• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas plattorna stängs av när jag skruva ner lågan

Irén o Peter

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
412
Medlemskap
2024
På våran platta slocknar lågan så fort man släpper förtändningen obs gäller endast en platta och en som sällan används . Har du eller någon annan ett förslag , tack på förhand Peter o Irene.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På våran platta slocknar lågan så fort man släpper förtändningen obs gäller endast en platta och en som sällan används . Har du eller någon annan ett förslag , tack på förhand Peter o Irene.

På undersidan av spisen sitter där en kopparkabel till varje platta och vred.... det har flatstift kontakter, och det som händer är att de kan ärga eller smuts fett mm orsakar ingen kontakt.... rengör ytorna på stiften, både vid vreden och vid plattan.... glöm inte att rengöra kabelns hylsor också..... akta dig sen för de tunna kopparrör som också går på undersidan av spisen, ett till varje platta.... går ett sådant rör sönder så blir det dyrt och besvärligt att laga....

Lycka till.....
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Dra ut vredet. Pillra in lite, lite papper i hålet på vredet. På med vredet igen. Försök igen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det som håller gasventilen öppen är ett termoelement, (den isolerade pinnen vid brännaren). Det ger någon tiondels volt när det blir varmt. Det håller solonoidventilen för gasen öppen.
Systemet är väldigt känsligt för spänningsfall och oxiderade kontakter.
 
Toppen