• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol-bluff

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej,
Ta med våg och väg Era flaskor!
Jag är arg. Jag är uppkörd!
Jag har köpt gas hos gasfyllare och även köpt färdigfyllda 11-kgs flaskor från andra leverantörer.
Senaste tiden har jag i efterhand kollat vikten jag fått, och funnit att dom inte alls blir fyllda med 11 kg gas.
Ingen flaska var ordentligt fylld. Kollade även kompisens nyfyllda flaskor.
Det fuskas tydligen. Jag har mätt med bagagevågar. jag har två olika, och dom ger samma vikt, så de bör väga rätt.
Taran (=tom flaska) står ju på flaskan. Jag har funnit en så dålig fyllning som 8 kg istället för 11 kg. Medelvärde ca 9 kg.
Jag har inte varit i läge så jag kunnat klaga vid köptillfället, då jag inte har haft våg med mig, men skall göra så i fortsättningen.
Jag rekommenderar att Ni också tar med en våg!
Hälsningar
J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta låter för jävligt, sniket att lura kunder på småpengar, men ack så viktiga droppar för oss.

Då kanske jag har haft tur, i år har jag bara fyllt mina 2 P11'or hos fyllare, jag har efter fyllning och återinkoppling kollat nivån i dem, på min display, och jag har fått rätt fyllda flaskor, de 4 fyllningar jag hunnit med i år.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Detta låter för jävligt, sniket att lura kunder på småpengar, men ack så viktiga droppar för oss.

Då kanske jag har haft tur, i år har jag bara fyllt mina 2 P11'or hos fyllare, jag har efter fyllning och återinkoppling kollat nivån i dem, på min display, och jag har fått rätt fyllda flaskor, de 4 fyllningar jag hunnit med i år.

Hej!
Rekommenderar vägning! Nivådisplay tror jag inte så pålitlig!
Hälsningar
J
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har faktiskt inte jämfört/kontrollerat mot en våg, det ska jag göra vid tillfälle, problemet blir att finna en våg som visar rätt vikt :oops:

Ekoloden jag har är kalibrerade för P11
Visar med 1hg noggrannhet

Visa bilaga 197721
Displayen har 0.1 kg upplösning, men det är inte nödvändigtvis samma sak som 0.1 kg noggrannhet...
Noggranheten kan vara både större och mindre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den hadde en liten svakhet, var laget for tyske flasker og deres dimensjoner. Nå er det ikke store forskjeller mellom svenske og tyske flasker, men det påvirker nøyaktigheten. At den kun fungerer på stålflasker er en annen sak - selv de såkalte lettstål flaskene ble avlest feil. Tror den var på markedet i et par år.

Den alternative løsningen med vekt i gasolrummet har jeg ikke sett som standard noe sted. Egentlig meget enkel å bygge om det er plass for det, bygger omlag en cm under flasken og en ny festeanordning for flasken for best nøyaktighet. Kan lett kalibreres for alle flasker ved å legge inn tara tallet for flasken. Uten å endre festeanordningen for flasken får en litt varierende feilavlesning, men under 100 g feil. De vekter som finnes ferdige ser ut til å mangle fjernavlesning. De er og kun for en flaske så en må kjøpe 2 skal en ha det enkelt. Hvordan bygge selv? Ikke veldig vanskelig, 4 veieceller pr flaske for vekt opp til 20 kg, en stålring som henger på cellene som flasken settes på. Elektronikken en passende Arduino eller ESP32 modul og et display som begge deler kan være inne i bilen. Ideen med stålring som henger på veiecellene gjør at en kan redusere byggehøyden for flasken til under 1 cm og ikke komme i konflikt med ventilasjonen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur kan man märka om det fuskas när dom fyller fasta tankar?
När jag fyllde i våras för första gången fick jag skruva dit och ta bort adaptern sen skötte gaskillen resten. Märkte inget under fyllningen annat än att han sa att nu var det klart och sen var det bara att betala det han sa hade gått i.
Det var första gången jag fyllde och jag hade ingen aning om hur mycket som fanns i innan. Slår överfyllnadsskyddet till tydligt så det märks på något vis?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Här kan du köpa....

