Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
I båten brukar jag räkna med 2kg 10-12dagar, detta är enbart matlagning.Ska man satsa på gasol och Aldevärme eller Truma 6E diesel?
Hur mycket gasol förbrukas under 6 månader till bara matlagning?
ja men i Spanien.Skall du vara ute på vintern?
Finns ännu ingen bil med den kombon.![]()
NYHET! Alde Compact 4000 D, vattenburen dieselvärmare - Allt om husbilen
Print Det har surrats om den länge, åratal faktiskt. Men Alde har inte riktigt varit nöjda med vissa saker och dessa har tagit tid att lösa. Men nu är den äntligen här, den dieseldrivna Aldepannan! Av Stefan Janeld Säg Alde och de flesta tänker på vinterdugliga husbilar. Säg gasol och de flesta...alltomhusbilen.se
Avser du att köra mycket på vintern? Då kan ju en sådan här operation möjligen löna sig. Om du som de flesta kör 2-3 kvartal, gör man ju inteLåter och luktar? Dieselpumpen till värmaren monteras ju ute under golvet, den ”tickar” hela tiden värmaren går. Men förbränningen och fläkten i dieselvärmaren är väl nästan ljudlös? Om jag förstått det rätt? Och luktar ska den väl inte kunna göra? Avgaserna leds ju ut med avgasrör på samma sätt som Truma diesel. Så när värmaren är inkörd och första ”värmedoften” försvunnit ska det väl inte kunna lukta om det är rätt monterat. Om jag förstått även detta rätt?
Syftet är att spara på gasol. Att inte behöva byta gasolflaskor så ofta. Att byta till Truma diesel är nog praktiskt möjligt men antagligen ganska dyrt. Så jag tänkte att det kunde vara bra att ha kvar originalinstallationen, Truma gasol med elpatron, och komplettera med en (billigare) dieselvärmare. (Och det kan ju vara bra att ha två värmare om en falerar.)
Om det skulle gå att köra Truman med fläkten för luftcirkulation - utan att behöva ”bygga om” något i Truman?
Men det kanske fortfarande inte går att ställa in Truma’n på något sätt så att man kan köra bara fläkten på Truma’n utan att värmaren är igång?
Skulle du vilja utveckla hur du tänker här....Sätt temp på OFF så går det att köra Fläkt i 10 steg, men cirkulerar bara luften i bilen.
Verkar vara vad du söker...
Spara gasol, nja, den kalkylen är tveksam