• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Spanien

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Hej. Nu ska vi, maken o jag bege oss till södra europa med vår nya husbil. Det är första gången och vi läser allt om hur vi ska hantera gasol på en 5-månaders resa. Ändå fattar vi inte hur gasen ska räcka. Vi tänker ha en färdig slang med spansk regulator och köpa tuber när vi kommer ner. MEN var gör vi av två tomma svenska kompositflaskor. Regelverket hemma säger max 60 l gasol. Hur ser det ut i Spanien / Portugal?
 

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Vi har läst så många trådar på olika forum som bekräftar att det är samma problem med att fylla dessa. Många mackar fyller bara utvändig anslutning. Känns inte som en lösning för oss.
FRÅGAN jag ställde var hur mycket gas får man förvara i bilen, i europa?
 

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Låter klokt, är det bara att köpa adapter för Tyskland? Den ser lite annorlunda ut tror jag.
Varför kan EU bry sig på krokiga gurkor men strunta i sammelsurium av gasolförsäljning.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Regelverket säger max 60 liter gasol här hemma. Men det säger väl inget om tomma flaskor och det verkar vara det som frågan gäller. Jag har svårt att tro att span ska myndigheter skulle ha synpunkter på antalet tomma gasolflaskor. Ni har ju redan löst frågan om gasolförsörjningen i Spanien med anslutningsslang och inköp av spansk flaska när ni väl är där.

Nu förstår jag inte fullt ut varför ni har tomma (svenska?) kompositflaskor med er. Är det så att ni skall köra i sakta mak ner till Spanien och därmed förbruka de svenska på vägen? Då kommer ni ha problem på hemvägen eller skall ni ta med den spanska, och i så fall, fyllda flaskan för användning på hemvägen? I så fall är det ju inget problem eftersom de svenska är tomma och mängden spansk gasol kanske inte överskrider 60 liter.

//Michael, medlem
 

Bettina

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33031
Medlemskap
2024
Jag och min fru ska åka ner till Spanien i slutet av oktober. Vi har två fyllda svenska P11 som borde räcka ner till Spanien. Vi tänker köpa en spansk flaska när vi kommer ner, så har vi en koppling som passar H11 flaskor, så jag tror det ska funka.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har läst så många trådar på olika forum som bekräftar att det är samma problem med att fylla dessa. Många mackar fyller bara utvändig anslutning. Känns inte som en lösning för oss.
FRÅGAN jag ställde var hur mycket gas får man förvara i bilen, i europa?
Om det är LPG du avser, så är det inget problem att fylla dessa,tvärtom dina svenska med diverse adapters är ett problem, inte minst att hitta någon som vill/kan fylla.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej. Nu ska vi, maken o jag bege oss till södra europa med vår nya husbil. Det är första gången och vi läser allt om hur vi ska hantera gasol på en 5-månaders resa. Ändå fattar vi inte hur gasen ska räcka. Vi tänker ha en färdig slang med spansk regulator och köpa tuber när vi kommer ner. MEN var gör vi av två tomma svenska kompositflaskor. Regelverket hemma säger max 60 l gasol. Hur ser det ut i Spanien / Portugal?
"Regelverket hemma säger max 60 liter??? Vad har du fått det ifrån?
Min tank rymmer 110 liter!!

Jack43
 

Stefan Lindmark

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vara
HBK-Nr
7162
Medlemskap
2024
Hej. Nu ska vi, maken o jag bege oss till södra europa med vår nya husbil. Det är första gången och vi läser allt om hur vi ska hantera gasol på en 5-månaders resa. Ändå fattar vi inte hur gasen ska räcka. Vi tänker ha en färdig slang med spansk regulator och köpa tuber när vi kommer ner. MEN var gör vi av två tomma svenska kompositflaskor. Regelverket hemma säger max 60 l gasol. Hur ser det ut i Spanien / Portugal?
Vi har en fast tank med anslutningen innanför luckan har aldrig haft några problem med att fylla hela vägen er till portugal, sedan har jag en spansk flaska det är enklare att byta flaska i spanien men se till att det är propan gas annars sotar det igen kylskåpet
 

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Ja, vi vet att det ska vara propan. Vi har tidigare bott i spanien, fast bostad. Nu ska vi köra runt i södra europa med vår nya husbil under 5 månader. Vi har köpt på oss eukopplingar för gasoltuber och tänker köpa och återlämna tuber i olika länder. Sedan får vi se hur det fungerar om det ska bytas till tank istället. Det finns för och nackdelar med allt.
 
Toppen