Den där såg riktigt intressant ut.
Har man fastskruvade flaskor kan man löda på ett par sladdar och sätta batteriet på annan plats så slipper man plocka ut flaskorna bara för att byta batterier.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Här kan du köpa....

Mmm.. Undrar hur den fungerar på kompositflaska? Någon som vet?
Verkar ju fästas med magnet. Tveksam med aluminium också då...
Har en komposit och en ALU i min bil.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Det var första gången jag fyllde och jag hade ingen aning om hur mycket som fanns i innan. Slår överfyllnadsskyddet till tydligt så det märks på något vis?

Det brukar höras ganska tydligt när det blir fullt enligt överfyllnadsskyddet om pumpanläggningen ligger i närheten, något som den alltid gjort på de stationer jag tankat på. Då ändrar sig ljudet och strax efteråt slår pumpen ifrån. Tankar du själv på automatstation ser du också på pumpens display hur många liter som gått i, totalpriset och literpriset.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur kan man märka om det fuskas när dom fyller fasta tankar?
När jag fyllde i våras för första gången fick jag skruva dit och ta bort adaptern sen skötte gaskillen resten. Märkte inget under fyllningen annat än att han sa att nu var det klart och sen var det bara att betala det han sa hade gått i.
Det var första gången jag fyllde och jag hade ingen aning om hur mycket som fanns i innan. Slår överfyllnadsskyddet till tydligt så det märks på något vis?
Fördelen med att fylla är ju att man BARA fyller i det som fattas upp till 11kg. När det FINNS 11kg i flaskan så slår pumpen ifrån. Med denna funktion så har jag svårt att förstå hur det ska gå till att fuska så att man får betala för mer gas än vad man fått.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er forskjell på tankflasker for selvtanking og tradisjonelle flasker for gasol. Fylling av disse skjer med vekt, mange steder har fast pris for en slik fylling uansett hvor mye som går på - det gir mulighet for juks. Andre bruker vekt for stopp av tanking og tar betalt for mengden pluss en liten startavgift, dette gir liten mulighet for juks.

Tanker og tankflasker som selv stenger ved 80% full fylles alltid etter hva som går på og en betaler for disse liter med flytende gass. Det skal alltid være måler på pumpen som viser antall liter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fördelen med att fylla är ju att man BARA fyller i det som fattas upp till 11kg. När det FINNS 11kg i flaskan så slår pumpen ifrån. Med denna funktion så har jag svårt att förstå hur det ska gå till att fuska så att man får betala för mer gas än vad man fått.
Jag som fasttanksamatör var lite vilsen när jag fick påfyllt nu första gången. Killen som skötte spakarna kopplade på slangen på bilen sen gick han in i "sin" container och drog i spakarna. När det var klart så var det bara att följa med in till kassan och betala vad han då sa hade gått i.
Jag såg inga räkneverk eller visste inte om jag skulle lyssna efter något speciellt ljud.
Nu tror(hoppas) jag väl inte att jag blev lurad men han skulle kunna ha lurat skjortan av mig om han velat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag som fasttanksamatör var lite vilsen när jag fick påfyllt nu första gången. Killen som skötte spakarna kopplade på slangen på bilen sen gick han in i "sin" container och drog i spakarna. När det var klart så var det bara att följa med in till kassan och betala vad han då sa hade gått i.
Jag såg inga räkneverk eller visste inte om jag skulle lyssna efter något speciellt ljud.
Nu tror(hoppas) jag väl inte att jag blev lurad men han skulle kunna ha lurat skjortan av mig om han velat.

Blir nog svårt att få skjortan avlurad med gasolfyllning? :) 1 kg gasol (två liter) kostar runt 25:- det är väl ungefär vad man kan bli lurad på om det är vanliga flaskor man fyller, något mer om man har fast tank under bilen, en av de mindre kostnaderna i driften av husbilen, de flesta gör väl av med 2-4 flaskor per säsong? :wideeyed:
 
Toppen