• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol- eller dieselvärmare

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.074
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Ska man satsa på gasol och Aldevärme eller Truma 6E diesel?
Hur mycket gasol förbrukas under 6 månader till bara matlagning?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.322
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi är i Spanien under vinterhalvåret och värmer oss med Truma D6E (diesel). Vi har även en separat back up med en dieseldriven Webasto (original, ej Kina). På ställplatser där elen ingår, där värmer vi oss med el naturligtvis…

Till matlagning har vi gasol, en 6 kg ”tank” under vasken. Största delen av matlagning (mycket fisk & skaldjur) sker utomhus på en muurikka så att 6 kg tanken behöver inte fyllas på mer än varannan månad vilket är bra att bilen får rulla lite t.o.r. Repsol macken…

Förklaring:
Den 10 år gamla Truma’s dieselbrännare kommer att sota igen en vacker dag och då är det rätt skönt att det redan finns en vecko-programmerbar Webasto på plats. Truma har nu kommit ut med en ny generation (2) diesel brännare med luftspjäll styrning för att förhindra igensotning och undvika jobbig rökutveckling…
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När jag tankade bensin i dieselmotorn gick den väldigt mycket tystare när jag kom hem, förklaringen jag fick var att bensinen bränt upp sot så att kompressionen blivit lägre. Så småningom så blev den sitt gamla jag så det stämde nog, vad händer om man slår i bensin och blandar kan man bränna upp sotet?
Finns ju bensinvärmare också men inte så vanliga de ser likadana ut vad skiljer och sotar dom?
Jag har bara 6kg flaska gasol och gasolvärmare men den lär inte räcka länge på värme och i sverige blir det ju också en prisfråga så diesel är ju mycket smidigare och billigare och det känns också säkrare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.803
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.074
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag lägger in min fundering i denna tråd och hoppas på att nå’n kunnig person kan ge svar:
Jag har tänkt installera en dieselvärmare (typ Webasto Airtop 2000 STC) som komplement till Truma gasol med elpatron som det är i våran husbil, (halvintegrerad Hymer/Fiat 2021). Dieselvärmaren monteras under pssagerarstolen och blåser in värme bakåt i bodelen. Har läst allt jag hittat om detta men jag har inte hittat något om hur man bäst kan köra dieselvärmaren med bibehållen ventilation/cirkulation i husbilen. Kan man ställa in Truman på enbart fläkt med cirkulation av inneluften och/eller kan man ställa in den på på vanlig drift men med lägre temp (t ex 10C) än vad vad dieselvärmaren ger, t ex 20C. Får man då cirkulation med fläkten i Truman hela tiden eller stänger fläkten också av när gasolpannans termostat slår av pannan?
Är det någon som vet hur detta kan fungera? Tacksam för tips och råd.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.305
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har en Airtop 2000 sedan många år i husbilen. Används inte så ofta utan mest för att få bort kondens på vindrutan eller att snabbt värma upp tills Alde värmen hunnit ikapp. Skulle inte montera den inne i husbilen för den låter en del och luktar ibland. Min sitter i motorrummet. Hade Truma tidigare och då gick det inte att köra fläkten separat utan då fick man bygga om själv.
Är syftet att spara på gasol så är det nog bättre att byta Truman till en dieselpanna i stället.
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Låter och luktar? Dieselpumpen till värmaren monteras ju ute under golvet, den ”tickar” hela tiden värmaren går. Men förbränningen och fläkten i dieselvärmaren är väl nästan ljudlös? Om jag förstått det rätt? Och luktar ska den väl inte kunna göra? Avgaserna leds ju ut med avgasrör på samma sätt som Truma diesel. Så när värmaren är inkörd och första ”värmedoften” försvunnit ska det väl inte kunna lukta om det är rätt monterat. Om jag förstått även detta rätt?
Syftet är att spara på gasol. Att inte behöva byta gasolflaskor så ofta. Att byta till Truma diesel är nog praktiskt möjligt men antagligen ganska dyrt. Så jag tänkte att det kunde vara bra att ha kvar originalinstallationen, Truma gasol med elpatron, och komplettera med en (billigare) dieselvärmare. (Och det kan ju vara bra att ha två värmare om en falerar.)
Om det skulle gå att köra Truman med fläkten för luftcirkulation - utan att behöva ”bygga om” något i Truman?
Men det kanske fortfarande inte går att ställa in Truma’n på något sätt så att man kan köra bara fläkten på Truma’n utan att värmaren är igång?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Sätt temp på OFF så går det att köra Fläkt i 10 steg, men cirkulerar bara luften i bilen.
Verkar vara vad du söker...

