
ECE 67R-01 handlar om bilar där gasen används som motorbränsle. Att försäljare hänvisar till den förordningen vid marknadsföring av gasflaskor för annan användning känns inte helt ärligt.

Jag tolkar också förordningen som standard för utrustning i fordon som använder gasol.
Då känns det märkligare att andra märken inte blivit godkända.

Så här svarar Gemini pro.
ECE 67R-01 är en europeisk standard för utrustning i fordon som använder LPG (Liquefied Petroleum Gas), det vill säga gasol, som drivmedel eller för andra funktioner, till exempel i husbilar och husvagnar.

Standarden syftar till att garantera säkerheten för alla komponenter som ingår i gasolsystemet, från tankar och slangar till ventiler och påfyllningsanordningar. När en produkt är ECE 67R-01-godkänd innebär det att den uppfyller strikta krav gällande:
  • Säkerhet: Utrustningen har testats för att säkerställa att den tål tryck, temperaturförändringar och andra påfrestningar utan risk för läckage eller andra fel.
  • Kvalitet: Komponenterna är tillverkade av material som är lämpliga för LPG och har en specifik utformning för att minimera risker.
  • Funktion: Systemet fungerar på ett säkert och effektivt sätt. Ett exempel är tankar som har en automatisk påfyllningsbegränsning till 80 %, vilket förhindrar överfyllning och därmed en farlig tryckökning.
I praktiken ser du ofta den här märkningen på påfyllningsbara gasolflaskor för husbilar, slangar och andra delar av gasolsystemet. Det är ett viktigt godkännande som signalerar att produkten är säker att använda i enlighet med europeiska bestämmelser.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.411
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag tolkar också förordningen som standard för utrustning i fordon som använder gasol.
Då känns det märkligare att andra märken inte blivit godkända.

Så här svarar Gemini pro.
ECE 67R-01 är en europeisk standard för utrustning i fordon som använder LPG (Liquefied Petroleum Gas), det vill säga gasol, som drivmedel eller för andra funktioner, till exempel i husbilar och husvagnar.

Standarden syftar till att garantera säkerheten för alla komponenter som ingår i gasolsystemet, från tankar och slangar till ventiler och påfyllningsanordningar. När en produkt är ECE 67R-01-godkänd innebär det att den uppfyller strikta krav gällande:
  • Säkerhet: Utrustningen har testats för att säkerställa att den tål tryck, temperaturförändringar och andra påfrestningar utan risk för läckage eller andra fel.
  • Kvalitet: Komponenterna är tillverkade av material som är lämpliga för LPG och har en specifik utformning för att minimera risker.
  • Funktion: Systemet fungerar på ett säkert och effektivt sätt. Ett exempel är tankar som har en automatisk påfyllningsbegränsning till 80 %, vilket förhindrar överfyllning och därmed en farlig tryckökning.
I praktiken ser du ofta den här märkningen på påfyllningsbara gasolflaskor för husbilar, slangar och andra delar av gasolsystemet. Det är ett viktigt godkännande som signalerar att produkten är säker att använda i enlighet med europeiska bestämmelser.
Det står enbart "propulsion" i föreskriften. Propulsion= framdrift. Alltså motorbränsle.

1000001228.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.653
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det står enbart "propulsion" i föreskriften. Propulsion= framdrift. Alltså motorbränsle.

Visa bilaga 241264

Jag tolkar regeln som att den primärt gäller utrustningen samt installationen.

What ECE67R Covers
The regulation is broken into two main parts:
Approval of Equipment: This section specifies the safety requirements for individual components of an LPG system. This includes the fuel tank, valves, hoses, pipes, and pressure regulators. If a component is stamped with ECE67R-01 (the most recent revision), it has been independently tested and certified to meet these stringent standards.

Approval of Installation: This part details how those components must be installed in a vehicle. It covers things like the proper placement of the fuel tank, the routing of gas lines, and the required safety devices, such as an automatic shut-off valve that prevents the tank from being filled beyond 80% capacity.
In simple terms, if you are buying a car with an LPG system or having one installed, you want to make sure the components and the installation are certified under ECE67R. This guarantees that the system is designed to be as safe as possible and to prevent leaks, overfilling, or other potential hazards.

Jag tolkar även lagkravet på fasta LPG-tankar är borttaget i Sverige.

Du ställer en mycket relevant fråga. Den tioåriga periodiska besiktningen av gasoltankar har länge varit standard, men lagkraven skiljer sig åt mellan olika EU-länder och har ändrats över tid, vilket har skapat viss förvirring.
I Sverige, och i flera andra EU-länder, finns inte längre ett generellt lagkrav på ett obligatoriskt tioårigt trycktest för fast installerade LPG-tankar i husbilar.
Detta beror på att ansvaret har flyttats från att vara en specifik, lagstadgad kontroll med ett visst intervall till att vara en del av den allmänna säkerhetsbedömningen av fordonet.
Anledningar till förändringen
Förändrade standarder: Den europeiska standarden EN 1949 betonar nu mer vikten av korrekt installation och regelbundna visuella kontroller av slangar och regulatorer, snarare än enbart ett trycktest av tanken.
Ökat fokus på komponenter: De flesta gasläckor och problem uppstår inte i själva tanken, utan i slangarna, regulatorerna och kopplingarna. Därför har fokus flyttats till att dessa komponenter ska bytas ut och inspekteras regelbundet.
Regleringsansvar: Ansvar för att utrustningen är säker ligger nu primärt hos fordonets ägare och de verkstäder som utför service. I Sverige är det Elsäkerhetsverket som ansvarar för gasolinstallationer i fastigheter och fordon.
Praktiska implikationer och rekommendationer
Trots att det inte längre är ett lagkrav i många länder, rekommenderas det fortfarande starkt att låta en expert kontrollera gasolsystemet regelbundet.
Slangar och regulatorer: Byt ut alla slangar och regulatorer ungefär vart tionde år, eller oftare om de visar tecken på slitage. Gummimaterial åldras och spricker, vilket ökar risken för läckage.
Läckagekontroll: Se till att det görs ett tryckprov i samband med service eller besiktning för att upptäcka eventuella läckor.
Expertis: Låt alltid en certifierad gasolinstallatör eller en verkstad med erfarenhet av husbilar och gasolsystem utföra arbetet. Det är den bästa garantin för att installationen uppfyller alla gällande säkerhetskrav.
Denna information kan vara förvirrande eftersom reglerna skiljer sig åt mellan olika europeiska länder och ständigt utvecklas. Om du reser utomlands med din husbil kan det vara bra att kontrollera de lokala reglerna, men generellt är det den svenska lagstiftningen som gäller för ett svenskregistrerat fordon.
 
Toppen