• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol - nivåmätning

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Definition av fast tank kan variera något, men här har några applikationer som fungerar.


Jag är nog väldigt säker på att TS menar en 11kg's Alugas-tank.
Jag skulle vilja se en lastcell fungera i en husbil, dessa har jag haft broblem med i över 40år, och då stod tankarna ändå hyffsat stilla i jämförelse med en husbil :swoon:
 

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
Jag är nog väldigt säker på att TS menar en 11kg's Alugas-tank.
Jag skulle vilja se en lastcell fungera i en husbil, dessa har jag haft broblem med i över 40år, och då stod tankarna ändå hyffsat stilla i jämförelse med en husbil :swoon:
Tack! Jag är intresserad av vilka olika metoder passar och helst testade för 11 kg fast monterad Alugas tank.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske du får svar här!
Tommy

alltomhusbilen.se

Test: GOK Senso4s Plus, gasolvåg med app - Allt om husbilen

Print Det finns en mängd olika sätt att hålla koll på gasolen. En del mycket avancerade, andra direkt simpla och knappast tillförlitliga. Vi har testat en slovensk produkt som kontinuerligt väger flaskan och på så vis räknar ut kvarvarande mängd. Statusen visas i en app i telefonen. Av Stig...
alltomhusbilen.se
alltomhusbilen.se

Gilla Svara
Rapportera inlägg

Såg denna först nu.
Detta är inte en godkänd installation av fasta gasoltankar, enligt mej.
Jag gjorde en fasttank-installation senast i tisdags i en husbil och använde då såklart ett avsett monteringskit och då blir tankflaskan stumt monterad och går inte att väga.
Däremot verkar ultraljudsmätningen ha fungerat delvis.
Jag är själv inne på att byta ut en flaska mot en tankflaska i min husbil, men vill inte förlora originalmätningen som sitter i husbilen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Billedet i #28 viser en montering af "løse" flasker. Det går ikke i Danmark til faste flasker.

Jeg har desværre ikke et billede af begge flasker som hele, ,men jeg håber det får at danne sig et indtryk

Gasinstallation (1).jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Billedet i #28 viser en montering af "løse" flasker. Det går ikke i Danmark til faste flasker.

Jeg har desværre ikke et billede af begge flasker som hele, ,men jeg håber det får at danne sig et indtryk

Visa bilaga 232671

Men klickar man på länken så ser man att de monterat fasta tankflaskor felaktigt, och då kanske vågarna fungerar, väldigt okunniga på den sidan.

2-Vagarna-pa-plats-under-tankflaskorna-kopia-kopiera.jpg
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Den fasta flaskan står längst inne i skåpet bakom den andra flaskan så att åtkomst åt den originalmätaren är omöjligt. Den ända alternativ är då fjärravläsning.
Jag använder en inspektionsspegel men står flaskan längst in kanske det är lite trångt att få in spegeln i rätt läge för avläsning. Kan vara värt att prova ändå. Det finns olika modeller, en del har inbyggd belysning vilket är en fördel.

1710447337441.png
 

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
Jag använder en inspektionsspegel men står flaskan längst in kanske det är lite trångt att få in spegeln i rätt läge för avläsning. Kan vara värt att prova ändå. Det finns olika modeller, en del har inbyggd belysning vilket är en fördel.

Visa bilaga 232675
Jag testade med liknande spegel och lampa men det är för trångt. Ingen bra lösning tyvärr.
 
Toppen