• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol - nivåmätning

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Kommer ihåg den remsan man klistrade på flaskan med flytande kristaller som ändrade färg efter som flytande gas vid förbrukning blir kall. Finns att köpa idag men nu kallar man det för magnetisk. den som sitter vid tuben finns väl flera sorter dels typ tryckmätare och en mekanisk som är kopplad till en invändig flottör.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Denna skaffade jag till kompositflaskan. fungerar med bluetooth.
Jag funderar också på att skaffa någon gasmätare som fungerar (har idag en Truma levelcheck som bara fungerar på min aluflaska, inte på stålflaskan?). Eftersom hemsidan inte visar om man kan använda appen mot dubbla gasoltuber (d.v.s. två mätare samtidigt i samma app) så undrar jag om du har svaret på det?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag funderar också på att skaffa någon gasmätare som fungerar (har idag en Truma levelcheck som bara fungerar på min aluflaska, inte på stålflaskan?). Eftersom hemsidan inte visar om man kan använda appen mot dubbla gasoltuber (d.v.s. två mätare samtidigt i samma app) så undrar jag om du har svaret på det?
Se uppdaterat inlägg #10 . Det går åt 1/flaska. Har 2 st kan du avläsa bägge i appen som laddas ned.
Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På en fast gasolflaska, som ju TS har, kan man väl inte använda en mätmetod som bygger på att man väger flaskan? (Flaskan sitter ju fast monterad.)

Man kan väl heller använda ekolodsprincipen, eftersom givaren för överfyllnadsskyddet förmodligen stör signalen?

Pålle
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag har ändrat mitt inlägg #10
Det var denna modell som jag hade skaffat och precis som Ol-Mats skriver så är det denna som rekommenderas till husbilar eller husvagnar. Ursäkta det gick lite för fort med första inlägget!
Tommy

 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Ni som rekommenderar en viss typ av mätare, vet ni om den fungerar på en fast alugastank som det efterfrågas??

Kanske du får svar här!
Tommy

 
Toppen