• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol-bluff

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej,
Ta med våg och väg Era flaskor!
Jag är arg. Jag är uppkörd!
Jag har köpt gas hos gasfyllare och även köpt färdigfyllda 11-kgs flaskor från andra leverantörer.
Senaste tiden har jag i efterhand kollat vikten jag fått, och funnit att dom inte alls blir fyllda med 11 kg gas.
Ingen flaska var ordentligt fylld. Kollade även kompisens nyfyllda flaskor.
Det fuskas tydligen. Jag har mätt med bagagevågar. jag har två olika, och dom ger samma vikt, så de bör väga rätt.
Taran (=tom flaska) står ju på flaskan. Jag har funnit en så dålig fyllning som 8 kg istället för 11 kg. Medelvärde ca 9 kg.
Jag har inte varit i läge så jag kunnat klaga vid köptillfället, då jag inte har haft våg med mig, men skall göra så i fortsättningen.
Jag rekommenderar att Ni också tar med en våg!
Hälsningar
J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det var väl en överdrift men skosnörena kan man ju bli avlurad :D
Nä jag är själv inte orolig mest undrar man ju hur det fungerar att fylla.

Funkar suveränt för oss, fyller några gånger per år på lämpligt ställe, betalar vad dom begär och åker vidare! :) 70L tank under bilen.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Blir nog svårt att få skjortan avlurad med gasolfyllning? :) 1 kg gasol (två liter) kostar runt 25:- det är väl ungefär vad man kan bli lurad på om det är vanliga flaskor man fyller, något mer om man har fast tank under bilen, en av de mindre kostnaderna i driften av husbilen, de flesta gör väl av med 2-4 flaskor per säsong? :wideeyed:
Jag tycker inte bedrägeri är ok oavsett i stor eller liten skala. Tyvärr verkar toleransen för sådant öka. Var går gränsen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker inte bedrägeri är ok oavsett i stor eller liten skala. Tyvärr verkar toleransen för sådant öka. Var går gränsen?

Inte jag heller, men det finns ju många strider att ta i livet, och att väga gasflaskor för att kolla att jag får exakt rätt mängd gas, eller om gasen kostar 22,50 eller 25Kr/kg det varken hinner eller orkar jag. Det är som sagt en av de minsta kostnaderna i husbilslivet, men får ibland ändå väldigt stor uppmärksamhet.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Hur kan man märka om det fuskas när dom fyller fasta tankar?
När jag fyllde i våras för första gången fick jag skruva dit och ta bort adaptern sen skötte gaskillen resten. Märkte inget under fyllningen annat än att han sa att nu var det klart och sen var det bara att betala det han sa hade gått i.
Det var första gången jag fyllde och jag hade ingen aning om hur mycket som fanns i innan. Slår överfyllnadsskyddet till tydligt så det märks på något vis?
Fast tank fylls till skyddet löser ut, ca 80% av tankvolymen. Be sedan att få se mätverket så får du volymen eller vikten.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Det brukar höras ganska tydligt när det blir fullt enligt överfyllnadsskyddet om pumpanläggningen ligger i närheten, något som den alltid gjort på de stationer jag tankat på. Då ändrar sig ljudet och strax efteråt slår pumpen ifrån. Tankar du själv på automatstation ser du också på pumpens display hur många liter som gått i, totalpriset och literpriset.
Ja svårare än så är det inte!!!
Har man då egen mätare på "tankflaskan" bör det stämma!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi köper Gasol per Liter.
Först toppfyller vi LPG flaskan(14kg), sedan toppfylls utbytesflaskorna, sist får vi ett kvitto på totalt antal liter, som vi betalar.
Lite olika på olika ställen men det finns alltid mätare som visar antal liter Gasol (a 10:- Preem Frölunda)
Att fuska med mätarna känns långsökt. Jag tror att jag får den gasol jag betalar för.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Inte jag heller, men det finns ju många strider att ta i livet, och att väga gasflaskor för att kolla att jag får exakt rätt mängd gas, eller om gasen kostar 22,50 eller 25Kr/kg det varken hinner eller orkar jag. Det är som sagt en av de minsta kostnaderna i husbilslivet, men får ibland ändå väldigt stor uppmärksamhet.

Jag tror inte att någon lurar oss med avsikt vid fyllning, men misstag kan ju begås. Själva råkade vi ut för ett lite värre missöde för många år sedan med husvagnen. Jag var och bytte flaska på macken kvällen innan avfärd till Tyskland och tyckte mackägarn hade dålig koll på tomma och fyllda flaskor så innan jag monterade den så vägde jag den på badrumsvågen och det var över 12 kg i den. Jag var ju naturligtvis glad att jag fått över 1 kg gratis Men när vi kom ner till värmen tyckte vår dotter att det luktade konstigt i kofferten, jag tröstade henne med att det är nog spillvattenlungan det luktar från, tyvärr visade det sig att det var övertrycksventilen som löst ut och läckte ut gas. Inget roligt intermesso att råka ut för när man är 100 mil bort och måste överge vagnen tills flaskan var tom. Av den anledningen kanske man borde väga flaskan efter påfyllning.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har inte med vikten att göra, men det har med prislappen att göra. Där är 7000 meter mellan dessa två automater. Köpte några kompositflaskor idag. De är inte bara till att gå upp på morgonen man måste vakna också.
Visa bilaga 198343
Visa bilaga 198344
Visa bilaga 198345
Visa bilaga 198346
Fast priset vet du väl innan du åker till automaten?
Jag brukar även kolla saldot online så jag vet att det finns några flaskor kvar innan jag åker.

E0AC7B58-5827-4D2C-90DE-5161AC43EDDD.jpeg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
När man tar bort påfyllningsslangen så pyser det till men sen skall det inte komma gas ut från påfyllningsuttaget Det är en backventil som skall förhindra detta

Det finns olika utförande av påfyllningsintaget, både med och utan backventil
Själv har vi intag utan backventil, vilket innebär att slangen töms när man tar bort tankpistolen - upplever inte detta som något problem
Har sett på intag med backventil och de verkar vara enkelt utförda, inte konstigt om de läcker
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mmm.. Undrar hur den fungerar på kompositflaska? Någon som vet?
Verkar ju fästas med magnet. Tveksam med aluminium också då...
Har en komposit och en ALU i min bil.

Om du läser vidare på webbsidan så ser du säkert att det finns tillbehör så du kan fästa sändaren både på aluminium och komposit flaskor.... så det är bara att köpa och njuta av bekvämligheten :spinny:
 
Toppen