• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Spanien

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Hej. Nu ska vi, maken o jag bege oss till södra europa med vår nya husbil. Det är första gången och vi läser allt om hur vi ska hantera gasol på en 5-månaders resa. Ändå fattar vi inte hur gasen ska räcka. Vi tänker ha en färdig slang med spansk regulator och köpa tuber när vi kommer ner. MEN var gör vi av två tomma svenska kompositflaskor. Regelverket hemma säger max 60 l gasol. Hur ser det ut i Spanien / Portugal?
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jag har varit i Frankrike några månader per år sedan 2020. Åkte ner med en full svensk P11 och köpte en fransk flaska på plats (har plats för två flaskor). Fick besöka en husbilsfirma för att köpa till en del komponenter som behövdes, en rörstump, några kopplingar, en slang och en regulator.
Det funkade bra.
Numera har jag moderniserat och skaffat en Truma duocontrol som primärt använder den franska flaskan, men kopplar in den svenska när den franska är tömd och behöver bytas.
En utländsk primär flaska och en svensk som får agera reserv således. Det har funkat bra för mig.
 

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Detta är precis vårt tänk också. Vi tänker köpa och återlämna flaskor i vart land vi stannar länge. Har som sagt köpt på oss en del och det som saknas får vi köpa på plats.
Nu bara längtar vi tills vi är iväg.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Hej. Nu ska vi, maken o jag bege oss till södra europa med vår nya husbil. Det är första gången och vi läser allt om hur vi ska hantera gasol på en 5-månaders resa. Ändå fattar vi inte hur gasen ska räcka. Vi tänker ha en färdig slang med spansk regulator och köpa tuber när vi kommer ner. MEN var gör vi av två tomma svenska kompositflaskor. Regelverket hemma säger max 60 l gasol. Hur ser det ut i Spanien / Portugal?
Vi har kört runt i både Spanien och Portugal med tomma svenska tuber (går att få dem fyllda om det behövs). Köpte en portugisisk kompositflaska inkl regulator/koppling och bytte vid behov. Dock tvingad att köpa en spansk ståltub (samma koppling) och den fyllde jag vid behov för mkt lägre avgift, även efter hemkomst fyllt och använt den i Sverige och nu på väg ner igen.
 

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Wow. Tack, detta var precis det vi ville höra. Då tänker vi alltså rätt med olika länders tuber, byta / fylla.
Då ses vi kanske på vägarna i södra europa.
Ha det bra
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Wow. Tack, detta var precis det vi ville höra. Då tänker vi alltså rätt med olika länders tuber, byta / fylla.
Då ses vi kanske på vägarna i södra europa.
Ha det bra
Roligt att kunna hjälpa
Hör bara av dig om du har nån fundering
Jag har även bott och jobbat många år i Portugal och känner väl till landet, språket och hur det kan fungera på gott och ont
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Jag har övervintrat i tio år på en camping i Spanien. Har en svensk och en spansk flaska. På vägen ner använder jag den spanska flaskan och har den svenska i reserv. I Spanien byter jag bara den spanska när gasen tar slut. Byter på campingen. Ser till att ha den spanska flaskan full när jag kör hem. Har hittills aldrig behövt koppla in den svenska flaskan. I Sverige kör jag med samma flaskor. Fyller båda i Timmernabben i närheten där jag bor. Enkelt och inget krångel. Gäller bara att inte utgångsdatumet på den spanska flaskan gått ut. Då fyller de den inte. Så kolla datumet innan hemresa.
 

kallinbritta

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20080
Medlemskap
2025
Ja, vi vet att det ska vara propan. Vi har tidigare bott i spanien, fast bostad. Nu ska vi köra runt i södra europa med vår nya husbil under 5 månader. Vi har köpt på oss eukopplingar för gasoltuber och tänker köpa och återlämna tuber i olika länder. Sedan får vi se hur det fungerar om det ska bytas till tank istället. Det finns för och nackdelar med allt.
 

kallinbritta

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20080
Medlemskap
2025
Hej
Jag vill ger lite tips om gasol tankning i Europa.
För att tanka gas enkelt i bensinmackarna, ha en fast LPG tank typ P 11 rymmer 22 liter 80% fyllning.
Det finns över 46000 stationer i Europa. Pris på gasolen är 50 - 70% billigare att tanka fast tank en lösa flaskor.
Du tankar gasen samtidigt som du tankar bränsle i bilen.
Ladda ner appen. myLPG.eu
Trevlig resa och tänk på säkerheten!
MVH Mauno
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hej
Jag vill ger lite tips om gasol tankning i Europa.
För att tanka gas enkelt i bensinmackarna, ha en fast LPG tank typ P 11 rymmer 22 liter 80% fyllning.
Det finns över 46000 stationer i Europa. Pris på gasolen är 50 - 70% billigare att tanka fast tank en lösa flaskor.
Du tankar gasen samtidigt som du tankar bränsle i bilen.
Ladda ner appen. myLPG.eu
Trevlig resa och tänk på säkerheten!
MVH Mauno
Hur är det med kravet att ha utvändig anslutning vid fyllning ute i Europa? I Sverige har ingen nekat oss men när vi var i Italien för något år sedan var det lite problem när vi öppnade luckan till tuberna
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur är det med kravet att ha utvändig anslutning vid fyllning ute i Europa? I Sverige har ingen nekat oss men när vi var i Italien för något år sedan var det lite problem när vi öppnade luckan till tuberna
Jag har aldrig blivit kontrollerad någonstans i Europa hur jag tankar mina flaskor, skulle ni råka att bli nekad åk till nästa station.
Vad jag vet finns inget krav på yttre påfyllning, i Italien anser vissa att LPG endast är för fordonsdrift därav problemet med att tanka gas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har aldrig blivit kontrollerad någonstans i Europa hur jag tankar mina flaskor, skulle ni råka att bli nekad åk till nästa station.
Vad jag vet finns inget krav på yttre påfyllning, i Italien anser vissa att LPG endast är för fordonsdrift därav problemet med att tanka gas.

"Vissa" Är väl Italienska staten? ;)
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
"Vissa" Är väl Italienska staten? ;)
Även i Sverige mumlas det om detta från en del gasolfyllare, LPG för att fylla fasta tankar i husbilar är inte meningen ,utan det ska vara samma pris på allt (dvs. dyrare)
Några tror at det är en tidsfråga innan dom får sluta fylla husbilar,men någon fakta bakom dessa påståenden har inte jag sett.
 

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Tråden startade med frågor om gasoltuber men det blev svar som handlar om fasta tankar.Hur kan frågeställaren bli klokare av dessa svar undrar Hasse
Tack Eva & Hasse.
Jag blir så trött på alla som vet bäst och kastar in svar som inte har med frågan att göra. Vu går på fakta och läser på. Denna tråden har jag avslutat pga oseriösa svar tidigare. Mvh Lingo
 
Toppen