Spara gasol, nja, den kalkylen är tveksam
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.769
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter och luktar? Dieselpumpen till värmaren monteras ju ute under golvet, den ”tickar” hela tiden värmaren går. Men förbränningen och fläkten i dieselvärmaren är väl nästan ljudlös? Om jag förstått det rätt? Och luktar ska den väl inte kunna göra? Avgaserna leds ju ut med avgasrör på samma sätt som Truma diesel. Så när värmaren är inkörd och första ”värmedoften” försvunnit ska det väl inte kunna lukta om det är rätt monterat. Om jag förstått även detta rätt?
Syftet är att spara på gasol. Att inte behöva byta gasolflaskor så ofta. Att byta till Truma diesel är nog praktiskt möjligt men antagligen ganska dyrt. Så jag tänkte att det kunde vara bra att ha kvar originalinstallationen, Truma gasol med elpatron, och komplettera med en (billigare) dieselvärmare. (Och det kan ju vara bra att ha två värmare om en falerar.)
Om det skulle gå att köra Truman med fläkten för luftcirkulation - utan att behöva ”bygga om” något i Truman?
Men det kanske fortfarande inte går att ställa in Truma’n på något sätt så att man kan köra bara fläkten på Truma’n utan att värmaren är igång?
Avser du att köra mycket på vintern? Då kan ju en sådan här operation möjligen löna sig. Om du som de flesta kör 2-3 kvartal, gör man ju inte
av med särskilt mycket gas. Jag hade i början av vår husbilskarriär liknande ideer, även att komplettera med elvärme vilket gjorde att jag bytte panna för att få möjlighet att använda el för uppvärmning på vintern. När jag jag sedan fick lite mera erfarenhet upptäckte jag att vi aldrig använde elvärmen, inte ens i fjällen eftersom vi normalt fricampar, och vi använde avsevärt mycket mindre gas än vad som angavs på diverse ställen.
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
TACK ”Rulleriet”! Jag testade och det fungerar. Då kan det fungera att köra en dieselvärmare som jag tänkt men det står ”Ventilation” i menyn och ventilation betyder väl att det inte är cirkulation av inneluften utan att det är frisk och sval uteluft som kommer in? ÄR DET SÅ? Men det borde nog fungera ganska bra i Spanien och Portugal på vintern? (I kallt vinterväder i Sverige skulle det antagligen kännas som obehagligt kalldrag men vi kommer nog aldrig vintercampa i Sverige.) Vad gäller ”spara gasol” så ja, det är så jag tänker. Med 90 liter diesel i tanken då kan man stå ganska länge med en dieselvärmare utan att behöva byta eller fylla gasolflaskor. Jag är nybliven husbilsåkare men jag har förstått att det kan vara krångligt med det där nere när man bara har 2 svenska gasflaskor. Men jag tar med en adapter för deras flaskor så att man kan köpa en Spansk/Portugisisk flaska om det blir kris …
Och tack Montreal för dina synpunkter men i Sverige kan man ju byta sina flaskor på så många ställen så jag förstår att det i sig inte är ett problem. Vi har haft husvagn i fjällen och när vi i början inte hade tillgång till el så gick det mycket gasol och det var alltid mycket planering och hantering med det. Det tror jag man kan minimera med en dieselvärmare?
 
Toppen